"Extrem överlevnad" Discovery style

Hej
Jag blev sittande häromsistens framför ett avsnitt av "Extrem överlevnad med Bear Grylls".

Föga förvånande blev jag fundersam över en del saker han hade för sig. Framförallt tog han hela tiden stora risker för att förflytta sig.

Att lämna lägret mitt i natten känns spontant som en dålig idé även om det är björnar i närheten. Och att hoppa från en 20m klippa ned i orekat vatten... ok om en hungrig björn var alldeles intill kanske man inte hade något val, men annars känns det som en idiotisk onödig risk.

Att sedan med improviserad flythjälp ge sig av nedför en iskall och fortfarande orekad flod... och avsluta det hela genom att med räddningnen inom synhåll fira sig nedför en klippa istället för att hitta en omväg...

Njae, mer extremt än överlevnad skulle jag säga.

Eller?
 
Det hade ju blivit sällsynt tråkig tv om han hade suttit och kramat en tall tills fjällräddningen hade hittat honom ;) Seriöst, sådan här program ska man ju altid ta med minst en nypa salt. Detta är ju en komprimerad version av extrema saker som kan hända i en riktig situation...

En konstig grej jag reagerade på dock: varför springer karln hela tiden? Borde inte ett benbrott/vrickad fot utgöra en större risk än att hitta en väg/stig/civilisation 2 dagar senare?




[Ändrat av öringen 2007-04-25 kl 09:42]
 
öringen; sa:
En konstig grej jag reagerade på dock: varför springer karln hela tiden? Borde inte ett benbrott/vrickad fot utgöra en större risk än att hitta en väg/stig/civilisation 2 dagar senare?

Ja det är just det som jag verkligen reagerar på. Att han har så förbålt bråttom ut ur vildmarken.
När han gör riskabla saker säger han ju oftast nåt i stil med "Don't try this", men ingen ifrågasätter varför han har så bråttom

Nu är jag ingen överlevnadsexpert, men att dels använda värdefulla energireserver till att skynda sig, dels riskera att skada sig och förvärra situationen... varför?
I vilka lägen är det så viktigt att komma snabbt fram?
 
Kul är också att se firningsåttan när han tar sig nedför klippväggen, flytvästen under tröjan i forsen med mera med mera.
 
Fast, att springa från en björn, när jag vandrade i Kings Canyon NP i Kalifornien för några år sedan (och faktiskt hade turen att se en svartbjörn på bara 100 meters avstånd och den ännu större turen att björnen inte kom närmare än så...) tjatades i alla broschyrer och av park rangers att vad man än gjorde om man stötte på björn så var springa det sista man skulle göra (och antagligen det sista man gjorde)...
 
Det hela känns väldigt amerikaniserat... En sak som slog mig är varför han envisas med att äta fisken rå? I senaste avsnittet gjorde han upp eld ett par gånger, varför då inte tillaga fisken? Varm mat är väl ändå bättre än kall?

/Daniel
 
Jag kan inte se Discovery på min TV så jag kan bara ta del av vad ni skriver. Nej, jag känner ingen saknad av kanalen eller programmet ifråga.

Att springa de få minuter en tagning tar är väl inte så ansträngande. Men att i en nödsituation springa hela dagen är något annat. Själv går jag oftast ensam i skogen. Trots att jag är ganska försiktig har det hänt att jag sluntit på hala stenar. Om jag sprungit...

Att äta rå fisk? Är det inte ett rätt säkert sätt att få mask? Mask är väl konditionsnedsättande om något. Kan jag definitivt klara mig utan i nödsituation.

Det är väl ett underhållningsprogram avsett för folk som aldrig hamnar i naturen. Folk som håller sig fast i fåtöljen framför dumburken.
 
Zeeke; sa:
Jag kan inte se Discovery på min TV så jag kan bara ta del av vad ni skriver. Nej, jag känner ingen saknad av kanalen eller programmet ifråga.

(...)

Det är väl ett underhållningsprogram avsett för folk som aldrig hamnar i naturen. Folk som håller sig fast i fåtöljen framför dumburken.

Inte att förglömma: stor underhållning för de som älskar att påpeka fel och veta bättre än tv:n :)
 
Per Ö; sa:
Fast, att springa från en björn, när jag vandrade i Kings Canyon NP i Kalifornien för några år sedan (och faktiskt hade turen att se en svartbjörn på bara 100 meters avstånd och den ännu större turen att björnen inte kom närmare än så...) tjatades i alla broschyrer och av park rangers att vad man än gjorde om man stötte på björn så var springa det sista man skulle göra (och antagligen det sista man gjorde)...

Jag kan förstå instinkten att springa, om jag uttrycker mig så :)
 
Jag tycker det verkar som en salig blandning mellan civil och militäröverlevnad.

Ena stunden är det fråga om ren och skär flykt, Bear springer långa sträckor, hoppar ner i vattnet från en klippavsats, flyter med forsen, äter rå mat m.m., sånt gör man om man har en fientlig hundpatrull i hälarna. Då får man ibland ta risker för att försvåra och hålla avstånd till förföljarna. Ur ett fredligare perspektiv är det bara allmänt farligt.

Det verkar inte troligt att en björn skulle vara så övernitisk och få för sig att spåra honom mil efter mil när det finns så mycket mat i skogen och vattnen runt om. Förutsat att det inte är personligt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18
outdoorsman Ny överlevnadsserie - Discovery channel Överlevnad 13
-Patric- extreme survival - discovery channel Överlevnad 38
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.