Fällkniv

Fällkniv är inget alternativ för mej i skogen ( om måste ha fällkniv, låsbart blad är ett krav likaså gummi handtag.)
MSR - Alpine Kitchen Knife verkar vara ett bra alternattiv
Hur lång är den kniven som du använder i köket hemma?
Jag har en mora 2000 som mat kniv i skogen.
Mvh Dan
 
Senast ändrad:
Fällkniv är inget alternativ för mej i skogen ( om måste ha fällkniv, låsbart blad är ett krav likaså gummi handtag.)
MSR - Alpine Kitchen Knife verkar vara ett bra alternattiv
Hur lång är den kniven som du använder i köket hemma?
Jag har en mora 2000 som mat kniv i skogen.
Mvh Dan

Konstig fråga. Både kastruller och knivar är större i mitt kök hemma, eller ja, inte alla jag har rätt många olika storlekar. En kniv som inte är ihopfällbar får antagligen inte plats på ett smidigt sätt i mitt friluftskök och känns därmed inte för mig som ett bra alternativ.

Mora 2000 kändes som motsatsen till den typ av kniv som jag letar efter. Den kanske är bra att spänta ved med, men liten, lätt, smidig verkar inte beskriva den.

Jag kollade på kniven på Biltema igår, den vägde typ 82g m plastfodralet (säkerligen är den andra viktuppgiften i tråden rätt). Den kändes inte helt rätt så det blev inget köp dock, har ingen brådska m inköp.
 
Kanske en

japansk higonokami-kniv

eller

fransk douk-douk kniv

eller

tysk mercator-kniv

kan vara ett alternativ? Du får bildgoogla och leta :)
 
Vad bra att du har hittat ett spår :) Men det blir nog tyvärr inga "biltemapriser" om du väl hittar något du gillar.
 
Eller varför inte en vanlig EKA swede 10 eller en EKA CLASSIC 5? Kanske är de för tjocka och den ena är i metallhandtag? Angående metalhandtag, vilket även de tidigare länkade knivmodellerna troligtvis också är tillverkade i.

Opinel som nämnts tidigare i tråden är också trevliga, de finns i löjligt små storlekar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.