Exped vs Thermarest

Hallå där..

Funderar på om jag skulle köpa mig ett nytt liggunderlag också. Har ett litet lättviktsunderlag här hemma från Thermarest.. Inte mer än 2 cm tjockt tror jag.. Köpte det på rea en gång och har egentligen inget emot det mer än att det är så tunt så det blir ju som att nästan ligga på marken, ja förutom att det isolerar ganska bra. Jag menade mer i komfort...

Har tittat på både Thermarest Prolite plus och Exped synmat 7 med inbyggd pump...

Synmat:
Storlek: 197 x 65 cm
Tjocklek: 7 cm
Vikt: 1100 g
Packpåse: 19 g
Packstorlek: 27 x 15 cm

Prolite plus:
Ihoprullad: 28x12cm.
Utrullad: 51 x 183 cm.
Vikt: 680 g.
Tjocklek: 3,8 cm.

Ihoprullade är dom ju i princip lika stora och synmat är bara lite större utrullad.. Det som skiljer mest är väl vikt och tjocklek. Men finns det några praktiska skillnader ?

Är någon av de olika mer eller mindre tålig ?

Varför välja den ena istället för den andra ? Någon som har provat båda ?

Det finns också ett mycket prisvärt Thermarest på rea på getout:
http://www.getout.se/cgi-bin/ibutik...artnr=BS3126TRr&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Hittar dock ingen info om det varken på sidan jag länkade eller på Thermarest egen sida. Är det någon som vet något om detta ? Punkteringsskyddet låter ju bra och priset är ju suveränt men hur tjockt är det och isolerar det något ?

Tilltänka användningstider är vår och höst..

mvh // johannes
 
Det finns en lite mindre variant av synmat med ungefär samma mått som thermarestmattan. Du har tittat på dlx-modellen. Titta på respektive tillverkares hemsida så finns tabeller för isolergrad etc. Den du nämner sist har säkert utgått och därför blivit borttagen ur tabellerna.

Det finns såklart flera skillnader men det jag främst tänker på är att du med en tjockare matta kan anpassa mjukhet utan att sjunka igenom, samt att du kommer upp lite mer från marken. Tittar själv nämligen och tänker gå på tjockt och offra lite vikt för bekvämlighet.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sover du på sidan är skillnaden mellan 1/2 och hel betydande. Underlag är något som får fylla och väga, för utan sömn blir det det ingen bra tur.
Det finns ju även 9 cm! Studera dina sömnvanor, lätt med en DV kamera på intervallinställning.
 
Jag är en "sidsovare" och har ett Downmat 9 DLX och kan inte annat än rekommendera det trots ganska högt pris. Jag tältade bakom kåken när det var som varmast i somras under ungefär 6 veckor och hade det med i oktober i ytterskärgården och sov jätteskönt. Första gången jag använde det var marken frusen men jag sov lika bra för det.
 
Stort tack för era tips, det för mig närmare och närmare en exped faktiskt....

Som ni säger så är sömnen viktig för utan en bra natt får man ingen bra dag..

mv h// Johannes
 
hej
jag har expeed 9 dlx - mkt nöjd
min fru har expeed 7 std - hon lånar gärna mitt....;)

det är värt xtra vikten - tro mej

vänligen nils
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutad150402

Avslutat
Downmat 7 Pump från Exped

Hej,

Jag införskaffade mig själv förra sommaren ett exemplar av Downmat 7 Pump från Exped. Jag kan tycka att nackdelen är att det är en tyngre variant men är man två som delar på tältet så tycker jag, som kvinna, att det fungerar lika bra ändå! Komforten är absolut ingenting att klaga på. Värmeisolerade iom duninnehåll. Värt varenda krona!
 
Mitt Exped downmat 7 dlx har levererats och jag är nöjd jag också. Blåste upp det på test och sen vaknade jag 2 timmar senare... Nu var jag visserligen trött efter jobbet men det är ju uppenbarligen ett bekvämt underlag :).
 
Therma-a-rest trail pro large

Hej!
Jag sover mest på sidan och undrar om höften och axlarna stöter i marken med ett thermarest trail pro? Stämmer det att det även är bekvämt att ligga på om det har gått sönder och luften har gått ur?
 
Hej!
Jag sover mest på sidan och undrar om höften och axlarna stöter i marken med ett thermarest trail pro? Stämmer det att det även är bekvämt att ligga på om det har gått sönder och luften har gått ur?

Det där med höften har jag svårt att svara på som kille :), men jag kan lova att det inte är bekvämt att sova på ett dylikt utan luft. Då blir det nästan som att sova på marken...

...uppblåsbara liggunderlag kräver luft för att vara bekväma. Vet de som använder en vanlig madrass gjord för barn, tillsammans med vanligt liggunderlag. Tar plats, väger lite men är punkteringssäkert. Inte en lösning för alla dock...

//J
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.