Primitiv camping

Vad tycks om den här ideén:

Utrustningen består av en filt, modell sunkig gammal filt som jag inte bryr mig vad som händer med den, en regn poncho, rätt så stor.

Filten och ponchon skulle rullas, böjas, och sen hållas ihop med ett snöre, så det bildar en ögla ungefär, och sen bäras över ena axeln.

Ideén med det här är att man inte ska behöva bära en ryggsäck för att få med allt. Alla prylar man vill ha kan man förvara inuti den ihoprullade filten.

Vad tycks? Skulle man klara sig med det här någorlunda i svenska skogar och marker?

Tacksam för svar
/Thomas
 
Ont i axlarna

När jag var 17 åkte jag på tågluff en månad med något liknande arrangemang. Det var det dummaste jag gjort. Tyckte då att det såg läckert ut men är huvudet dumt får kroppen lida: att bära runt på min hemmagjorda provisoriska sjömanssäck en månad blev ett litet helvete för axlarna. Nötte skinn så det blödde. För att inte tala om obalansen i viktfördelningen... Fem kilo i den var lika bekvämt som 25 kilo i en riktig ryggsäck ungefär... Resultatet blev att vi gick mindre och satt mer än vi gjort året innan då vi hade riktiga ryggsäckar att bära våra prylar i. Nej, själv skulle jag definitivt inte prioritera bort ryggsäcken. Hörnstenarna i utrustningen för en lycklig tur är ju på något vis ändå ryggsäck, skor, kläder och möjlighet till torr och varm sömn. Brister någon av dessa delar kvittar det ju om resten funkar: man blir begränsad i vilket fall.
Mvh, Markus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.