Extra vikt på hojen

Med vättern om 1 månad så undrar jag om det
kan vara ide att slänga på lite extravikt (2-3 kg) på cykeln för att bygga mera muskler och få en bättre kondition. Är det någon som har testat detta och isåfall är det veksamt? eller ska jag fortsätta att harva på med mina mil. Jag kommer att komma upp i 140-150 mil totalt om mitt schema håller. och det är 40-50 mil mer än förra året.

Finns det andra knep att ta till för att komma i mer form snabbt?
Obs! detta är inte något desperatknep jag funderar bara hur man bygger upp mer muskler på den korta tid som är kvar.

/Stefan

Däck?

Sätt på ett par grova däck o kör på för lite tryck o hög växel. Borde vara jobbigare än ett par kilos övervikt...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tror inte att det fungerar så bra att sätta på vikter. Man måste sprida ut dem odenligt för att inte påverka cykelns egenskaper för mycket. Extra vikt ökar moståndet i uppförsbackar, för tradiotionell cyklig borde man snarast öka luftmoståndet. Men jag tror att det är viktigare hur man cyklar. Intervall, kupperad terräng och snabba sträckor där emellan. Konditionstränging överlappar inte heller så bra med träning för muskelmassa.

Träningstips

Tjena!!
Kör backträning på tungväxel. Ett annat tips är att köra ergometercykel inomhus. Tung belastning och låg kadens dvs ca 50 tramptag/min. Kör sedan 2*3*4*5*4*3*2 min med 2 min vila mellan varje . Inta så kul kanske att sitta inomhus nu men man blir stark av det.

Lycka till//Conny

Rätt mig om jag har fel, men är inte den totala vikten som är intressant, du plus cykel? 2-3 kilo skulle i så fall bara ge några procent. Visst är det trevligt med en lätt cykel, men någon jätte skilland gör det nog inte när du trampar rakt fram på en landsväg. Någon som käner någon större skillnad om vatten flaskan är tom eller full?

Nja....

Jag hade nog inte tänkt igenom viktökningen så noga.
Så jag kör med nästan opumpade däck i uppförsbackar i stället.

/Stefan

Mtb

Lägg in minst ett pass mtb i veckan, passet bör läggas så att du kör i skogen på grusvägar/stigar etc. Har du ingen skogscykel så bytlåna en och kör av bara h-lvete, helst när det är blött ute=tungt före. Då lär du märka hur det tar ordentligt i benmutsklerna. Om du har en löpar/motionsbana i närheten så provkör den. OBS visa hänsyn mot löparna så bruker det gå bra. Kör allt vad du har uppför och på platten i 10 minuters intervaller och vila utför.
Lycka till!
PS. Tvätta cykel är kul terapi!

Lågt tryck i däcken.

Om du sänker trycket så att man nästan inte vill cykla på dom, och sen så cyklar du nått litet cykellopp, större eller med kompisar, eller solo.
Det blir väldigt tugnt att cykla landsväg med en mtb om man har mjuka däck, det är nästan värre att cykla i skogen med hårda däck, fast det tränar ju andra saker 8->

Träna normalt

Jag skulle vilja lägga in näsan i detta inlägget en stund bah...

...Om du ska träna för kanonresultat, cykla mycket och länge.
... Om du ska ta dig genom loppet utan besvär räcker det med 100 mil bakom dig.
... Om du vill må bra, utsätt dig inte för dessa övningar då du kan skada dig och även tappa suget.

Jag lovar att det kommer att växa ut två horn i pannan på dig när du börjar loppet och dom hornen hjälper till att ge dig den ex´tra energin du behöver.

Tänk dock på att vila veckan före start. Ät mycke mat!

Dan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips