Exped Synmat i vindskydd?

Hej! Tänkte jag skulle köpa ett Exped Synmat 7 LW, kommer nog bli en del tältnätter framöver. Men också en hel del nätter i vindskydd, med granris som isolerande botten. Hur klarar sig ett sådant liggunderlag på det underlaget? Är det känsligt, finns det risk att granriset sticker hål etc?
 
Varför granris?

Vi har använt våra Synmat 7 på knöliga, men inte fullt så stickiga underlag. Hållbarheten har under våra nu fem år varit god. Vi har även Synmat UL varianten som vi upplever är mycket känsligare. Både för värmen och för hållbarheten lägger jag ett riktigt tunt liggunderlag under dessa. Höst, vår och sommar skulle jag säga att du inte behöver granris för värmen och komforten eftersom man sover som en princessa på ett Synmat 7 ändå det isolerar absolut tillräckligt. Är det för vintern skulle kanske vår lösning med liggunderlag under vara en möjlighet även för er? / Sofia
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vi har använt våra Synmat 7 på knöliga, men inte fullt så stickiga underlag. Hållbarheten har under våra nu fem år varit god. Vi har även Synmat UL varianten som vi upplever är mycket känsligare. Både för värmen och för hållbarheten lägger jag ett riktigt tunt liggunderlag under dessa. Höst, vår och sommar skulle jag säga att du inte behöver granris för värmen och komforten eftersom man sover som en princessa på ett Synmat 7 ändå det isolerar absolut tillräckligt. Är det för vintern skulle kanske vår lösning med liggunderlag under vara en möjlighet även för er? / Sofia


Ja, jag tänkte mest på vintern. Synmat 7LW klarar ju -17, och med tanke på vädret denna vintern behöver jag kanske inte oroa mig för markkylan :) Ett tunnare liggunderlag kan ju vara ett alternativ, men jag vet inte riktigt om jag får plats med allt. Får helt enkelt provpacka :)
 
Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...

Nackdelar med Synmat överlag?
 
Jag diggar mitt synmat oerhört. Hade jag valt idag hade jag dock tagit deluxevarianten som är både bredare och längre, men jag sover fortfarande grymt gott på det underlag jag har.

Jag har även använt det utomhus på bar mark. Jag tycker kottar och vassa stenar är betydligt mer förrädiska än granris. Vill ha ha något skydd men inte så stort som ett till liggunderlag så ta en duk av något slag. Klipp till en presenning om du vill ha det billigt eller köp ett överdrag till underlaget om du vill lyxa till det : http://www.getout.se/sv/artiklar/mat-cover.html

Mvh // Johannes
 
Även jag har allvarliga funderingar på köpa en Synmat 7 eller 9 LW. Men 1,1 kg låter som ganska mycket för ett liggunderlag.
Jag har därför en del frågor till er som redan använder uppblåsbara liggunderlag från Exped (Airmat, Synmat och Downmat).

Hur känsliga är de för punktering?
Har ni något under ert Exped liggunderlag?
Hur ofta har ni behövt laga era madrasser?

Hur stort är värdet av en inbyggd pump?

Hur stor skilnad är det på den värmeisolerande förmågan hos Airmat och Synmat? Om man bara vandrar under tiden från maj till september, kan man nöja sig med den lättare och billigare Airmat?

Har någon provat att köra med den korta (163 cm) varianten under bålen och sedan ett vanligt liggunderlag under ben och fötter? Hur upplevde ni komfort och värmeförluster?

Och slutligen, som Crimper undrade; märks det någon tydlig komfortskilnad mellan 7 och 9 cm tjocklek?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
överdrag

Om man inte är UL så finns ett överdrag som man sedan kan bygga om till sittstol mha liggunderlaget. Har inte provat just synmats och vet inte hur mycket tålighet det ger.

Men har en motsvarand stol (som dock inte är överdrag) till mitt thermarest och att sitta med ryggstöd är inte att förakta i terrängen - skönt för ryggen efter en dag i kajaken.

/Patrik, som unnar sig lite komfort med ålderns rätt

Är det inte så att man behöver en mm extra liggunderlag för varje år över 20 man är? :)
Och en minuts längre uppvärmning före träning...
 
Jag använder alltid ett vanligt skumplast liggunderlag under min Synmat 7 för jag vill minimera risken för punka. Jag har det vanliga liggunderlaget vid raster och vid brasan, för det räcker med ett glödsprätt så skulle Synmaten vara trasigt.
Men när jag sover i hängmattan så kör jag bara med Synmaten och den isolerar riktigt gott om ryggen. Den var dyr men värd varje krona så jag vårdar den ömt.
 
...
Hur stort är värdet av en inbyggd pump?
...

Jag har inomhus med en vän blåst upp två downmat 7 samtidigt, en med och en utan pump.
Det tog ungefär lika lång tid för båda och med påse ser man ju att nått händer för varje drag så att säga :)

Min är utan och jag känner inte att det är nått hinder, den inbyggda pumpen verkar inte direkt revolutionerande :)

Edit: Jag har sovt ca 25 nätter på min downmat sommar som vinter utan punktering, har dock alltid sovt i tält. Följde med lagningskit när jag köpte mattan :)
 
Jag använder alltid ett vanligt skumplast liggunderlag under min Synmat 7 för jag vill minimera risken för punka. Jag har det vanliga liggunderlaget vid raster och vid brasan, för det räcker med ett glödsprätt så skulle Synmaten vara trasigt.
Men när jag sover i hängmattan så kör jag bara med Synmaten och den isolerar riktigt gott om ryggen. Den var dyr men värd varje krona så jag vårdar den ömt.

Förstör du inte hängmattans komfort med ett så tjockt liggunderlag?
Hur kallt har du sovit i hängmattan med liggunderlaget utan att frysa?

Mvh

T
 
Jag och min sambo äger två downmats 7, en R och en LW. Med ca 2 kg tillsammans är de alldeles för tunga för min smak även om komforten är något jag gärna behåller. Det är dock förvånansvärt hållbara och stolskitet är ruskigt skönt, annars går det inte att vila ryggen utan att ligga ner och då är det svårt att samtidigt ex laga mat eller liknande.

Jag funderar starkt på att investera i synmat UL och en thermarest neo-air för sommarbruk eftersom de väger under halvkilot per st. Trots det är jag väldigt nöjd med mattorna, de är trots allt värda pengarna.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.