Exped Lightning?

Ni som har en Exped Lightning kan kanske svara på den här frågan: hur fungerar säcken om den är lite tommare? Alltså hur fungerar kompressionsremmarna i praktiken? Tycker om säcken men funderar nu på storleken.
 
Ni som har en Exped Lightning kan kanske svara på den här frågan: hur fungerar säcken om den är lite tommare? Alltså hur fungerar kompressionsremmarna i praktiken? Tycker om säcken men funderar nu på storleken.

Fick hem min rygga igår och måste säga att jag är extremt impad hur de har designat ryggsäcken!
Otroligt lätt, sväljer allt i princip (tyget är ju stretch-aktigt) samt sitter bra på mig.
Angående remmarna, så är de inte i vägen trots att ryggan är halvfull. Man kan justera säcken bra och "linda in" överblivna remmar mha kardborreband som sitter på dem:


http://expedblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/05/14_Lightning45_Line.png

Lycka till!


/Anders
 
Ni som har en Exped Lightning kan kanske svara på den här frågan: hur fungerar säcken om den är lite tommare? Alltså hur fungerar kompressionsremmarna i praktiken? Tycker om säcken men funderar nu på storleken.

Jag vet faktiskt inte hur den beter sig då, jag går nästan alltid med full utrustning, men jag kan tänka mig att det går rätt bra att tajta ihop den.. såg i något klipp (var det outdoor station eller vad de heter..?) att man kunde använda öglorna på utsidan i botten tillsammans med lite shock cord eller något för att dra ihop den lite och få den "plattare". annars är ju de där sick-sack-remmarna rätt så flexibla och går att justera på många sätt.

Edit: jag hittade videon.. kolla vid 4:00 så hajjar du nog vad jag dillar om :)
http://www.youtube.com/watch?v=8NlhDcfCaH4
 
Undrar nu (efter att ha fått hem min rygga) hur man fäster sin vätskeblåsa (har en Source)?
Hittar inget att hänga den i. Måste man göra sig en krok för att det skall fungera?

/Anders
 
Tackar! Jag tror nog att det blir en 60-liters ryggsäck.

Kul!

Tror säkert att du blir jättenöjd med den :)
Beställde min från UK och gav ca 2000 spänn inkl.frakt till dörren.

Ryggan väger tom ca 1,1 kg och tar lätt ett 2-manstält, liggunderlag (som jag dock har spänt fast under ryggan), MSR-kök samt sovsäck. Dessutom finns det kvar mkt plats till käk, kläder m.m.

/Anders
 
Är alla fortfarande lika nöjda med sina Lightnings?
Något som ni kommit på saknas eller borde rättas till?

En anlöedning till att jag frågar är för att Exped verkar ha släppt en ny säck, Thunder, som jag tycker verkar vara en Lightning med lite extra: öppningsbar front, några daisychains, lock och stretchficka fram. Och några liter extra.

Jag tycker båda säckarna verkar käcka, bra volym/vikt-förhållande och rätt mångsidiga och så har jag bara sett bra utlåtanden om Lightning (och Thunder verkar ju som sagt rätt lik på många punkter såsom t.ex bärsystemet)

Exped Thunder

Tanker, idéer eller kommentarer om säckarna?

XXL ska tydligen ha Thunder inne men jag kunde inte hitta den i butik och det var ont om personal att fråga, får försöka klämma på den en annan gång.
 
Är alla fortfarande lika nöjda med sina Lightnings?
Något som ni kommit på saknas eller borde rättas till?

En anlöedning till att jag frågar är för att Exped verkar ha släppt en ny säck, Thunder, som jag tycker verkar vara en Lightning med lite extra: öppningsbar front, några daisychains, lock och stretchficka fram. Och några liter extra.

Jag tycker båda säckarna verkar käcka, bra volym/vikt-förhållande och rätt mångsidiga och så har jag bara sett bra utlåtanden om Lightning (och Thunder verkar ju som sagt rätt lik på många punkter såsom t.ex bärsystemet)

Exped Thunder

Tanker, idéer eller kommentarer om säckarna?

XXL ska tydligen ha Thunder inne men jag kunde inte hitta den i butik och det var ont om personal att fråga, får försöka klämma på den en annan gång.

Ja, jag är fortfarande mycket nöjd med Lightning-säcken.
Har även sett Thunder och den ser också trevlig ut. Fler funktioner samt säkert lika skön att bära som Lightning-säcken. Väger några hundra gram mer, men den säcken skulle nog inte vara dum heller :)
Allt beror nog på hur avskalad design du vill ha, men testa Thunder vet jag. Du lär inte bli besviken. Exped gör bra produkter som sagt.
Se en recension här: http://sectionhiker.com/exped-thunder-70-backpack-review/

/Anders
 
Senast ändrad:
Är alla fortfarande lika nöjda med sina Lightnings?
Något som ni kommit på saknas eller borde rättas till?

En anlöedning till att jag frågar är för att Exped verkar ha släppt en ny säck, Thunder, som jag tycker verkar vara en Lightning med lite extra: öppningsbar front, några daisychains, lock och stretchficka fram. Och några liter extra.

Jag tycker båda säckarna verkar käcka, bra volym/vikt-förhållande och rätt mångsidiga och så har jag bara sett bra utlåtanden om Lightning (och Thunder verkar ju som sagt rätt lik på många punkter såsom t.ex bärsystemet)

Exped Thunder

Tanker, idéer eller kommentarer om säckarna?

XXL ska tydligen ha Thunder inne men jag kunde inte hitta den i butik och det var ont om personal att fråga, får försöka klämma på den en annan gång.

min lightning hade problem med skenan som sitter horisontellt, fick skicka den för reparation. allt finns i en annan tråd, använd sökfunktionen.
 
Var förbi XXL i Sundsvall. Där hade de Thunder inne. Testade den och måste säga att den satt väldigt bra. Nästan ingen skillnad i vikt jmf med Lightning. Smarta lösningar också. Fint lock med mkt plats i. Hade köpt den, men nu har jag redan en rygga.
Slå till!
 
Ja, nu hade den dykt upp här i Göteborg också så jag var och klämde och kände på den. Dock ingen provning med vikt men det kan man ju göra hemma om man tar hem den på öppet köp.

Nu återstår överläggningar med mig själv om vilka funktioner jag behöver, vilka jag bara tror att jag behöver, hur mycket utrymme som behövs, att utseendet kommer långt ner på priolistan etc etc. Det är en lång process att hita rätt :)
Saknas bara att vilken det nu blir inte passar mig sen... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.