Boendes vid sörmlandskusen med bla orientering som intresse så kan jag nog med säkerhet säga att jag haft typ 200 fästingar genom åren (nej, jag överdriver inte). Jag tar bort dem med fingernaglarna eller med vanlig pincett. Tricket är att hitta de tidigt, verkar inte som de hunnit bita sig riktigt hårt fast än då. Kollar direkt efter varje träningspass, samtidigt som jag snörar av skorna. De som hunnit bita sig fast kan lätt tas bort med naglarna. Har aldrig haft problem med några infektioner för att käkdelar blivit kvar. Att försöka kväva dem på olika sätt fick jag tidigt lära mig att det bara var dumt. Varför låta de sitta kvar längre än de behöver...? Är vaccinerad med TBE och har aldrig haft borrelia...
...men brorsan som är lika väl vaccinerad som jag fick TBE efter sin typ tredje fästing. Skulle tydligen inte vara möjligt men prover till slut visade på att så visst var fallet. Och min mor har haft borrelia minst tre gånger. Och värst av allt var att dottern fick neuroborrelios efter sin första (upptäckta) fästing!
Så jag tar fästingar både med en klackspark och med fasa, det första när det gäller mig själv, det andra när det gäller familjen...
Men bort ska de, kvickt som attan! Skulle aldrig bjuda de på bad...