Färgvalet på ett Hilleberg.

Rött - säkert?

Ibland hör man argumentet att ett rött tält är säkrare för vandraren än ett grönt. Hmmm..:)?

Dålig sikt: Vandraren står bland en massa stenblock och ser 20 meter genom ärtsoppan utan att veta var han/hon är. Hur stor är sannolikheten att vandraren kommer inom 20 meters synhåll från sitt tält bara för att det är rödfärgat?

Bra sikt och rött tält: Vandraren står bland en massa stenblock och ser 2 mil genom den klara luften och tältet råkar stå bakom ett stenblock eller i en sänka, har blåst omkull eller är begravt i snödrev.

Vandraren a) tar ut kompasskurs på baslägret och går till närmsta "fångstarm" samt följer denna terrängformation tillbaka till tältplatsen eller b) har inte en aning om vad en kompasskurs eller en fångstarm är men är glad över att tältet är säkerhetsfärgat.

Om b, vandraren bör inte lämna utmärkta leder mer än för korta stunder och då helst gåendes baklänges för att inte mista ögonkontakt med tältet.

Om a, utmärkt, vandraren har kunskaper i orientering och ger sig inte iväg från baslägret utan att först märka ut lägret på kartan och memorera hur man hittar tillbaka. Kan utan tvekan vända ryggen åt tältet, åtminstone korta stunder.

Sagt med ett :).

/Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Smart spartips.

Om de bara har den ena färgen i lager så ska du säga att du absolut vill ha den andra färgen. Jag fick 5% rabatt på mitt gröna Nammatj 3 GT då jag ville ha ett rött. Ur säkerhetsynpunkt måste jag dock hålla med om att rött är bättre.

/Johan

Rött... eller gult!

De sandfärgade tälten (gula) är helt klart mina favoriter eftersom de både smälter in i omgivningen och ger ett behagligt ljus inne. Av rött och grönt väljer jag rött, bland annat för att det är det enda rätta på vintern. Själv har jag ett grönt Nammatj 3 GT, men det beror på att jag köpte det begagnat och inte kunde välja färg.

Vändbar

Det är tydligt att ytterduken borde vara vändbar med två olika färger. Vinterfärgen borde ju vara svart för att adsorbera värme och sommartid kanske siver?

Hur är det med det?

Hur är det med svart igentligen?
Det absorberar visserligen värmen bra när solen ligger på, men det avger också värmen bra när solen försvinner.

Så skulle man vinna eller förlora på det? Det kanske rent av skulle vara vitt med tanke på hur lite sol det är på vintern.

Leif...

Kryp!

Hej,
Måste erkänna att jag inte orkade läsa alla
inlägg så det kanske har kommit upp tidigare.
Lite beroende på vad man skall använda tältet
till så kan det vara att föredra ett tält med
diskreta färger. Har använt ett gult tält när
jag var ute och i skärgården. Är mindre lyckat
på sommaren då en mängd kryp dras till den färgen.
Kan vara värt att tänka på.

/B

Re: Kryp! Rapsbagger

Borre; sa:
Har använt ett gult tält när jag var ute och i skärgården. Är mindre lyckat på sommaren då en mängd kryp dras till den färgen.
Kan vara värt att tänka på.
/B

Jag fick en gång när jag använde mitt förra tält (Fjällräven Original Alu II blått yttertält med aluminiumbeläggning på ena sidan appropå vändbara yttertältdukar och med gult innertält) ut för en invasion av rapsbaggar (meligethes ae’neus enligt nordisk familjebok). Det var säkert 50 st/ kvardatdecimeter på hela innertältet. Eftersom jag inte hade en aning om vad det var för djur, så sparade jag några av alla rapsbaggar jag slog ihjäl, och frågade senare en ”expert” vad detta är för djur.

Jag har ytterligare en gång råkat ut för rapsbaggar (gul tröja under en cykeltur), summa 2 gånger hela livet, men likväl rätt otrevligt. Rapsbaggarna triggar troligen på gult och tror att allt som är gult är raps.

Färgen på yttertältet på mitt nuvarande tält (Seirra Design) är blått och gult, så jag är inte helt avskräckt.

/ Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips