"Extrem överlevnad" Discovery style

Att springa ifrån en björn är vanskligt om man är ensam. Är man två räcker det med att springa snabbare än sin partner. För programledaren i fråga räcker det alltså med att springa ifrån kameramannen.
 
Det är väl som med all TV underhållning, att det måste till något extremt och spektakulärt för att fånga tittarnas intresse.
Tänk vad trist Big Brother vore om alla var nyktra och höll sams och satt och spelade monopol istället...
 

avslutad210712

Gäst
GustavOh; sa:
Att lämna lägret mitt i natten känns spontant som en dålig idé även om det är björnar i närheten. Och att hoppa från en 20m klippa ned i orekat vatten... ok om en hungrig björn var alldeles intill kanske man inte hade något val, men annars känns det som en idiotisk onödig risk.

Såg lite av det avsnittet och även om översättningen var 20 meter hög klippa så tvivlar jag starkt på att klippan var så hög. Och oavsett om det var 20 meter eller 20 fot så känns det extremt korkat att hoppa från en klippa om man inte behöver det.

Fast som sagt - blir ingen spännande tv om man inte spetsar till det. Problemet är kanske att alla som ser det och vet att jag håller till en del i fjällen faktiskt tycker att min hobby verkar livsfarlig. Och skulle man hamna i en överlevnadssituation vore det kanske bättre att ha sett ett program som visar hur man egentligen skall göra och inte ett program där man hela tiden upprepar "gör inte så här" och sen gör man precis så som man säger att man inte skall göra.
 
mipert; sa:
Kul är också att se firningsåttan när han tar sig nedför klippväggen, flytvästen under tröjan i forsen med mera med mera.

Nej, det missade jag helt! Attans, det var ju stor humor!

Med andra ord: "Den här tekniken anser jag egentligen för farlig under kontrollerade förhållanden för en person som vet vad han gör och med hjälp i närheten,... men jag vill att ni ska tro att det är en fungerande metod för en uttröttad, ensam person utan träning."
 
Är det inte lite standard för den typen av program att lekledaren skall ha en oklar men "häftig" militär bakgrund? Så länge det bara är en yvig person man vill ha kunde man lika gärna köra "Bra och dåliga pinnar i skogen med Linda Rosing" och folk skulle titta ändå.

Visst finns det en del saker man kan ta till sig men det känns viktigt att komma ihåg att någon har producerat TV-programmet som en produkt avsedd att tjäna in så mycket pengar som möjligt. Skulle någon faktiskt överleva med hjälp av det de sett i programmet så är det nog mest en oväntad bonus.. Jag tycker att detta resonemang kan tillämpas på det mesta som går på TV.
/Rilleman
 
jag kan förstå att han lämna sitt läger när en björn var 20 m från det, och att han sprang. sen finns det fall där björnar faktiskt följer efter sitt byte. det dessa broschyrer som vem det var nu sa att man aldrig skulle springa ifrån en björn´, det dom menar med det är att om man hamnar ansikte mot ansikte ska man bara stå still och göra massa ljud och aldrig springa i från, men om den varit i lägret och sedan gått därifrån för att sedan kanske komma tillbaka så är det nog en bra ide att lämna sitt läger för att springa därifrån.

sen kan man inte ta dessa program fult för allvarligt utan se det som underhållande fast som ger en gnutta kunskap:)
 
" bear grylls

Ja, det verkar vara lite tillgjort, för att inte säga löjligt ibland det som han håller på med. Tycker inte att hans upptåg har så mycket med verkligheten att göra, det är som du säger..hoppa ner i orekat vatten mm.. är inte särskilt imponerad, låt oss hoppas att våra yngsta medlemmar inte tar efter denna pajas!
 
pajas är väll lite överdrivetXD han har gjort några fantastiska saker som inga andra har gjort, han är en grym klättrare och har ett väldigt starkt psyke. inte vem som helst skulle äta sånna äckliga saker som han gör
 
bear grylls

Äta vad som helst gör man om ens liv hänger på det, tror varje människa har det i sig, Egentligen ingen stor grej, det gäller bara att ta fram det när det verkligen gäller.. fast det beror givetvis på om man har beslutat sig för att överleva eller ej....vi är alla olika ( tack och lov )
 
Det hade ju blivit sällsynt tråkig tv om han hade suttit och kramat en tall tills fjällräddningen hade hittat honom ;) Seriöst, sådan här program ska man ju altid ta med minst en nypa salt. Detta är ju en komprimerad version av extrema saker som kan hända i en riktig situation...

En konstig grej jag reagerade på dock: varför springer karln hela tiden? Borde inte ett benbrott/vrickad fot utgöra en större risk än att hitta en väg/stig/civilisation 2 dagar senare?




[Ändrat av öringen 2007-04-25 kl 09:42]

Han kör väl enligt principen "speed is safety" som vi svenskar inte gillar - exponera dig för fara så kort tid som möjligt - bli räddad snabbt.
Vi svenskar vill ju hellre bära med oss en massa grejor och vara säkra på att klara oss. grov generallisering men i alperna är "light is right" och snabbhet mycket mer accepterat än i svenska fjällen.

Men jag håller med om att inte springa i en nödsituation där stukning/benbrott skulle var fatalt, men så är jag ju svensk, och inte på TV heller :)

/Patrik
 
Vi svenskar vill ju hellre bära med oss en massa grejor och vara säkra på att klara oss. grov generallisering men i alperna är "light is right" och snabbhet mycket mer accepterat än i svenska fjällen.
Jag förstår inte varför folk envisas med att jämnföra svenska friluftsare med de i alperna. Den svenske friluftsaren är oftast inställd på ett tälta och laga egen mat, även om man tar en stugnatt nån gång, medans alpvandraren är oftast inställd på att gå mellan hyttor och lagad mat, och har grejer med sig för endast nödbruk. Klart som f*n att svensken har med sig mer, det är ju inte samma sak direkt.
 
Bear Grylls, lite utav en mytoman är intrycket jag får i allafall när jag tittade runt.

Har dock med stor glädje tillbringat de pappalediga mornarna med den i mitt tycke betydligt sympatiskare Les Stroud i showen Survivorman.

Bästa överlevnadspositionen, en nybryggd kopp kaffe i handen, en halvvaken liten tjej i soffan som goffar i sig vällingen och naturprogram på TV. Och massvis med snö utanför.

/C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18
outdoorsman Ny överlevnadsserie - Discovery channel Överlevnad 13
-Patric- extreme survival - discovery channel Överlevnad 38
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.