Ultralätt camping?

Nordesjö; sa:
Hur ultralätt är det egentligen?
Är inte ett "tarptält" minst lika lätt?

Jo,ibland tom lättare,men man slipper ligga direkt på marken.För rättvisans skull kanske man bör räkna av vikten för ett bekvämt liggunderlag,summasumarum blir då ?????


peter
 
ping; sa:
För rättvisans skull kanske man bör räkna av vikten för ett bekvämt liggunderlag,summasumarum blir då ?????

Så rättvis är jag såklart :)
Jag gjorde en snabb överslagsräkning:
Hängmattorna väger kring kilot.
Ett lätt liggunderlag väger väl inte mer än 300 gram? Då blir det 700 gram kvar, vilket man väl kan få golv, tak och myggskydd för?

Och om man tre pers blir det ju till och mer lättare med ett tunneltält!

Men det kan ju finnas grymma fördelar som jag inte räknar med.
(Sen är jag ju kanske reflex-skeptisk till hängmattor efter att en polare träffade några slitna och besvikna killar med hängmatta på Kungsleden :))
 
Nordesjö; sa:
ping; sa:
För rättvisans skull kanske man bör räkna av vikten för ett bekvämt liggunderlag,summasumarum blir då ?????

Så rättvis är jag såklart :)
Jag gjorde en snabb överslagsräkning:
Hängmattorna väger kring kilot.
Ett lätt liggunderlag väger väl inte mer än 300 gram? Då blir det 700 gram kvar, vilket man väl kan få golv, tak och myggskydd för?

Och om man tre pers blir det ju till och mer lättare med ett tunneltält!

Men det kan ju finnas grymma fördelar som jag inte räknar med.
(Sen är jag ju kanske reflex-skeptisk till hängmattor efter att en polare träffade några slitna och besvikna killar med hängmatta på Kungsleden :))

Jamen dåså,det går jämt ut om man vill ligga på ett cellplast-underlag.

På en fjälltur är jag helt med på att tält är att föredra,Fjällbjörkar är inte direkt optimala för en hängmatta :).
Men för skogen och soloturer tror jag att en hängmatta kan vara grejen.


peter
 
Med slanor

Kan det t o m bli en plan bädd om du gör A-ramar i kortändan och trär upp hängmattan på sidoslanorna, istället för att vila i ett V.
Tarpen över räcker länge, myggtält rekommenderas gärna.

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.