Färdriktning Nikkaluokta-Abisko

Jag gick i sommras "bakvägen" Nikka -> Abisko och tyckte det var rätt kul, fast jag har ju inte gått andra hållet (än). En tydlig sak jag märkte var att man blev väldigt ensam runt lunchtid. Dom man tältat/sovit med i närheten (jag gick solo) går man ifrån på morgonen, och inte förän på eftermiddagen/kvällen ser man folk komma emot en. Och då känns det rätt kul att få hälsa.

Ytterligare kul var vägen från Alesjaure till Abiskojaure. Det bär av nedåt ganska rejält när man passerar Gárddenvárri och att se svettiga tyska scouter med gitarrer i 25-30 graders värme och solsken krälandes upp bland all sten är rätt kul :)

Sedan tyckte jag att den lilla byggnaden i slutet (början) på leden var ett mer värdigt slut än det virrvarr av småstigar som inleder i Nikka.
Tyvärr gick det lite för snabbt för mig att gå så varken orkester eller champagne fanns på plats. Nåja...

/Nicke
 

avslutad210712

Gäst
Exinor; sa:
Det bär av nedåt ganska rejält när man passerar Gárddenvárri och att se svettiga tyska scouter med gitarrer i 25-30 graders värme och solsken krälandes upp bland all sten är rätt kul :)

/Nicke

Undrar om det inte var mig du mötte ifjol i den backen. Visserligen är jag inte tysk och inte krälade jag heller (skulle i alla fall inte erkänna det) men jisses så svettigt det var. Ett annat problem var att vattnet som man är van med att hitta "överallt" lös med sin frånvaro i fjol under sträckan runt Gardenvarri. Vi hade två liter att dela på två och det låter kanske inte så lite men i fjol var det för lite. Så ett tips om det är en varm sommar är att ta så mycket vatten man har flaskor och ork för nere i bäcken man passerar före stigningen.
 
Funderar själv...

Hallå därute!

Jag såg tråden och såg chansen att fråga lite om min tur från Nikkaloukta till Abisko(norrut).

Tidsplaneringen är på 1 vecka. Jag går Tjeurulakku - Kaskavagge-Vistadalen-Mårmapasset-Mårmastugan-Ballinvagge-Abisko Östra.

Fråga 1: Mårmapasset från norr i dåligt väder, en dum idé eller är det möjligt med säkerheten i behåll?

Fråga 2: Någon som vandrat genom Ballinvagge och har erfarenheter dela med sig?

Annars har jag fiskat lite i gamla trådar och läst lite av "gurun" Grundsten, behöver lite synpunkter, tack.

MVH Hasse
 
...

Åke L; sa:
Här är en gammal tråd om Ballinvagge:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8498
Mårma i dåligt väder? Tja det beror väl på _hur_ dåligt, och hur pass duktig man är på orientering!
Annars försvinner ju poängen med att gå över höga pass om man inte ser nåt.

Hoppsan!
Tydligen hade jag inte varit tilläckligt noggrann i sökningen. Det fanns ju en hel del om Siellavaggi som jag blandade ihop med Ballinvaggi, ack, ack...
Tack så mycket för hänvisningen till den gamla tråden.

Angående Mårmapasset, jag vill helst slippa att välja annan väg tack vare vädret, fast det hänger på omständigheterna, passet är inte det primära målet.
Visst är vyerna lockande, de lär vara något i hästväg, dock är omgivningarna runt Mårmastugan inkl. glaciärerna som lockar. Detta kan jag i princip glömma vid ändrad färdväg.
Orienteringsförmågan får väl ses som god efter en del turer, så den biten skrämmer inte. Däremot ser det ganska brant ut och det lär bli såphalt vid blöt väderlek. Går man själv tas inga onödiga risker.

MVH Hasse
 
Tack för alla tips, verkar som om det finns två läger här, GÅ-ÅT-NORR och GÅ-ÅT-SÖDER. Men jag fick i alla fall bekräftat att inget är fel. Så nu kan jag planera vidare för sommarens strapatser.

Själv lutar det nog åt att gå från Nikka mot Abisko, om inte annat för att kunna göra toppbestigningen medan man fortfarande är lite fräsch i benen.
 
Re: ...

Röksvamp (Hans Andersson) skrev:Angående Mårmapasset, jag vill helst slippa att välja annan väg tack vare vädret, fast det hänger på omständigheterna, passet är inte det primära målet.
Visst är vyerna lockande, de lär vara något i hästväg, dock är omgivningarna runt Mårmastugan inkl. glaciärerna som lockar. Detta kan jag i princip glömma vid ändrad färdväg.

Det där är en tur jag också funderat på!

Om du har läst Grundsten brukar väl han rekommendera att man viker av från Vistasdalen FÖRE mårmapasset (i höjd med nån renvaktarstuga, tror jag) och går genom Leavasvaggi till Mårmastugan.
Jag tror han brukar kalla det för en bortglömd pärla. Då slipper du pannbena dig upp för Mårmapasset.

Fujii skrev:
Själv lutar det nog åt att gå från Nikka mot Abisko, om inte annat för att kunna göra toppbestigningen medan man fortfarande är lite fräsch i benen.

Själv brukar jag inte ha som mest spring i benen dag två eller tre... :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: ...

Nordesjö; sa:
Om du har läst Grundsten brukar väl han rekommendera att man viker av från Vistasdalen FÖRE mårmapasset (i höjd med nån renvaktarstuga, tror jag) och går genom Leavasvaggi till Mårmastugan.
Jag tror han brukar kalla det för en bortglömd pärla. Då slipper du pannbena dig upp för Mårmapasset.

Tänkte själv stånga mig uppför mårmapasset i sommar och sen skall jag upp i Unna-räitavagge och funderar på om någon gått via dalen där Vassajåkka rinner eller möjligen ner från Vassaloamijavri för att slippa gå förbi vistasstugan. Är det mycket snårigt och/eller blötmarker där?

Nordesjö; sa:
Själv brukar jag inte ha som mest spring i benen dag två eller tre... :)

När man lyfter upp ryggan på morgonen dag två och tre brukar kroppen säga NEJ :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Salto-Kvikkjokk färdriktning och omväg Fjällvandring 8
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.