Fästing

Man kan vända på gastuben o få ut flytande butan , blir ju -50 när det gasar av.

Går med köket eller med tändarpåfyllar adaptern i en matsked t.ex.

Skvätta på o den fryser ihjäl omelebums
 
https://www.clasohlson.com/se/Fästingplockare-Tick-1/Pr340693000

Den här har jag. Kom ofta till användning på hunden, lyckligtvis en ljus cocker spaniel så de små jävlarna syntes tydligt på pälsen. Men de som lyckades tränga sig ner åkte bort med huve't och allt med plockaren.

Kan nämna att vid en tur runt en sjö utanför Arboga plockade vi fler än 100 st som kröp omkring på jycken vid ett vindskydd halvvägs och sedan minst lika många till vid bilen. Hemma ett tjugotal med plockaren.

Går aldrig där igen...
 
Bor på västkusten har sett tre fästningar på mig under hela mitt 45åriga liv

Då campar du i vardagsrummet - haha!

Asså mamma sprayar vatten med blomsprayen,lillebror blixtrar med kameran o pappa mullrar o lillsyrran rycker i tältet o du sitter o bloggar
om ett ruskigt åskväder

3 fästingar....

Eller så har du hydraulolja istället för blod
 
Misstänker att de sitter kvar i kläder man haft när man gått eller sprungit i skogen. Hittar dem ibland på kroppen 1-2 dagar efter jag varit ute. Känns som de kan vara experter på att sitta och vänta på rätt tillfälle?
Jag är även omtyckt av mygg och knott. Urk.
 
Bor på västkusten har sett tre fästningar på mig under hela mitt 45åriga liv

Ja vad ska jag säga, uppvuxen med hela somrarna i Stockholms skärgård, har säkert haft 3-4 fästingar totalt i mitt liv. Jag orkar numera inte ens kolla om jag har några, för det har jag ju inte.

Vissa av oss har det bra på fästingfronten, mygg däremot en helt annan sak.

Christian
 
Man kan inte dränka fästngar! Som någon redan sa ska de tas bort snabbt och det görs enkelt med pincett eller fästingborttagare.

Jag brukar dra av mig alla kläder direkt på trappan när jag kommer hem från skogen och ta en dusch så fort som möjligt. Då tänker jag mig att jag spolar bort de flesta.innan de hinner bita fast. Det går faktiskt också att känna när de kryper omkring på kroppen. Man får bara tänka på att kontrollera vad det är som kittlar så att man kan avlägsna odjuret och inte bara klia sig utan att titta efter. Men jag har haft borrelia minst fem gånger så de verkar älska mig.

Ändå tycker jag att älgflugorna som kommit hit de senaste åren är betydligt äckligare än fästingarna.
 
Aldrig ens sett en älgfluga, men de verkar synnerligen äckliga. Det där med att de är stora och sitter fast, skulle nog få lätt panik. Men man dör inte av dem eller får hälsan förstörd, vilket kan hända med fästingar.
 
Dom kallas lite allt möjligt dom där lusflugorna , man kan få 50 st på sig.

Ha ni vet hestbrudar älakar dom , i kombo med långt fluffigt hår.
Ett helvette o plocka bort 30 st so kommer som en svärm
 
Dom är extremt vidriga , hjortlusflugor o hästlusflugor är la gogglingsbara namn.

Bukefalos forumets brudar älskar dom....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.