Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro

Märkligt annars

Jo, det vore ju besynnerligt om inte en SporTrak Pro kan hålla i lite bättre än en liten eTrex.
De mer avancerade eTrexmodellerna har också WAAS. Desutom finns motsvarande antenntyp i exempelvis 76-serien från Garmin, om du nu ska göra en intressant jämförelse, alltså en mellan två enheter som i specifikationen kan antas vara likvärdiga.

Nu har du konstaterat något i stil med att en SAAB 9000 Turbo går fortare än en SAAB 96 V4, vilket knappast betvivlades av någon före testet heller.

Anders
 
Re: Märkligt annars

apersson850; sa:
Jo, det vore ju besynnerligt om inte en SporTrak Pro kan hålla i lite bättre än en liten eTrex.
Rätt men ALLA vet inte LIKA MYCKET som DU!
Speciellt vet inte många att man skall vara försiktig med Garmin etrex alla modeller även den med WAAS om man skall ha den i skogen för antennen är inte bra!
Magellan Sportrak pro är bäst i klassen nu!
OBS oxå Att testen är gjord under lövverk i skogen och antenntypen spelar mer roll än vad WAAS gör.
SAAB V4an går fortare på skogsvägarna...
[Ändrat av bigben 2003-09-03 kl 21:11]
 
Helt ok.

Länken fungerade inte för mig :-(
Men tycker att testet du gjort är mycket bra...
Och det är bra att det är lättförståligt även för en sån som mig.Jättebra att det finns folk som har möjligheten att prova olika prylar och sedan berättar om det här.
 
Förklara eller förvirra?

Visst är det bra med lättförståelig information, men om den är lättförståelig därför att den är ofullständig, då blir det desinformation istället.

Att skriva ett så förenklat "testresultat" bygger bara på de förvirringar och missuppfattningar som redan existerar, angående vilken GPS som är bra, bättre eller bäst, och varför den är det.

Dessutom visar ett påstående om att en viss GPS är "bäst i klassen" på en total ignorans för olika människors behov och preferenser. Bäst för vem? I vilken klass?

Till exempel, om nu någon absolut vill ha minsta möjliga GPS-mottagare, då är inte SporTrak Pro den bästa som finns. Eller om någon vill ha en mottagare med autorutt, då är inte SporTrak Pro bäst, då heller.
Istället finns det andra mottagare i "klassen", om vi definierar den som GPS-mottagare avsedda för amatörer (icke lantmätare eller annat yrkesfolk), som är "bäst" under dessa premisser.

Testa och jämför gärna olika mottagare, men motivera dina testresultat så att de som läser kan förstå varför du kommer fram till ett visst resultat.

Anders
 
Testet bekräftar mina erfarenheter, en kamrat till mig har en etrex vista och vi har konstaterat ett antal ggr. att vistan tappar lättare satelitkontakten i bevuxen terräng i jämförelse med andra apparater

Sen kan man ju inte vara så märkesfixerad att man inte kan erkänna att ett annat märke kan vara bättre i vissa avseenden

Nyttan o nöjet att använda en gps förutsätter ju att apparaten har satellitkontakt om man mestadels vistas i skogsterräng

/Runar
 
Märkliga kommentarer

"Bäst i klassen" är ett etablerat benchmarkingbegrepp som jag applicerar på denna test
Jag är medveten att det lätt kan missförstås av "specifikationsnissar".
Jag riktar mig till 80% av användarna och inte de 20 % som söker specialgrejor.
Bäst i klassen i detta sammanhang innebär att prestanda/pris upplevs som bäst och man får mest för pengarna. Sen kan man själv gå vidare och jämföra med en annan Garminmodell med samma antenn tex men de faller på priset vilket är marknadsledarens dilemma.
Ben
 
Re: Märkliga kommentarer

bigben; sa:
"Bäst i klassen" är ett etablerat benchmarkingbegrepp som jag applicerar på denna test
Visst kan det vara vedertaget, men då vill det allt till att man specificerar klassen först.
Jag är medveten att det lätt kan missförstås av "specifikationsnissar".
Jaså, du är det. Nu vet jag inte vad en "specifikationsnisse" är i din värld, men om du är medveten om att det du skriver lätt kan missförstås, borde du väl rimligen uttrycka dig annorlunda, eller hur?
Jag riktar mig till 80% av användarna och inte de 20 % som söker specialgrejor.
Vad är en specialgrej, då? Inte en SporTrak och inte en eTrex, tydligen. Är alla andra modeller specialgrejor, eller?
Bäst i klassen i detta sammanhang innebär att prestanda/pris upplevs som bäst och man får mest för pengarna. Sen kan man själv gå vidare och jämföra med en annan Garminmodell med samma antenn tex men de faller på priset vilket är marknadsledarens dilemma.
Det kan man klart göra, men om man ändå ska göra jämförelserna själv kan man ju lika gärna göra det från början. Eller åtminstone få en vägledning om att det finns andra alternativ också.

Anders
 
errbe; sa:
Testet bekräftar mina erfarenheter, en kamrat till mig har en etrex vista och vi har konstaterat ett antal ggr. att vistan tappar lättare satelitkontakten i bevuxen terräng i jämförelse med andra apparater
Vilket är vanligt förekommande för enheter som har patchantenn, fast det nämndes inte.
Sen kan man ju inte vara så märkesfixerad att man inte kan erkänna att ett annat märke kan vara bättre i vissa avseenden
Givetvis. Så verkade det inte i Bengts första inlägg.
Nyttan o nöjet att använda en gps förutsätter ju att apparaten har satellitkontakt om man mestadels vistas i skogsterräng
Helt korrekt. För kanotisten, som mestadels inte paddlar i skogen, kan det vara andra parametrar som fäller avgörandet.

Anders
 
Störsignaler?

För att var rättvisande bör en sådan här test göras så att inte signalen från den ena GPSen stör den andra. Eftersom antennerna har olika egenskaper så kan det förekomma.
Vad jag förstått av det jag läst skall den typen av antenn som Sportrak och Garmin GPS 76 m fl har var bättre på att ta upp reflekterade signaler vilket är aktuellt t ex inne i hus. Om den reflekterade signalenn ger rätt postition vet jag inte.

I öppen terräng är sannolikt de flesta GPSer ganska likvärdiga.

Är det någon som testat tripmätningen på Garmin kontra Magellan eller mellan olika antenntyper? Jag har konstaterat att min GPS Etrex Legend ger ca 1,5% kortare mätt sträcka än min cykeldator och förstår inte riktigt varför. Jag kommer att testa lite mera för att om möjligt kunna konstatera varför.

Thure
 
Hur är det med cykeldatorn, då?

Det är helt riktigt att den högre känsligheten hos bifilära antenner gör att de kan hålla kontakten med satelliterna på sådana ställen, där kvaliten på signalerna är rejält försämrad, kanske främst på grund av multipath. Om man är beroende av en noggrann positionering (inte bara ute och vandrar) bör man ha det i åtanke. Även om en position fortfarande anges, där en mottagare med patchantenn har gett upp, kan felet jämfört med den verkliga positionen vara ovanligt stort (om man jämför med vad vi vant oss vid under bra mottagningsförhållanden).

När det gäller trippmätaren: Leta upp en av vägverkets mätsträckor och prova längs den. Eller använd polisens helikoptermarkeringar.
Avståndet mellan helikoptermarkeringarna är 500 meter, men de brukar förekomma i par, så att man får en total sträcka på 1000 meter. Vägverkets mätsträckor skyltas, men brukar också vara 1000 meter.

Jag har provat min Vista gentemot bil och cykeldator på en sådan sträcka. Skillnaden var marginell, men beror för cykelns del naturligtvis helt på hur man har programmerat in sin hjulstorlek.

Anders
 
Re: Hur är det med cykeldatorn, då?

apersson850; sa:
Avståndet mellan helikoptermarkeringarna är 500 meter, men de brukar förekomma i par, så att man får en total sträcka på 1000 meter.

Anders

Är du säker på det? Jag har för mig att sträckorna är något längre för att osäkerheten i tidtagningen inte ska bli till bilistens nackdel.

Hälsningar
Harald
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.