Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel?

Hej!

Finns det lowriders som passar till gafflar utan särskilda fästen för dessa. Och isåfall, hur stabilt blir det?

Tacksam för svar

Det har i alla fall funnits. Jag har ett par, köpta för många år sedan, gissningsvis runt 20. De fästs på gaffelrören med byglar. Dessutom är de bägge sidorna förenade med en båge som går över framskärmen, vilket ökar på stabiliteten. Jag har aldrig upplevt dem som instabila.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De som jag har fäster man med byglar (som slangklämmor ungefär) runt gaffelrören och sen med skruvarna som fäster staget till stänkskärmen.

Tror Biltema har, finns i katalogen iaf.

Dessa var dock slut i V-ås (som vanligt), så har ej kollat in dem.

Men jag har fått uppfattning att man klämmer fast dessa med någon typ av rörklämma eller liknande.

Vet ej kvalite men kanske funkar.

Mvh Pher

Jag har sedan 20 år tillbaka Blackburn Lowrider men de verkar inte tillverkas längre.

Vid en snabbkoll på Internet hittade jag detta på cykelnetto

73511035.jpg

Per

pad; sa:
Hej!

Finns det lowriders som passar till gafflar utan särskilda fästen för dessa. Och isåfall, hur stabilt blir det?

Tacksam för svar

Biltema har. Jag har själv kört en 12 mils provtur med dom i helgen. Det är inte världens bästa konstruktion, så för expeditioner hade jag inte rekommenderat dom . Men forstärk med ev. en slängklämma extra så har du ett par schyssta lowriders som håller länge för under hundra spänn.

Tubus + slangklämma

Hej!
Min cykels gaffelben saknar skruvhål för att fästa lowriders i. Trots detta använder jag en vanlig Tubus Tara samt Tubus eget slangklämmefäste, vilket fungerat bra för mig under åtminstone en längre tur.

Slängklämmefästet (lowrider-mountingset LMBF) hittar du på Tubus sida.

http://www.tubus.net/eng/produkte/zubehoer.php

/Joakim

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips