Facebookifieringen av Utsidan

Sant, är det inte värt en hundring om året så får man betala med annonsexponering istället (även om de där tre samtidiga jätteannonserna var ett misstag hos reklamförmedlaren). Man betalar ju för tjänsten på ett annat sätt på Facebook - förutom viss reklam så man betalar man också med all data om sin person och aktiviteter man tillåter dem att samla på sig. Så långt har inte Facebookifieringen gått här ;)
Ah! Det finns alltså olika typer av medlemsskap, ett där man inte får någon reklam och dessutom söder siten med en hunka om året. Det hade jag ingen aning om! Trots sju år på utsidan.
 
Facebook är helt värdelöst som diskussionsforum. Kajakgrupperna tex svämmar över av kvinnor som precis köpt sin första kajak och tagit sitt första foto med kajaken i solnedgång, som sen laddas upp med texten "MAGISKT!" och mängder av förstärkande smajlisar. Sen får de kickar och bekräftelse med likes och andra som skriver "magiskt" med versaler. Lyckan är fullkomlig! 🤮...inte för mig dock! och jag är inte kvar..ha ha....

Nä Utsidan är bättre, även om vissa ämnen känns tveksamma till om de har med friluftsliv att göra. Högre i tak skulle inte skada dock. Kan va lite väl mycket moralpanik här ibland. Är man van vid Twitter och Flashback så är Utsidan som att gå in i kyrkan.
 
Utsidan är en säker hamn. Jag gillar den nya funktionen med liknande trådar längst ned där hittar man godbitar.

Det går hyfsat att hitta gamla trådar och inlägg på både Utsidan och Facebook om man har läst dem förut och vet att de finns. Betydligt svårare annars med sökmotorerna inne i respektive site.

Bra Utsidaninlägg hittas ofta med Google. Men Google verkar inte hitta in i Facebook.

Facebook har fördelar om man hittar en tillräckligt liten och fokuserad grupp med hyfsad trafik. Då kommer relevant diskussion snabbt igång. De stora grupperna passar inte mig.

Thure
 
Vill skapa nytt liv i ett par diskussioner som förts här tidigare - om sjunkande aktivitet och brist på moderering på Utsidan. Vi är nog många som börjat här och gillar Utsidans idé, den allmänt höga nivån och goda tonen mellan användarna. Samtidigt ser vi aktiviteten dala och bidrar själva till det genom att börja bruka de många Facebookgrupperna om uteliv.

Kanske är det för sent att vända trenden, men forumet som modell för att dela information är fortfarande överlägset Facebook där framför allt de största grupperna lider av en hög brusnivå och en spretighet som går att undvika här. Därför är det särskilt olyckligt att de forum jag frekventerar här lider allt mer av att nya trådar startas i fel forum. Det görs nästan alltid av nya användare (som Utsidan så väl behöver) men som inte förstår forumprincipen och helt enkelt gör som Facebook lärt dem.

I brist på moderering resulterar det i att Utsidan blir mer likt Facebook och därmed även gör Utsidan sämre, eller åtminstone mer umbärligt - Facebook vinner alltid matchen om att vara mest Facebook. Jag har ibland ropat på moderering för att t ex få bort utrustningsfrågor från fjällvandringsforumet eller upplyst trådstartaren om rätt forum, men det är inte mycket till lösning. Inser att admins tid och resurser inte räcker långt för att hålla den goda ordningen, men vad kan vi användare då göra? Jag har verkligen ingen lust att huta åt felande nykomlingar med risk att ingen känner sig välkommen. Skulle dock ställa upp som frivillig hjälp-admin.

En annan tanke är att det finns för många forum. En rensning skulle göra Utsidan mer översiktligt och ge ett mer levande intryck, vilket i sin tur stimulerar ökad aktivitet (ja, det är önsketänkande).

Att det är för många underforum kan jag hålla med om och det gör ofta att det blir en svårare gränsdragning var en trådstart och sedan tråden i sig hör hemma. Många trådar spär, enligt mig, också ut både kunskap och vilja att hjälpa till. Kollar man t ex på antal inlägg, trådstarter och unika medlemmar senaste året i varje underforum så kan det ge en bild av var en minskning kanske är intressant.
 
Mina alldeles egna åsikter:

* Skriv bara ett inlägg om det bidrar till diskussionen. (Bifall kan vara OK.)
* Försök att hålla dig till ämnet.
* Skriv inläggen själv, klistra inte in länkade texter.
* Låt bli att kommentera trådar eller inlägg som du inte gillar. (Gället t.ex. politik.)
* Håll isär sak och person. Diskutera sakfrågan, inte personen bakom inlägget. (Hjälp gärna till på ett smidigt sätt att återföra en diskussion på banan om några har svårt att skilja mellan sak och person.)

Även om jag håller med om behovet av forumvård tycker jag nog att det ska vara lite högre i tak än så. Var till exempel får humor plats? Bidrar sällan direkt till diskussionen men bidrar till forumet. Att hålla sig till ämnet låter ju bra, men ofta blir utsvävningarna intressanta. Och att få kommentera saker man inte gillar är en grundbult, även om det blir tradiga återkommande trådar om samma sak. Politiska diskussioner bidrar till ett djup som prylfascinationen saknar. Sen att tonen blir hätsk och otrevlig är nog ett samhällsfenomen som är svårt att rå på, men det är inte kul, det håller jag med om.
 
En angelägen diskussion. Jag har själv - på alla forum jag deltagit i - upplevt irritation över att allt inte är precis som jag skulle vilja ha det och att det förekommer användare som diskuterar såväl andra ämnen som på annorlunda sätt än vad jag skulle föredra. Riktigt hur man ska komma till rätta med detta vet jag inte men själv startade jag, som en slags interimslösning, en blogg där jag själv bestämmer vad som ska skrivas och kan radera ovidkommande eller på annat sätt olämpliga kommentarer. Men frågan återstår: Hur får man ett allmänt forum att fungera lika väl?

Svaret är väl att det kan man ju inte.

För att få ett forum att bli precis som man själv skull önska att det skulle vara skull ju innebära man bara diskuterar med likasinnade, då kan man ju lika gärna börja prata med sig själv i stället eller möjligen skriva dagbok.

Tjusningen med ett forum är väl mycket att andra människor har andra infallsvinklar, åsikter, erfarenheter och slutsatser än man själv, det ju det som utvecklar en som människa och kanske kan få en att se saker i ny dager...inte att sitta i ring och ruggdunkande hålla med varandra.

Är någon slags bekräftelsebehov man är ute efter att få tillfredsställt , då är din målbild kanske mer lämplig.
 
Svaret är väl att det kan man ju inte.

För att få ett forum att bli precis som man själv skull önska att det skulle vara skull ju innebära man bara diskuterar med likasinnade, då kan man ju lika gärna börja prata med sig själv i stället eller möjligen skriva dagbok.

Tjusningen med ett forum är väl mycket att andra människor har andra infallsvinklar, åsikter, erfarenheter och slutsatser än man själv, det ju det som utvecklar en som människa och kanske kan få en att se saker i ny dager...inte att sitta i ring och ruggdunkande hålla med varandra.

Är någon slags bekräftelsebehov man är ute efter att få tillfredsställt , då är din målbild kanske mer lämplig.
Precis. Man får finna sig i att inte allt är precis som man skulle vilja ha det om man deltar på ett forum.
 
Svar till Andersmossing’s inlägg #20 som var ett svar på mitt inlägg #2

Vist ska det få finnas humor och andra nöjen på forumet.
En del trådar samlar kunskap och bygger något som har liknats vid ett uppslagsverk. Där bör man bara skriva om man har någonting att tillföra tycker jag. Andra trådar är mer lättsamma. Och den som inter gillar en sådan tråd ska inte skriva i den tycker jag. En bra insikt är att allas nöjen behöver man inte förstå.

Att komma med nya motargument kan vara ett nyttigt bidrag i en tråd. Innan man gör det ska man läsa hela tråden så att det inte blir upprepningar och noga ta till sig det som står i trådstarten. Att t.ex. skriva att människor vist kan betala i en tråd som handlar om öppna israpporter är ett exempel på hur man hackar sönder en tråd med en form av kritik som inte tillför någonting nytt och som inte hamnar innanför ämnet.

Jag instämmer helt i att politiska diskussioner bidrar med ett djup på forumet som du skriver. Och jag tror absolut att sådana trådar kan fungera bra utan att folk blir osams. Det kräver bara att man är lite civiliserad och kanske att vi hjälps åt att styra diskussioner till rätta om de spårar ur. Jag önskar fler politiska trådar på forumet. Och respekterar samtidigt en uttryckt önskan från vissa forumdeltagare att inte politisera trådar i onödan.
 
Att försöka få det till något mer organiserat, kategoriserat och rensat från ovidkommande prat - så att det mer blir likt en wiki - är jättesvårt. Och det blir inte ett forum då heller - forum betyder ju faktiskt samlingsplats för offentlig diskussion.
Forum eller wiki, det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller? Det kanske skulle vara bra med en wiki här? Utepedia (jag spånar på namn...). ;) Kanske är det väldigt tyngande (administrativt) med en wiki, jag har ingen erfarenhet av det. Att administrera ett forum är inte en dans på rosor. Jag har varit moderator på Pricerunner och det var svettigt, även om vi var ett helt team.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.