G-1000 Jacka?

Roligt att tråden förflyttar sig mot ull, hade själv tänkt mig en swanndri bushshirt men tvekar främst för hur pass vindtäta de är. Samt så kommer man till det praktiska med jackorna nämligen fickorna. Hur löser man avsaknaden av dem? Gillar ju att ha saker nära till hands om jag bär ryggsäcken eller har lämnat den för en kortare tur.

Kan passa på att tipsa att en Swanndri Ranger shirt ala Ray Mears favo skjorta kostar 197:- ifrån Nya Zeeland via deras ebay (frakt inkluderat) eftersom det priset är under 200 någonting blir det fraktfritt enligt tullen!

Men som sagt, hur pass vindtäta är de?
 
Ang Swanndri

Läser man på bla brittiska bushcraftfora så verkar Swanndri ha 'sämre' kvalitet på ullen nu jmfrt med tidigare.
Vet dock ej vad detta innebär rent praktiskt. Men vad jag hittat så verkar Bisons skjorta som jag länkat till vara mer omtyckt. Kostar 85 pund inkl frakt till Sv.

drChris: VAR hittar du det priset på Swanndri?
 
De ullskjortor jag brukat har haft det si och så med vindtätheten, det är väl därför ull fungerar suveränt i värme.....Men kommisstorleken på bröstfickor och axelklaffar har praktiska implikationer åt det positiva hållet.
Min sömmare finns i Indien, mest syr han gröna men även mörkblå...senaste priset för ett 1/2 dussin var löjligt lågt men kommer nog att stiga....
Köpe ullskjortor har jag sett mellan 200-1500:- inte alla med vettiga fickor och atribut.....
För vindtäthet rekommenderas en poplinskjorta utanpå eller en vindblus, viktmässigt är de rätt lika men skall man göra stads och krogbesök kan en popliskjorta försvara sin plats i garderoben....
Jag har dock inte sett några ylleskjortor med huva ännu......

Andra resenärer har säkert andra preferenser....

Oavsett vilka så är en ofodrad G1000 lång jacka ett formidabelt plagg......f ö är det de 65% syntet som gör den görbra.
 
Bronsålderns tunna yllekoftor hade visst huva, så riktigt nytt är det inte med huvor.... tunn ylletröja är nog det mest underskattade uteplagget....
 
Jag hade tidigare Swanndri men har gått över till en amerikansk modell, bemdijiskjortan. Rätt dyr men görs av ett litet familjeföretag i Minnesota. Sjukt nöjd, har recenserat den. Tillräckligt tätvävd för att stå emot 'normal' vind i skogen. Men är det blåsigt kör jag med fjällrävenjackan som vindjacka som sagt. Bemidjis vävar finns naturligtvis i olika vikter beroende på väder och säsong.

Swanndri bushshirt blir för mycket lajvare, rangermodellen hade jag tidigare, men just nu är det bemidji som gäller, och vara så ett par år framöver.
 
Kan passa på att tipsa att en Swanndri Ranger shirt ala Ray Mears favo skjorta kostar 197:- ifrån Nya Zeeland via deras ebay (frakt inkluderat) eftersom det priset är under 200 någonting blir det fraktfritt enligt tullen!

Men som sagt, hur pass vindtäta är de?

Mr Mears ses också frekvent bära M59, och den vet ju alla hur kass den är. Andas inte för fem öre när den är blöt, tar för evigt att torka, sitter illa, inga fickor, trånga manschetter etc.
 
Det är ungefär samma,rangern är tänkt att fungera som jacka och skjorta med tror jag. Eller så känns det iaf. Men Bemdji har knappar, och dessutom hela vägen. Men den som du nämner har ju rätt tung väv, det finns lättare om man mer vill ha ett mellanlager.

Finns ju massa kul ullskjortor att testa, cabelas har ju en hel uppsjö, så man kanske inte ska fästa så mycket uppmärksamhet på märke och sånt egentligen. Tyvärr är det ju en rätt liten marknad här i Sverige, så det är få förunnat att få testa en innan köp. Men jag tycker iaf att en lite tjockare ullskjorta är ypperligt som mellanlager och skalplagg när det inte är för blåsigt och regnigt. Dessutom är det snyggt.
 
Hittade ett par till...

http://www.gretas.se/produkter/datasheet.asp?ArtID=1037
1037-0.jpg


http://www.empirecanvasworks.com/woolblanketshirt.htm
wbs1.jpg


Men det blev att jag beställde en olivfärgad Swanndri Ranger Shirt igårkväll.
SD0107.jpg


Vill ha 2 bröstfickor med lock, skjortkrage som går att fälla upp om det blåser runt halsen, och knappar vid handlederna.
Det enda jag inte är så förtjust ang Swanndrin är dragkedjan, föredrar knappar. Jaja, i värsta fall får jag väl modifiera den.

Nu kanske jag kan pensionera min gamla välslitna fleecestorskjorta
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.