Trist när man uppnått en ålder där höjden börjar påminna om prisessan på ärten.
Prinsessan på ärten är bara en saga, eller..
//15mm
Trist när man uppnått en ålder där höjden börjar påminna om prisessan på ärten.
Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...
Nackdelar med Synmat överlag?
Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...
Nackdelar med Synmat överlag?
Generellt är vi mycket nöjda med våra Synmat 7 DLX med pump. Isolerar bra vår,sommar och höst. Vi använder dem inte precis vid elden och har med lagningskit. Jag skulle säga att den stora nackdelen med Synmat är vikten. Den långa och breda är fantastiskt komfortabelt, men bra tungt. Vi köpte UL varianten för att ha på fjällvandring, men det isolerade inte tillräckligt för mig så det blev att komplettera med cellplats vid första bästa fjällstation. Hade vi istället valt den smalare varianten hade vi både haft god komfort och sluppit frysa trots samma vikt... Ok om man inte ska bära så mycket och långt.
Även jag har allvarliga funderingar på köpa en Synmat 7 eller 9 LW. Men 1,1 kg låter som ganska mycket för ett liggunderlag.
Jag har därför en del frågor till er som redan använder uppblåsbara liggunderlag från Exped (Airmat, Synmat och Downmat).
Hur känsliga är de för punktering?
Har ni något under ert Exped liggunderlag?
Hur ofta har ni behövt laga era madrasser?
Hur stort är värdet av en inbyggd pump?
Hur stor skilnad är det på den värmeisolerande förmågan hos Airmat och Synmat? Om man bara vandrar under tiden från maj till september, kan man nöja sig med den lättare och billigare Airmat?
Har någon provat att köra med den korta (163 cm) varianten under bålen och sedan ett vanligt liggunderlag under ben och fötter? Hur upplevde ni komfort och värmeförluster?
Och slutligen, som Crimper undrade; märks det någon tydlig komfortskilnad mellan 7 och 9 cm tjocklek?
Tack för ett utförligt svar!Vi har haft våra Synmat 7 DLX (samma som XL) i fem år utan punka. Vi har bott i tält och i vindskydd.
...
Jag tänker besvära panelen med ytterligare en fråga.
På Naturkompaniets webb-sida står det så här om Synmat 9LW:
"Tjockare liggunderlag i generöst format. Utan inbyggd pump av viktskäl. Med syntetfyllning som ger låg vikt, liten volym och god värmeisolering. "Andra svenska webb-sidor skriver däremot att Exped Synmat 9LW har "integrerad pump" och på Expeds egen webbplats hittar jag inga uppgifter som antyder att just Synmat 9LW skulle sakna inbyggd pump.
Någon vänlig själ som kan bringa klarhet i detta?
Viktskilnaden mellan 7LW och 9LW är enligt Exped bara 70 gram och om inget annat sklijer är jag nämligen svårt frestad att välja den tjockare varianten ur ren komfortsynpunkt.
Tusen tack!Det är en äldre modell som inte har pump. Köp från annat ställe om inte naturkompaniet har båda varianterna. Förmodligen har de bara glömt att uppdatera texten men fråga för säkerhets skull!