Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Faltkajak K1 eller K2?
- Trådstartare MarkusF
- Start datum
I lördags satte jag ihop min Klepper för att se hur skicket egentligen är och om jag kunde få en uppfattning av hur det är att paddla den. Jag märkte direkt att den är bra mycket stabilare än min Seayak i den skvalpiga sjön som var, utan att för den skull kännas trög. Den läckte lite genom den slitna duken men inte värre än att jag tog mig runt utan att bli blöt om mer än baken. Jag tyckte också att jag satt ganska bra. En platt träskiva under rumpan och en uppblåsbar (men med punka!) blå kudde bakom ryggen. Jag har hört en del åsikter om att man sitter lågt, men den känslan fick inte jag. Allt som allt blev jag nöjd med känslan.
Men skicket är dåligt! Det visade sig att botten är sliten både vid mittersta kölen och de två kanterna vid rundstavarna. Helst skulle jag behövt en kölremsa som var ca 50 cm bred om det skulle täcka alla tre slitagen istället för de 25 cm som finns på Avanza. De sträcker sig också i princip längs hela botten. Det finns också remsor som är 6 cm breda som i och för sig kanske skulle gå.
Så för att satsa på den skulle det innebära att jag var tvungen att köpa tre kölremsor, och då är jag prismässigt halvvägs till en ny duk. Så i dagsläget är jag nog mer inne på att köpa en helt ny duk.
När jag satte ihop den så fick jag en fundering. Hur ska duken fästas i ramen runt sittbrunnen. På insidan ramen fanns två piggar på varje sida, som jag hängde dukens öljetter på. En pigg längs akterut och en ungefär på mitten. Det innebar att från mitten och fram fanns en glipa mellan duken och ramen där översköljande vågor kan slå in. Hur ska det fästas där?
Men skicket är dåligt! Det visade sig att botten är sliten både vid mittersta kölen och de två kanterna vid rundstavarna. Helst skulle jag behövt en kölremsa som var ca 50 cm bred om det skulle täcka alla tre slitagen istället för de 25 cm som finns på Avanza. De sträcker sig också i princip längs hela botten. Det finns också remsor som är 6 cm breda som i och för sig kanske skulle gå.
Så för att satsa på den skulle det innebära att jag var tvungen att köpa tre kölremsor, och då är jag prismässigt halvvägs till en ny duk. Så i dagsläget är jag nog mer inne på att köpa en helt ny duk.
När jag satte ihop den så fick jag en fundering. Hur ska duken fästas i ramen runt sittbrunnen. På insidan ramen fanns två piggar på varje sida, som jag hängde dukens öljetter på. En pigg längs akterut och en ungefär på mitten. Det innebar att från mitten och fram fanns en glipa mellan duken och ramen där översköljande vågor kan slå in. Hur ska det fästas där?
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Hej,
Ang. infästningen av duken runt sittbrunnen:
Duken dras upp på insidan av sargen och den läderskonade dukkanten ska sedan upp över sargen och tryckas ned i det frästa spår som löper längs hela sargens ovansida.
När det gäller kölremsor så får du nog köpa den breda 25 cm och sedan två smalare för rundstavarna. Men detta kostar som sagt en hel del, så det är nog bättre att satsa på en ny (-pirat-) duk.
/Mats
Ang. infästningen av duken runt sittbrunnen:
Duken dras upp på insidan av sargen och den läderskonade dukkanten ska sedan upp över sargen och tryckas ned i det frästa spår som löper längs hela sargens ovansida.
När det gäller kölremsor så får du nog köpa den breda 25 cm och sedan två smalare för rundstavarna. Men detta kostar som sagt en hel del, så det är nog bättre att satsa på en ny (-pirat-) duk.
/Mats
Istället för överprisade reparationsbitar gick jag till en lastbilskapellmakare, han tog fram rätt duk och skar till remsor åt mig, visserligen 10 år sen men till ca 1/6 av priset då, på remsor. En burk rätt lim, klä på och spänn upp, matta med slippapper där det skall klistras, gör rent, lägg på lim, vänta tills det är klibbtorrt och sätt dit, rulla ut luftbubblorna. Det mesta går att reparera. Tänk lite utanför boxen. YMMV
go tur
go tur
Istället för överprisade reparationsbitar gick jag till en lastbilskapellmakare, han tog fram rätt duk och skar till remsor åt mig, visserligen 10 år sen men till ca 1/6 av priset då, på remsor. En burk rätt lim, klä på och spänn upp, matta med slippapper där det skall klistras, gör rent, lägg på lim, vänta tills det är klibbtorrt och sätt dit, rulla ut luftbubblorna. Det mesta går att reparera. Tänk lite utanför boxen. YMMV
go tur
Klepperdukarna (förutom de nyaste kajakerna) ör av hypalon. Lastbilspresenningar är av PVC. Ingen bra kombination. Limmen skiljer sig väldigt mycket åt - och även om man skulle hitta ett lim som funkar för båda materialen så har man en väldigt mycket sämre slitstyrka på PVC jämfört med hypalonremsor.
/M.
Jag har fått tips om lastbilsdäck också. Innerslang då, antar jag. Om det handlar om att stoppa läckage under några få turer så är sådana alternativ intressanta, och att tänka utanför boxen är både kul och vettigt. Ska jag ge kajaken flera säsonger till, så blir det ju viktigare att det är bra alternativ.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.
Jag har fått tips om lastbilsdäck också. Innerslang då, antar jag. Om det handlar om att stoppa läckage under några få turer så är sådana alternativ intressanta, och att tänka utanför boxen är både kul och vettigt. Ska jag ge kajaken flera säsonger till, så blir det ju viktigare att det är bra alternativ.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.
Jo, Klepper är kvalitet rakt igenom. Normal livslängd på stommen är utan vidare 50 år och på duken 25 år. Det är väl tyvärr en del av sanningen kring varför det går så dåligt för Klepper ekonomiskt - produkterna är helt enkelt för bra. Vilket dock är glädjande på ett plan, i denna sköna nya värld vi har där var och varannan tillverkare medvetet bygger in en begränsad livslängd i allt från glödlampor till elektroniska pryttlar.
En annan aspekt är att Klepper aldrig har fattat hur de ska dra ekonomisk nytta av varumärkesvärdet. Som jag skrev på foldingkayaks.org:
"The problem with Klepper as a company is that they have always failed to understand how to manage the brand value, and transform this value into money. Instead, they have diversified and produced a variety of folding kayaks with unclear target groups - Smart, Tramp, Alu, Scout etc. - rather than focusing on the core models (AEI/II and possibly SL490 and the 545). And don't get me even started on the BackYak. They have also failed to define logical and functional price ranges, specwise.
The unique brand value of Klepper is, to a large extent, their history and all the remarkable expeditions these kayaks have been used for - Amundsen, Byrd, Sven Hedin, Lindemann, etc. Consequently, the USPs (unique selling points) in their marketing must gravitate towards this brand value. Yet, there is so little marketing from the Klepper company to start with - and none that use these USPs. Do they really don't understand how many companies in the world that would absolutely kill for the history Klepper has?
I'm sure production could have stayed in Rosenheim, if they had focused strongly on fewer models, industrialized the manufacturing a bit more, and hired a brilliant marketing/brand strategist."
/Mats
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg