Exos 46 eller 58

Exos 46 eller 58?

Hopp!

Jag har fastnat in någon jobbig brainloop där jag har svårt att bestämma mig för om jag skall köra på en Osprey Exos 46 eller 58. De är ju väldigt lika och skiljer typ 100gram i vikt, och 12l i volym.
Är det då dumt att inte köra på den stora?
Jag skulle säkert klara mig på 46:an många gånger men jag flugfiskar en del och det kan bli lite trångt ibland med alla prylarna. Nu har jag i och för sig redan köpt 46:an men har blivit lite kluven om jag skulle byta upp mig.

Någon som har någon av dem, eller båda? är det något mer än volymen och vikten som skiljer? komfortmässigt eller så?

Senast ändrad:
Det beror väl på hur dina behov ser ut?

Får se du vill ha med plats? Behåll.
Inte? Köp större eller rationalisera din packning :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag packade lite snabbt i 46:an och fick i det mesta utom maten, med tältet på utsidan. Hmm.. Drt kanske lutar åt en 58:a ändå. Rymligare än 46:an men lättare än min aether 70.

jag tror det blir en 58 i allafall. Jag kanske skulle kunna packa tightare men jag tror inte jag får i allt ändå, med mat och tältet (i säcken). Sen känns det ju lite som att man kan dra åt remmarna lite om det mot förmodan skulle bli jättemycket plats kvar. 100g är ju inte mycket, och jag har dragit ner på vikten mer än 3kg redan, så det kan jag nog leva med :)

Jag kör 46:an när jag ska ut på veckoturer+ i fjällen. Men det beror ju på vad du har i packningen i övrigt. Tar sovsäcken en massa plats och likaså tältet, så kanske 58 är att föredra men har du små smidiga så räcker 46 gott. Jag packar givetvis allt i ryggsäcken som den är konstruerad för.

Detta är ju så individuellt, att det nog inte finns något annat sätt än att provfylla, men för egen del fick jag genom praktisk användning inse, att 58:an "tar" mer än den ser ut att göra.

Jag hör till "julgranarnas" läger och har inget emot (snarast tvärtom) att ha grejor utanför ryggan, och är nog allmänt rätt bra på att skala ner packningen till ett minimum ;). Har du också sådana böjelser, så kan en 58:a vara i största laget, å andra sidan väger den ju bara 100 g mer och ger flexibilitet för extrautrustning vid behov. Vinsten med att gå ner i storlek tycker jag nog inställer sig först om du kan gå ner till en 34:a, och är bara intressant om du rör dig på ställen, där en maximalt smidig ryggsäck är en fördel.

Jag skaffade först 58:an, men insåg efter en säsong att jag aldrig skulle fylla den på normallånga sommarturer. Tonårsdottern, som inte är lika rädd om knäna, fyllde den dock alldeles lagom för en veckas fjällvandring - då ingick visserligen delar av ett otympligt gammaldags tremannatält, bulkig syntetsovsäck, en hel Trangia modell större och rätt mycket "onödig" matlyx (inte i dotterns och kompisarnas ögon, dock ;)).

Själv insåg jag att jag borde skaffa en mindre rygga som komplement. Men 58:an är ju rätt flexibelt komprimerbar, så jag tänkte att hoppet till 46:an skulle bli för mycket av en dubblering. Det slutade med en 34:a, som är så pass mycket mindre och smidigare, att fördelarna märks på mina oftast scramblingsbetonade rutter, men ändå utrustad med ett fullvärdigt bärsystem och så pass rymlig, att jag får det mesta (dock inte allt) till en veckas sommarfjälltur innanför säcken.
Samtidigt är 34:an bra att ha på "vanliga" resor (går ledigt in som handbagage på flyget) och inte heller onödigt stor på ställen, där jag ändå inte får tälta (t ex nationalparkerna på kontinenten).

Jag brukar vara bra på att packa, men nu hade jag om än lite snabbt och inte HELT genomtängt, packat ner:

-> Pipedream 600 sovsäck i drybag, (kanske kan komprimera lite till med kompressionsbagen och sedan drybag utanpå.)
-> GSI Microdualist, med 100g gas, Koeva supalite titanium.
-> Neoair R
-> En tenson cumulus jacka som extra värme.
-> ett icebreaker underställ.
-> haglöfs thunder regnjacka och ett par regnbrallor.
-> en guideline-fleece.
-> En flugask, flugrulle, lite tafsmaterial

och sedan Terra nova Laser competition 2 (fastklämt under topplocket).
och en spötub på utsidan på ena sidan av säcken.

då var det inget i topplocket och inte heller något i kängrufickan.

det är ju inte SÅ mycket tycker jag, men ändå var det inte så mycket kvar att spela på.
tyngden var ju helt outstanding. kändes lättare än jobbväskan :cool:

kanske skall provpacka en gång till och se. lite mer genomtänkt denna gång. =)

Uppdatering: Jag kan väl konstatera att det nog kommer att funka trots mitt velande. :)
Packade om lite och komprimerade de grejor som gick. då fick lag i tältet på insidan samt några påsar torrmat. Sen så tänkte jag nog lite fel, när jag packade ner microdualist-kitet. Packningen var ju främst för mig om jag skulle ut ensam och bära allt själv, men då behöver jag ju inte ett köks-kit för två. det blir ju bara onödigt stort. så jag packade ner mitt minimalist istället., och fick mer plats över.
7,46kg blev det totalt utan vatten, stavar och spön. Och så lade jag ner Pipedream 400-säcken istället. ramlar väl in på under 10kg iaf som det ser ut just nu.

Då hann du lösa det själv innan jag kom och ställde till förvirring :) Gissar att det är så att man vänjer sig vid olika storlek på ryggsäck och skaffar prylar därefter.

Skaffade just en Exos 58 eftersom jag är van vid en 60 l säck vid fjällveckor mm. När jag får uppdaterat ytterligare delar av utrustningen kanske det blir lite plats över. Men i mitt fall är det bra, för när hela familjen är med så behöver jag plats för delar av sonens packning också.

I affären som bara hade 46 l varianten sa försäljaren att höftbältet var något stabilare på 58 l. Nu när jag fått hem 58an och inte har 46an att jämföra med direkt vet jag inte om det stämmer eller inte.

Hur som helst. Fungerar 46an med dina prylar så är den säkert rätt för dig!

/Anna

Ja, av någon anledning verkar nästan alla ha 34 och 46-modellerna på hyllan, men 58 är beställningsvara, varför är det så?
Jag har ju en Aether 70 som jag skall ha när jag skall vandra med sonen i sommar. Det är ju precis som du säger, så att jag kommer att få bära en del av hans grejor med och då kommer inte 46:a att räcka till. Men är jag själv eller med bror, så kommer nog 46:an att räcka för en tredagars eller så. man kan ju dela upp det lite om man är två också. Fast då räcker nog inte Laser competition 2 tältet till utan då får jag nog packa ner Big fat frog-tältet istället. Jag tror det kommer att funka. och jag skulle nog kunna leva med Målet med att köpa den var att ha en lite smidigare rygga som är lättare att ha med, inte bara för vandring utan när man åker bort och så också.
Det känns nog som att jag kan optimera det hela ytterligare om jag bara tänker till lite.
hur som helst så är det den absolut skönaste ryggan jag haft.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips