Fällknivsval

Häftigt!
Jag har i andra trådar läst om att om man vill ha igång en lång-tråd, då ska man skriva om knivar...
;)

hälsningar Trådstartaren
 
För att få lite snurr på fällknivsdiskussionen igen: någon som har en åsikt om EKA Swede 38?
 
Swede 38 är en typisk fickkniv. Tar inte så stor plats - bra stål - skär bra - ligger bra i handen - lite hal på grund av plastskaftet - lite för trög att fälla upp (särskilt med frusna fingrar)...

Inte så sexig men en bra kniv om man vill ha en fickkniv för många olika sysslor, tälja, öppna paket, kapa korv...

Mitt val är Swede 88 på grund av att den är så mycket snyggare och ligger bättre i handen (skaftet är någon bredare samt av trä).
 
Så fort vi talar om stålavverkning behövs ett grovt bryne eller papper/band. Kylning är viktig för det blir varmt. För finbryning på rimlig tid och arbetsinsats behövs rätt svit av brynen, papper-band. Inte alltid helt lätt för en amatör som bara gör detta någon gång vart tredje år....eller så.
Mången gång är det betydligt enklare och snabbare att gå till ett proffs som gör jobbet på en kvart.
//J
 
Åter till

ursprungsfrågan.

En trevlig och robust fällknivskompromiss jag inte vill vara utan är Victorinox Nomad med lås på knivblad och spårmejsel.

Thure
 
Swede 38 är en typisk fickkniv. Tar inte så stor plats - bra stål - skär bra - ligger bra i handen - lite hal på grund av plastskaftet - lite för trög att fälla upp (särskilt med frusna fingrar)...

Inte så sexig men en bra kniv om man vill ha en fickkniv för många olika sysslor, tälja, öppna paket, kapa korv...

Mitt val är Swede 88 på grund av att den är så mycket snyggare och ligger bättre i handen (skaftet är någon bredare samt av trä).
Tack för infon. 38 lockar med långt blad samtidigt som den är kort i ihopfällt läge. Vikten är därtill låg. Dessutom har den borttagbara skollor.

Upplever du 38 som mer robust än 88?
Så fort vi talar om stålavverkning behövs ett grovt bryne eller papper/band. Kylning är viktig för det blir varmt. För finbryning på rimlig tid och arbetsinsats behövs rätt svit av brynen, papper-band. Inte alltid helt lätt för en amatör som bara gör detta någon gång vart tredje år....eller så.
Mången gång är det betydligt enklare och snabbare att gå till ett proffs som gör jobbet på en kvart.
//J
Dock kan det bli något omständligt att besöka ett proffs för varje reprofilering. Dessutom är det möjligt att något dylikt proffs inte alltid finns att tillgå. Jag har fått känslan att de inte riktigt växer på träd.
 
Det är trist att varianten av Swede 38 med träskaft har fursvunnit från marknaden. Var klart värd de tior mer den kostade. Modellen och hållfastheten är superb och stålen mycket bra för prisklassen. Själv föredrar jag kolstålkniven. För nån som bara vill ha en fällkniv och inte är kräsen på färger och inte behöver bladlåsning är då 38an mitt största köpråd. Liksom fällknivarnas svar på Mora 2000. Annars gör faktiskt Eka en mycket läcker skapelse: EKA 100. Väldigt enkel och stark konstruktion i perfekt fickstorlek och enkel att slöjda på egna skaftsidor på om man så önskar.

Bosse
 
Det är trist att varianten av Swede 38 med träskaft har fursvunnit från marknaden. Var klart värd de tior mer den kostade. Modellen och hållfastheten är superb och stålen mycket bra för prisklassen. Själv föredrar jag kolstålkniven.
Bosse
Jag tycker Eka 38 är en kanonkniv, utan tvekan den fällkniv vi (min familj etc) använt mest. Har tyvärr bara en med trähandtag, men den är klart skönare än plasthandtagen (som dock också är rätt ok). Har använt trä-38 till en hel del slöjd faktiskt, enklare saker som smörknivar. Inte lika bra som en mora, men, mer praktisk att ha i cykelväskan om man nån gång får lust att stanna och tälja lite. Även jag föredrar kolstålsvarianten, lättskärpt och trevlig.
Har en Eka Swede 88 också, men den går inte direkt att tälja med på samma sätt, bladet är inte lika stabilt.

Trä är helt överlägset plast när det gäller knivskaft. Jaja, jag inser att man i krig, med blodiga händer, och en rasande grizzly 3dm framför sig, måste ha nåt super-epoxy-viton-material för att inte slinta när man sätter superstålbladet i strupen på besten, men när man ska tälja är det i trä man ska hålla.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.