familjetält

Hej, jag (eller rättare sagt min pappa) söker efter ett tält som kan vara lämpligt för 6 personer inklusive 5åring. Det ska "gå" att bära men lätt behöver inte vara ett självändamål.

Så, kom igen nu och övertyga min käre far om hur ypperligt bra ett Hilleberg är och varför vi borde köpa just ett sådant (jag vill ju ha ett!). Eller varför inte en kåta?

Några förslag på det perfekta tältet alltså?!
 
Om ni är flera stycken, en familj, och inte har tänkt tillbringa massa tid i högalpin terräng, kan jag bara se en nackdel med en kåta relativt två tält; ni kanske börjar gå varandra på nerverna efter ett tag;)

Eller hade du tänkt dig ett fem-sexmannatält? Kåtan är ett mycket mer trivsamt boende än vad ett tält är, tycker jag. Men ska du dra själv med bara någon polare blir det till bära mer per person med kåta än med tält.

Rummet, rymden, elden med alla möjligheter den för med sig fäller avgörandet för mig. Att inte alla använder kåta istället för tunneltält beror nog främst på tre saker, bortsett från traditionen; merarbetet, vikt och vindtålighet. Eller vad säger alla insnöade tältanvändare?;)

Raskesven- som själv kände mig ganska insnöad i vintras när mittstången knäcktes av snömassor mitt i natten. En får passa upp mer med kåta än med tält, men får ut mycket också.
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Rummet, rymden, elden med alla möjligheter den för med sig fäller avgörandet för mig. Att inte alla använder kåta istället för tunneltält beror nog främst på tre saker, bortsett från traditionen; merarbetet, vikt och vindtålighet. Eller vad säger alla insnöade tältanvändare?;)

Men va fasiken. Här har man precis bytt ut sitt gamla pyramidtält (mot ett kupol inte tunnel) bara för att få veta att kåtor är högsta mode *suck*

Fast jag måste säga att jag blivit väldigt nyfiken på en kåta framförallt för de skogsnära besöken.
 
Jag tror kåtan är svårslagen om du ska ha ETT tält för så många. De tält som finns (för så många personer) är ju av typen "campingtält" som oftast väger en del (10-12 kg? går visserligen att dela på flera personer) och sen brukar de väl vara ganska bökiga att sätta upp (ett dussin bågar om man ska ha nån kupolaktig variant, för att inte tala om de fyrkantiga modellerna som liknade ett partytält).

En kåta har väl ungefär lika mycket tältduk kanske, men i och med att den nöjer sig med en mittstång istället för 4711 bågar och grejer så blir totalvikten mindre.

Men annars är ju alternativet att köra med flera tält (det ger dock problem om man tänkt bo på campingplats, eftersom där får man ofta betala "per tält"). Men totalvikten där blir väl lika stor som med stort tält, och det är ju inte lättare att sätta upp flera små tält än ett stort. Har man dock ETT tält man kan smälla upp snabbt kan man slänga in ungar och kärr... eh, käresta där medans man sätter upp resten i spöregnet:)
 
Det ultimata tältet för er låter som Holmeslet.
Dom tillverkas i liten skala i Norge och är ett alternativ till tältkåtan men med kupolform med nästan raka väggar och därför mycket större användbar yta.
Jag tänkte skaffa ett själv och åkte till tillverkaren och kollade in dom men min lilla tvåmans familj blev vips en enmans veckan efter och mitt behov liksom krympte.
Jag skulle absolut välja Holmeslet framför en trång kåta.
Jämfört med en Moskoselkåta är det nästan gratis och mot ett HB sklijer det inte mycket.

http://www.holmeslet.no


JL
 
Lorre2; sa:
Det ultimata tältet för er låter som Holmeslet.
Dom tillverkas i liten skala i Norge och är ett alternativ till tältkåtan men med kupolform med nästan raka väggar och därför mycket större användbar yta.
Jag tänkte skaffa ett själv och åkte till tillverkaren och kollade in dom men min lilla tvåmans familj blev vips en enmans veckan efter och mitt behov liksom krympte.
Jag skulle absolut välja Holmeslet framför en trång kåta.
Jämfört med en Moskoselkåta är det nästan gratis och mot ett HB sklijer det inte mycket.

Detta var ett intressant tips! Och bara en sån sak som att det är inbyggd hållare för flugspöt gör ju att man får en tilltro till att det är genomtänkt konstruktion :)
 
Lorre2; sa:
Det ultimata tältet för er låter som Holmeslet.
Dom tillverkas i liten skala i Norge och är ett alternativ till tältkåtan men med kupolform med nästan raka väggar och därför mycket större användbar yta.
Jag tänkte skaffa ett själv och åkte till tillverkaren och kollade in dom men min lilla tvåmans familj blev vips en enmans veckan efter och mitt behov liksom krympte.
Jag skulle absolut välja Holmeslet framför en trång kåta.
Jämfört med en Moskoselkåta är det nästan gratis och mot ett HB sklijer det inte mycket.

http://www.holmeslet.no


JL
Vilka mega"tält":) Det är dock bara Taiga du kan elda i:

Taiga_bal_ute.jpg


och den väger över 12 kg, knappt dubbla jämfört med t.ex "trånga" Moskoselkåtan Tåpp Jakt eller Varrie 5 i bomull/poly.

För 12 kg kåta får du en Tåpp 9, mindre än 12 kg, med sovplatser 8-10 (17,5 kvadratmeter bottenyta ger också gott utrymme en bra bit upp),jämfört med "stora" Holmeselets 6-8 sovplatser och 10 kvadratmeter.

Skulle jag skaffa ett bärbart boende jag kan elda i, vilket jag har, skulle jag absolut välja en lättare variant än 12 kg Holmeselet, exempelvis en Moskoselkåta på halva vikten. Intressant och kul variant dock. Hoppas du skaffar en och ger en recension framöver.

Raskesven
 
US, Ultra stor!

Nu var det givetvis inte cirkusmodellen som var aktuell för mig...
Tremans, hette den Riverside tro? En absid men man får den ju med dubbla om man vill det.
Ok, om man prompt ska fylla sitt tält med rök från sur ved så. Då ger jag mig, Moskosel rockar men som vanligt tält med rymdkänsla slår det vilken låta som helst.
http://www.holmeslet.no/konstruksjon/images/konstruksjon.gif

Jag var först inne på en Moskosel men upplevde dom inte alls som stora annat än i botten och dom har ju ett pris som får vem som helst att börja hicka.
Lovar att meddela mina intryck om den när jag skaffat en, måste först bara skaffa behovet och det jobbas det stenhårt på, finskjortan åker på i helgen;-)


Förresten vill jag vara lika tuff som alla andra som myntar uttryck här som ultralätt och ultrabilligt så nu kommer ultra stort, US!


JL, skulle egentligen sova i bivacksäck...
 
Satsa på två...

Kanske kan det vara idé för er att satsa på två tält?

Två tremannatält eller ett fyramanna och ett tvåmanna. Ni får en mer flexibel tältlösning på det sättet, när du drar på solotur tar du tvåmannabostaden, när hela gänget ska iväg tar ni båda tälten.

Givetvis två Hilleberg :)

Bara en tanke.

/Göran
 
ok..
alltså kåta eller hilleberg? finns det verkligen inga andra tält här.. har hört att biltem ska göra bra tält (eh.. jaja..) :)

fler förslag??
 
Jag tror att man med fördel kan kolla lite på Jack Wolfskins modeller. Jag har ingen egen fälterfarenhet av dem, men jag har varit inne i ett par av deras "Real Tunnel"-modeller och blivit lite impad av den rymd de lyckats få till.

Om man vill satsa på att köra med två tält (som någon ovan föreslog) så har Vaude ett antal riktiga lightvarianter.

I båda fall rör det sig om priser som gör att du kan köpa två tält och fortfarande komma undan med mindre än vad du får slanta upp för ett Hilleberg...
 
Taiga ser kul ut.

Jag skulle inte föreslå två tält för sex personer om det är fler barn än 2. Mina 3 barn tillbringade mer än en timme per kväll på att jaga ut och in ur de bägge tälten vi hade innan vi skaffade en Topp 7 Jakt från Moskoselskåtan. Taiga påminner mycket om den i storlek.

Jag skulle också gärna läsa om erfarenheter med Taigamodellen. Jag kan tänka mig att det är bökigt att få till 4 aluminiumbågar med såpass mycket böj.

Om Moskoselskåtan och familjetältning kan du hitta mycket i tidigare trådar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.