Vintercykling med camping

Tjena

Har läst runt en del i forumet om vintercamping och är intresserad av vad som krävs för att faktiskt överleva =). Har sedan tidigare ett Vaude Taurus tält och tänkte inte skaffa ett nytt trots att det kanske inte är ett vintertält egentligen. Har fått intrycket att det är viktigare med sovsäck/underlag.

Vad tror ni jag ger mig in på om jag tex köper syntetsäckar från jysk/biltema/jula/öb eller nån annan lågprisaffär som klarar ner till -5/-10 ungefär och sen kör jag med en säck till som klarar kring 0 gradigt inpå kroppen. Klarar jag då ca 10-15 minus vilket är vad det kan bli ungefär som mest där jag bor tror ni? Tänkte använda 2 cellplastunderlag på det. Skulle även kunna ha ett uppblåsbart+cellplast om det är bättre/gör nån skillnad?

Spelar det nån märkbar roll vilken säck man har närmst på kroppen och ungefär hur mycket kläder bör man ha? Har hört och upplevt att åtsittande tajta kläder inte hjälper särskilt mycket och kan till och med leda bort värme från kroppen. Fel typ av kläder isåfall? Cyklar med ull-grejer och snowboard-utrustning vilket håller mig varm på dagarna, men vill inte ha på mig det när jag går och lägger mig.

Om jag skulle köpa mig en större säck (north face dark star eller haglöfs nordic winter och allt vad det heter) så brukar det ju stå ca -40 på de säckarna. Vad får jag för pengarna i form av komfort som jag inte får av dubbelsäck från Öb eller jysk? Skönt att slippa ha två givetvis men förutom det, några tankar?

Tack på förhand, ser fram emot att få veta mer.
,
 
Jag använder en sovsäck från Jula eller möjligen Biltema, kommer inte riktigt ihåg, men den kostade 250 kr och var märkt med -10. Jag har inte provat den i minusgrader men någon enstaka plusgrad och jag har ännu inte kunnat dra upp dragkedjan mer än till hälften, det blir för varmt helt enkelt. Och jag sover inte gärna i pyjamas eller underställ heller men när det är som kallast hade jag en underställströja av syntet och en toppluva, sov som en kung, dessutom helt myggfritt:).
Den är nästan för stor och rymlig så fötterna blir lite svala och den är helt oanvändbar sommartid, alldeles för varm.
Största nackdelen som jag ser det är storleken, hur mycket jag än försöker trycka ihop den så tar den otroligt med plats!

//A
 
Har läst igenom de relevanta trådarna och blev rejält klokare där. Nyckeln verkar ligga i att man använder en säck som är stor nog att rymma en till so to speak. Jula har en som kanske skulle vara vettig som innersäck, den ensamt är märkt med -5 och den verkar inte så stor.

http://www.jula.se/sovsack-5-1900-mm-134110

Kan nog bli varmt om jag hittar en ca -10 säck att kombinera den med så länge den är stor nog alltså. Med lite bök kanske man till och med kunde stoppa in en fleecefilt, possible overkill iofs. Kikade på biltemas -10 variant men den såg lite tunn ut med tanke på lofthöjd, iaf på bild.

Nåt mer att säga om liggunderlagen? Är ett cellplast+uppblåsbart att föredra över två cellplast? Ett uppblåsbart hamnar jag ju längre ifrån marken om än marginellt kanske.

Tackar för svaren hittils!
 
Senast ändrad:
Det man får genom att köpa en ordentlig dunsovsäck jämfört med två billigare sovsäckar är lägre vikt, mycket mindre packvolym och längre livslängd (på säcken). Beroende på vilken typ av cykelcamping det är frågan om kan det vara av stor vikt. En nyare trend inom cykelcamping är att köra med lätt utrustning och ersätta traditionella cykelväskor och lowriders med ramväska, sadelväska och styrstångsväska. För renodlad "bikepacking" i teknisk terräng är det fortfarande ryggsäck som gäller och då finns det inget annat alternativ än att köra med möjligast lätta utrustning. Då det gäller liggunderlag, är en fungerande lösning att ha ett halvlångt uppblåsbart liggunderlag och ett hellångt cellplast.

Här är ett exempel på en övernattningstur på cykel jag gjorde för en vecka sedan med lätt utrustning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.