Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60

Söker en lätt 85 l säck. Den skall brukas på vinterturer så snölås är ett krav. Brukaren har en lätt utrustning men vintermat och bränsle väger sina kilon.
Har Utsidans medlemmar några förslag?

go tur

Eftersom det är en Exped-tråd så får jag tipsa om Exped Expedition 80 (fast då fattas det 5 l från önskemålet). Vattentät och luftig mot ryggen, i alla fall den större 100 l som jag har för att bära egna och barnens prylar. 80:an väger 2,4 kg, så den är väl inte den lätta kategorin direkt. Annars finns ju Osprey i massa olika närliggande storlekar. På min rygg satt de tightare vid testet, vilket är bra och dåligt (jag blir lätt ryggsvettig). Dock avgjorde Expedens vattentäthet den fighten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
HMG 4400 eller Seek Outside Unaweep. Seek Outside är enligt internet bättre på att bära riktigt tungt men verkar inte passa smala "atletiska" personer lika bra. Båda har rullstänging.

Har själv en Exped 60 lightning-säck som jag tycker fungerar utmärkt för mina behov. Lätt och enkel att använda.
Kompletterade även med en nätficka som komplement.

Bra val!

/Anders

Inget märkeskrav alls men en lätt en. Min första 90 l ryggsäck med ram vägde under kilot.
Fler förslag tack.

go tur

Frågan är hur många nya stora säckar det finns som slår de gamla ramsäckarna i vikt. Man kan ju spara lite med moderna vävar, men en del av de gamla klassiska säckarna är ju förvånansvärt lätta samtidigt som de tålde att bära tungt i. Den där Unaweep säcken var ju också rätt lik en gammal ramsäck. Klart intressant.

Skulle du inte kunna modda HMG-säcken med två sidofickor?

Isåfall är du hemma. Borde väl lätt gå att få till 15l på det viset.

Ja, om man kör en HMG 4400 Porter så finns det daisy chains på sidorna och bak. Där kan man fästa diverse fickor eller andra saker.
Själv bytte jag från Osprey Xenith 88 l till en HMG 4400 Sidewinder i år. Det blev lite tightare initialt då jag hade tältet i säcken under tågtransporten, men sen fanns det bra med utrymme inkl proviant för 11 dygn.

Har själv sneglat på Lightning 45/60 då jag inte riktigt kommer överens med min nuvarande ryggsäck längre.

Har inte provat den än men undrar hur långa ni som har denna säck är? Är 190cm lång och har haft lite problem att hitta en säck som sitter bra på mig.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Har själv sneglat på Lightning 45/60 då jag inte riktigt kommer överens med min nuvarande ryggsäck längre.

Har inte provat den än men undrar hur långa ni som har denna säck är? Är 190cm lång och har haft lite problem att hitta en säck som sitter bra på mig.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Jag är inte i närheten av din längd (173 cm) men det finns rätt mycket marginal att leka med. Titta t.ex här:
https://www.youtube.com/watch?v=VeLLtxQODfU

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips