Färg som fäster på Silnylon?

Jag har suttit och funderat på sätt att märka upp mina nya, fina packsäckar i silnylon. Det som vore smartast skulle vara att skriva på dem. Alla pennor jag kan tänka mig fungerar sådär (läs: inte alls). Silnylon är underbart halt och tätt, men inte ens färg fastnar på tyget.

Är det någon som vet om det finns någon typ av färg som fastnar på Silnylon?

Det hade varit underbart om det funnits på sprayburk...

Hoppas att det finns någon som har klurat ut det här...

Tack på förhand för begåvade svar! ;)

/Kristoffer
 
Jag har själv funderat på samma sak, men ännu inte testat. Pennor som man skriver på CD-skivor borde väl åtminstone funka, men det har du förmodligen redan testat eftersom du säger att du har testat alla du kan tänka dig... Det skumma med många färger som fäster på glatta underlag (t.ex. glasfärg) ofta måste härdas i höga temperaturer, och det vill man ju inte gärna utsätta sina små projekt för...
 
Det finns säkert olika "blandningar" i pennor som man märker CD-skivor med, men jag körde ett par som inte alls fungerade, och sedan använde jag någon variant som faktiskt fäste. Det var också denna penna som användes när jag ritade ut mina mönster.

Tyvärr så fungerar inte den färgen på svart (det syns knappt) och man får hålla SilNylonet i en speciell vinkel för att kunna se att någonting är skrivet. Men du har helt rätt i att pennorna fungerar på så sätt att de fäster (därav borde jag också fått svar så det räcker i min tråd). Jag skulle dock behöva ha någonting som är "bakgrundsfärgsoberoende".


Drömmen för mig hade varit att hitta någon form av sprayfärg som man kan spraya över en schablon, så att man får den "prydliga" text jag av någon anledning alltid lyckas undvika med handskrift.

/K

Off topic:
När du säger det där med att härda, som kom jag att tänka på en artikel jag läste i metro om krematorier i Danmark som fick problem med att deras "kunders" silikonbröst exploderade och slabbade ner ugnarna. Lite osmakligt kanske, men ändå lite underhållande! ;)
 
Olikfärgade kantband

Jag har på mina köpta packpåser sytt fast kantband i olika färg på de olika påsarna (vid sticklåset). Och så passade jag på att sy fast en namnlapp på kantbandet. Namnlapparna köpte jag på http://www.migronord.se/vavda.php

Är man många som paddlar tillsammans så vet jag (och även dom andra) vilka packpåsar som är mina.

Exempel:

Röd sea to summit l liter med skärt kantband innehåller A
Röd sea to summit l liter med gult kantband innehåller B
Gul sea to summit l liter med skärt kantband innehåller C
Gul sea to summit l liter med gult kantband innehåller D

Exped XS (militärgrön) skärt kantband innehåller E
Exped XS (militärgrön) gult kantband innehåller F

Och på Exped påsarna passade jag på att sy fast en D-ring när jag ända höll på.

Sedan har jag en liten ”fusklapp” (dokument i datorn) där jag skrivit vad jag har i dom olika packpåsarna. Då jag har helt olika packning beroende på om det är kajak eller segling som gäller, så vill jag inte skriva något på själva påsarna. Och så kan jag ändra packningen till en annan gång, om jag kommit på något smartare sätt att packa, eller om jag köpt något nytt. Då uppdaterar jag bara mitt dokument och skriver ut den nya packlistan.

För dom egenhändigt gjorda packpåsarna har jag i regel bara en påse av varje färg (gjorda av uttjänta fallskärmar som jag fått gratis).

Per
 
Jag har en liknande fundering, men kanske ändå värre...

Jag är sugen att trycka logga på dom saker jag syr!
Tryck-färg är väl i regel gjord för bomull, och jag tänker då fan inte använda nån bomull..

Till pulk-kapellelt blir det en pubelagd nylonväv, och till lite underkläder blir det 100% ull..

Nästan så jag går till typ Jobman och hör om dom kan trycka sakerna, dom trycker ju små loggor på typ allt, lär väl kosta litegrann mne blir nog bra.
Är redan kund där genom jobbet!
Brodyr är väl "ultimat" men det blir nog jobbigt att fixa.. vill gärna ha det direkt på tyget och inte på en lapp som sys fast. Menmen :)

Eller har ni några bra idéer?
 
Vit specialpenna för bl a PEH rör

Jag har använt en specialpenna som rörfirmor använder för märkning av PEH rör (svarta plaströr).
Den har vit färg och fäster på nästan allt (t ex påsen till mitt Nallotält).
Produkt: Artline 400XF Paint marker.
 
Jag har använt en specialpenna som rörfirmor använder för märkning av PEH rör (svarta plaströr).
Den har vit färg och fäster på nästan allt (t ex påsen till mitt Nallotält).
Produkt: Artline 400XF Paint marker.

Den har jag missat i min "quest". Vart får jag tag på sen sådan penna för att testa? Vit färg skulle ju i teorin också kunna fungera på svart silnylon...

/K
 
Den har jag missat i min "quest". Vart får jag tag på sen sådan penna för att testa? Vit färg skulle ju i teorin också kunna fungera på svart silnylon...

/K


Jag har flera sådana bl.a en med vit färg. Det är svårt att skriva med vitt på svart gummi (försökte på packluckorna till den förra kajaken) och så provade jag alldeles nyss på min svarta fickalmanacka där omslaget är av någon plast. Men det täcker bättre om man skriver flera gånger

Jag har nog köpt mina Artline på Slöjddetaljer http://www.slojd-detaljer.se/ men det var flera år sedan.

Per
 
Ett besök på Panduro kanske kan ge nåt? Där finns det alla möjliga färger och personalen brukar vara kunnig. Ta med en bit att prova på?
 
Jag har använt en specialpenna ... Den har vit färg och fäster på ... påsen till mitt Nallotält.
Produkt: Artline 400XF Paint marker.

Det låter ju som om frågan är löst!

Det står ju till och med "outdoor use" - "för användning i friluftslivet" alltså! :)
Finns till exempel på Svanströms och AGE.

Artline400Z.jpg
 
Senast ändrad:
Härligt med olika förslag!

Jag kommer inom ett par dagar att införskaffa en härlig, vit penna och testa på mitt svarta SilNylon.

Jag kommer också springa till Panduro och gråta lite. Det hade ju varit jättebra om jag kunde spraya/måla/potatistrycka någonting istället med tanke att mina händer har glömt bort hur man skriver utan tangentbord...

När jag har utvärderat resultatet kommer feedback!

(men för sjutton, har ni fler förslag så bara skriv på)

Fungerar inga pennor får jag börja sy på markeringar helt enkelt (men då måste jag slabba med mer silikon för att täta).

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
justsafe Vilken färg till S.O.F kajak? Gör det själv 0
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0
srpp Klibbig insida på Thermarestpåse Gör det själv 6
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.