fallskydd

Hej,
jag undrar om någon kan tipsa mig om rätt val av rep. Jag behöver ett fallskydd och det jag hittat hittills är Singing Rock Locker som följer med på repet både upp och ner men låser vid ett fall. Tillverkaren verkar rekommendera 11mm statiskt rep och isåfall bör väl sittselen kopplas med skruvkarbin direkt i replåset för att minska fallet innan det blir tvärstopp...
Kanske ändå är bättre med ett 11mm dynamiskt rep för att minska rycket i fästpunkterna?
Jag har tänkt dels använda repet för klippklättring med repet dubbelt och knutet i en ögla högst upp och dels när jag klättrar i masten på segelbåten (där finns fotsteg hela vägen upp).
/Mats
 
Skulle rekommendera dynamiskt rep. Har topprepat i ett semistatiskt rep en gång, och det var rätt oskönt att falla bara nån halvmeter i det.
 
Undrar egentligen varför tillverkarna av denna typ av automatiska repbromsar rekommenderar statiska rep. Är statiska rep generellt styvare i genomskärning och tål den ganska omilda behandlingen från repbromsen utan att manteln går av eller är det enbart att repen är just statiska som gör att rycket blir så kraftigt att bromsen utlöser? Som tillbehör finns ju "ryckdämpare" mellan selen och bromsen vilket hade varit onödigt med dynamska rep...
I värsta fall () får jag väl utnyttja hela replängden så att även ett semistatiskt rep får en viss töjning vid ett fall och använda enbart karbin mellan sele och broms för att minimera fallsträckan.
/Mats
 
Senast ändrad:
Just det, ASAP verkar fungera likadant som SR Locker som jag tittat på, men båda tillverkarna rekommenderar semistatiska rep och ryckdämpare. Jag vill ju helst använda ett dynamiskt rep för att slippa ryckdämparen.
/Mats
 
Jag har cloggat och toppat på semistatiskt och det är verkligen inget problem.

Däremot kanske det är dåligt om du har repet för fallskydd och kan falla en bit (över en takkant?) innan bromsen aktiveras (pga större repslack). I det läget kommer säkert fallet att kunna vara tämligen obekvämt. Det finns dock flera nackdelar med att vara säkrat med stort slack på det sättet.

Om man t ex börjar repklättra i nedre änden på 20 m semistatiskt rep, så märker man f ö att det töjer sig en del även det.
 
Nej något slack kommer det inte att bli, jag planerar att hänga någon tyngd i nedre änden på repet och fästa SR Locker (eller Petzl ASAP) med en skruvkarbin direkt i selen.
Antingen lägger jag repet dubbelt och knyter öglor för extra säkring efterhand som jag kommer längre upp i fallet klippklättring, eller så säkrar jag i båtens maststeg i fallet mastklättring.
Tack för bra synpunkter!
/Mats
 
Jag uppfattar Singing Rock Locker som en repklämma som skall användas för repklättring, och därför rekomenderas statiskt rep. Vid t ex SRT klättring i grottor så klättrar man INTE på grottväggarna, utan klättrar i själva repet. Repklättring på dynamiska rep är inte att rekomendera, bl a gungar det så förbaskat...

Det kan hända att några tycker att just Singing Rock Locker funkar fin fint till clogging, men jag ser ingenstans på Singing Rock siten att Locker är avsedd eller godkänd för clogging. Så rekomendationen av statiskt rep kanske beror på att den är avsedd endast för repklättring, ej clogging... Men jag kan ju ha helt fel i detta, jag känner inte till alla detaljer kring industriell höghöjdsarbete.
 
Någon som vet hur ASAP mår av att ta upprepade fall så som vid klippklättring? Den är ju framtagen som fallskydd för arbetande människor där fall är ovanliga.
 
Hör med tillverkaren. Vi pratar personlig skyddsutrustning. För enkelrepsteknik i grottningssammanhang är utrustningen konstruerad med lägre hållfasthet vid fall på grund av att man aldrig kommer över fallfaktor ett om det är korrekt riggat. Varför man ska använda "statiskt:"
Min spekulation är att manteln kanske håller bättre på ett semistatiskt rep? De kan också vara bättre att toppa med om man ser till att hålla överänden sträckt då man slipper jojon. Dynamiska rep kan flexa så långt att man förlorar sin ursprungliga position och kan slå i bakhuvudet. Det är bäst att tänka inga fall utan bara uppfångningar, dvs åter igen sträckt rep ovanför dig!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.