Ultralätt sovsäck sökes

Hej, vi tänkte vandra pilgrimsvägen från Biarritz till Santiago De Compostela och försöker därför minimera vikten så mycket det går. Vet någon vad man kan hitta en ultralätt sovsäck, gärna runt 400g eller så? Det blir under juni / juli så temperaturen kan falla ned till +10 grader skulle jag tro. Man vill verkligen inte släpa på extra vikt när man går 600-1000km!

Tack på förhand!
 
Om du kan få tag på en Marmot Atom från förra säsongen eller tidigare så kommer du ner på 490 g med halvlång dragkedja. Till denna säsong har de gjort om säcken till fullängdsdragkedja och hamnat ytterligare drygt 100 gram upp.

Annars kan möjligen en quilt vara ett alternativ om det inte bli kallare än så.
 
Det blir under juni / juli så temperaturen kan falla ned till +10 grader skulle jag tro.

Och hur varmt kan det tänkas bli under sovtimmarna?

Jag är en mycket nöjd användare av en en Atom med halvlång dragkedja och det är verkligen en fantastisk sovsäck. Jag rekommenderar den varmt. Atom är graderad till +5 men det anses generellt vara en något blygsam angivelse.

Jag är mycket nöjd med Atom - främst för fjällvandringar under sommartid - men det är ingen säck jag skulle vilja sova i om det är +20. Jag trivs nog bäst i den när det är mellan +2 och +15. Om du kommer att sova i temperaturer mellan +10 och +20 går det garanterat att hitta en lättare säck med ett högre och mer passande temperaturintervall.

Atom är alltså en kanonsäck som dessutom är väldigt lätt, men frågan är om den inte blir lite för varm och därmed också onödigt tung. Vad tror du?

Carl
 
Hej
Jag söker också en lätt sovsäck, främst för fjällvandring somamrtid. Jag har sneglat lite på Marmot Atom men ska också titta på Western Mountaineering HighLite vid tillfälle. Dock behöver jag lång längd så det blir ju lite tyngre.
Någon som har fler tips?
 
Jag kör själv med WM SummerLite!
Världens bästa sovsäck så länge det inte går under -5gr. Då kan jag inte sova naken i den längre ;)

Skämt åsido! Den är lätt (min är på 560g), går att komprimera väldans mycket (ca 2,3l) och går att sova ner till -5grader (med kläder säkert ned till -15, kanske mer!!) och dessutom har den hellång dragkedja så använder man den sommartid så kan du ha den som ett täcke.
MEN! Den är dyr (ca3000kr)

//Peter
 
Riktigt bra tips, man tackar!! Atom verkar bra och har ju låg vikt, men den här utan dragkedja är ju riktigt smart faktiskt. Jag ska kolla vad man kan köpa / beställa till Sverige.
 
Toppengrejor,,,

Hm,

Summerliten verkar ju på papperet klart bättre än Atomen. Varmare och bara ett hekto mer i vikt om man jämför med 07:ans Atom. Atom 08 är ju lika tung. Märkligt faktiskt eftersom både Atom08 och Summerlite har hel dragkedja. Atomen har genomsydda sömmar.

Men men, nu har jag iallafall fått tag på en Atom07 på rea i USA (178USD+frakt) som är på väg mot svenska tullen. Summerliten kostar 284$. Kanske var det ett bättre köp ändå.... för vad är 700 spänn om x antal år...

Det var den här tråden som triggade mitt möjligen hastiga köp; Atom07 var inte lätt att hitta.
 
Silkeslakan

Vad du behöver för din pilgrimsvandring är silkeslakan. Sovsäck behövs inte. Eftersom du kommer att gå lätt så antar jag att du inte kommer att tälta utan sova på refugios (vandrarhem längs leden). Dvs, du kommer att sova inomhus hela tiden. På vissa platser är man uppe på ganska hög höjd och då kan det eventuellt behövas lite kläder på, i ditt sidenlakan. Hade du tänkt tälta så finns det en del bra förslag tidigare i tråden.
Ett annat alternativ är en Haglöfs LIM 50, vet inte vad den väger men den är lätt.
Lycka till med pilgrimsvandringen.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
il C ultralätt sovsäck Bo och sova 9
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
beowulf Ultralätt Telemark Bo och sova 19
Gun-valld Världens lättaste super duper ultralätt tält Bo och sova 19
Nyteknik Ultralätt tält för en spottstyver Bo och sova 42
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.