Fästingar

Jag vill ha tips på hur ni undviker fästingar!

Fästingarna älskar mig och efter att jag blivit Borreliasmittad så är jag inte så sugen på att bli det igen. Det räcker att jag visar mig i skogen eller tom trädgården så får jag fästingar. Jämfört med min vandringskompisar/löpkompisar/mtbkompisar så får jag mkt fler fästingar. Mygga verkar hjälpa lite men jag vill helst inte spraya på mig det regelbundet.

Har ni några bra tips på hur jag ska undvika odjuren?
 
Fästingar gillar olika

Själv har jag nästan inga besvär alls med att fästingar vill krypa på mig, medan min fru är rena rama fästingmagneten.
Eftersom vi ofta vandrar på Omberg som är välkänt för att vara riktigt fästingintensivt, så tar frugan det säkra före det osäkra och använder heltäckande klädsel oavsett temperatur ute, samt spreyar utanpå kläderna med insektmedel typ Mygga eller Fästing.

Vet inte varför de små otäckingarna dras till vissa människor och knappt alls till andra, kan vara olika dofter, olika hudtjocklek eller något annat.

Vitlök är både gott och i viss mån avstötande för många varelser, men det verkar inte gälla i alla lägen.
 
Jag brukar äta vitlök regelbundet i maten men sist jag var ute i Blekinge (som också är fästingtätt) så hade överkonsumerat vitlök. Ätit det rått så jag verkligen stank. Mina medresenärer äter också vitlök men de sa att ångorna kändes på någon meter! Jag fick inga fästingar :) Det funkar att göra så om jag ska vara ute under en planerad längre tur men inte så bra för vardagsutflykter.
 
Du kan ju ta med typ radar , insektsdödare och inte typ avstötare som deet myggmedel.
Spraya lite på byxor efter passager i ibland , sen en dutt i tältet innan läggdags.

Alla vet hur jävligt det kan va o gå dagar i spoeciellt regn och inte kunna plocka fästingar när dom
är miljarder.Då är denna kärnvapen metod bra

Denna metod kan hålla en bettfri helt , du tar du kål på dom när dom en går på kläderna.
Och överlevare stryker med second strike sprayningen in i tältet vid nattisdags
 
Finns en del observationer att vitlök kan fungera. Just att vissa personer drabbas mer än andra stämmer också väl. Ljusa hellånga byxor och strumpor brukar också rekommenderas. Undvik högt gräs. Att tälta i närheten av strandkanter i skärgården på sommaren och tidiga hösten brukar kunna innebära rätt ordentliga fästingmängder.

TBE-vaccination är en bra idé om man rör sig i skärgårdsnatur i närheten av Stockholm.

Mera läsning http://www.folkhalsomyndigheten.se/...2011/epi-aktuellt-vol-10-nr-28-14-juli-2011-/
http://www.folkhalsomyndigheten.se/.../smittsamma-sjukdomar/fastingburna-sjukdomar/
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...oner/vacciner-a-o/tick-borne-encefalitis-tbe/

Thure
 
En del är ju också mer drabbad av mygg än andra. Hur är det med er "fästingsmagneter" drar ni på er mer mygg än andra?
 
Jag går gärna i kängor med höga skaft av rent läder. Hittade ett extra plus vad gäller just fästingarna.

Fästingarna verkar inte få fäste på kängorna. Det är endast få fästingar sitter högre upp i luften och väntar. I somras när jag gick med tjejen fick hon massor av fästingar som klättrade på henne men de måste allihop ha klättrat upp från under min skafthöjd - jag hade två som klättrade när hon hade ca 30 klättrare och två som hann bita sig fast. Det spelade ingen roll vem som gick före. Hon gick i låga gympadojjor och mjukisbrallor, jag gick med höga kängor och shorts.

Detta gällde i ganska blandad terräng inklusive högt gräs och åker/äng alltså typiskt fästingparadis, platser där fina värddjur kan tänkas hänga osv.

Tyvärr verkar inte myggen bli avskräckta av kängorna. Jag brukar i övrigt dra till mig både mer fästingar och mer mygg än sambon, på henne har fästingarna hoppat av flera ggr och myggen tar en lov tillbaka till mig istället.
 
Senast ändrad:
En del är ju också mer drabbad av mygg än andra. Hur är det med er "fästingsmagneter" drar ni på er mer mygg än andra?

Japp!

Så här känns det: 100 personer går över ett stort fält, jag är en av dem. Det finns en fästing. Den kommer att kravla upp på mig.
Eller så här: 100 personer vandrar i fjällen, jag är en av dem. Det finns en mygga (!!!). Den kommer att bita mig.

Så har det alltid varit. Och jag har förlikat mig med att så kommer det vara. Jag kör med kängor och långa byxor om jag ska ut i skogen. Kollar noga och plockar bort. Använder inga medel eftersom det ändå inte verkar funka (har provat aaallt ;) ) Jag skojar inte när jag säger att jag säkert har haft över 100 fästigar som suttit fast. Är vaccinerad mot TBE och har aldrig haft borrelia - har väl haft tur. Mamma har haft borrelia tre gånger och lillebrorsan har haft TBE - trots vaccination!
 
Hade 40 bett på en månad i sommras...thoho sjukdommar...är TBE vaccinerad men jag tror jag har haft det innan dock.
Man skall ju kunna bli immun men det finns massa andra fästingsjukdommar och varianter.
Sen drabbas alla lite olika.
Hittas ju nya varje år , det senaste är väl nån blodproppshistoria och en borrelia som angriper nervsystemet
utan andra symptom innan.

Rådjur bär på så mycket skit så 1800 talets groggahaggor i hamnstäder är kliniskt rena i jmf - så man få passa sig

Jag lyckades avrätta en muskelvärks och hjärnhuvudvärk dräpar historia efter månader av plågor.
Jag greja världens feber genom att sticka ut i skogen på vintern och supa mig packad med för lite kläder.
Det tog över allt och febern var enorm , sen var det ju bara och hoppa i tältet och lägga sig ett -40 graders sovsystem.Det var knapptr-20 så det bidde blött inne i tältet för feberangreppet var enormt.
Satan vilken åktur.
Dan efter så kände man sig ganska frisk och efter en vecka helt åteställd , vette fan va de va.
Man koka ju kroppen , dock får man passa sig så man inte får lunginflamation om nån är sugen och känner igen sig.

P.s
Går inte att göra på balkongen/trädgården för man måste frysa så jävligt så man kommer gå in..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Kartläggning av fästingar Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.