Färga en G-1000 jacka?

Hej allihopa!

Vet ni om det är möjligt att färga en fjällräven iceland jacka??
Den är i den otroligt skogsmulliga färgen olive/khaki och har 10 år på nacken, och skulle gärna vilja ha den svart, fåfängd som jag är;)
Dumt att köpa nytt när jackan annars är super!
Men G-1000 kanske gör detta svårt? Nån som vet nått?

/ Filip

Nej, p g a polyesterinblandningen går den inte att färga, åtminstone inte med de
färger vi vanliga konsumenter har att tillgå. Jag frågade en gång olika textilfärgtillverkare
om de hade något som fungerade på den tygsort du nämner men fick bara nekande
svar.

Varför färga om den förresten, mullegrönt är finaste färgen!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, mullegrönt är fint, men tanken var lite att ha den i stan nu till hösten, och då så hade jag tyckt svart var snyggare, men ärligt talat är det inte så viktigt, skulle bara höra mig för! Tack för ditt svar!

Minns en kompis som ville ha svart kulör på ett plagg som hade bomull-polyesterblandning. Först färgade han med en textilfärg som var avsedd för bomull, sedan använde han färg för syntettyger i nästa färgbad.
Resultatet blev kanonbra.

Enligt en textilfabrikör är fixeringsbadet det som gör att plagget tål regn och tvätt sen, så utelämna inte det. Trist att du inte gillar den klassiskt gröna! I skogen hos oss är brunt den optimalare färgen.
Så även vid och ovan trädgränsen. Svart för att se prydligt ut kräver mycket borstning och rengöring.
Sen får vi olika assosiationer av svart. Mina är inte på den trevliga delen av skalan.
Min civila G1000 är kittvit, min utanför asfalten är grön eller den slitna bruna.

Som redan framgått kan det vara svårt att färga polyesterbomull. G1000 är tydligen 65% polyester, vilket gör det ännu svårare.

Jag råkar dock ha en kommersiell textilfärgare inom armlängs avstånd och frågade lite. Polyester går då förstås att färga (jackan var ju redan grön... duh...), men detta kan ha gjorts under tryck och förhöjd temperatur. Nu menar man då inte 60 eller 90 grader, utan betydligt högre temp, kanske uppåt 170 grader. Det är nog vanligare att man trycker på polyesterkvaliteter än att man genomfärgar dem (i efterhand).

Detta är alltså inget bra alternativ för hemmapysslaren. Dock nämnde min kamrat att det finns listiga textilfärger som då innehåller färg för både bomull mm, samt flera syntetfibrer.
I länken ovan motsvaras det kanske då av Herdins Allfärg - där man dock reserverar sig mot polyester. Det min kamrat nämnde var dock Dylon. http://www.dylon.co.uk/home.php
Läser man på deras websida, så KAN det funka med polyester - men risken är nog att resultatet med G1000 blir lite halvbra bara. Det går tydligen att kontakt dem och fråga. Enligt min kamrat så fanns det i alla fall en gång i tiden en ganska speciell Dylon-färg som funkade lite extra bra...

Hi!

I dyed my light green G1000-jacket with Dylons black colour. Result was blackish, but still quite green/gray as I expected. All stitches, zippers and so on were still green. In this photo zipper is as green as the whole jacket originally.

I washed the jacket first with wery hot water and lots of washing powder to get all wax off.

Som redan framgått kan det vara svårt att färga polyesterbomull. G1000 är tydligen 65% polyester, vilket gör det ännu svårare.

Jag råkar dock ha en kommersiell textilfärgare inom armlängs avstånd och frågade lite. Polyester går då förstås att färga (jackan var ju redan grön... duh...), men detta kan ha gjorts under tryck och förhöjd temperatur. Nu menar man då inte 60 eller 90 grader, utan betydligt högre temp, kanske uppåt 170 grader. Det är nog vanligare att man trycker på polyesterkvaliteter än att man genomfärgar dem (i efterhand).

Detta är alltså inget bra alternativ för hemmapysslaren. Dock nämnde min kamrat att det finns listiga textilfärger som då innehåller färg för både bomull mm, samt flera syntetfibrer.
I länken ovan motsvaras det kanske då av Herdins Allfärg - där man dock reserverar sig mot polyester. Det min kamrat nämnde var dock Dylon. http://www.dylon.co.uk/home.php
Läser man på deras websida, så KAN det funka med polyester - men risken är nog att resultatet med G1000 blir lite halvbra bara. Det går tydligen att kontakt dem och fråga. Enligt min kamrat så fanns det i alla fall en gång i tiden en ganska speciell Dylon-färg som funkade lite extra bra...

Tack så mycket, har nu mailat dem och väntar på svar...!

Nix, det går inte, den får vara grön:

Consumer Response consumer.response@spotlesspunch.co.uk till mig
visa information 17:55 (3 timmar sedan)
Dear Filip
Thank you for visiting our website. Unfortunately we do not have a dye to make your jacket black.

Sorry we are unable to help in this instance.
Kind Regards
Joan
Consumer Response

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips