Excelsior?

Hej,

Jag har just köpt ett par, men ej ännu åkt på dem. Läste ett tidigare inlägg om dem här på forumet där det sades att fästena för vajern och textilremmen hade gått av i flera fall. Förhoppningsvis har det rättat till detta...

Mvh, Eva
 
Excelsior + Längd?

Någon mer som testat Excelsior? De är betydligt billigare än andra märken utan att vara tyngre. Men finns andra nackdelar? Det behöver som bekant INTE alltid vara sant att man får exakt vad man betalar för. Har själv åkt ytterst lite skridskor (mer inlines) men väldigt mycket skidor så det blir ett par med Salomonbindningar för mig och de håller i alla fall fruktansvärt bra. (Det finns ett gammalt inlägg om att Excelsiors egna bindning skulle gå sönder snabbt).

Excelsior finns i två längder 505 och 440 mm. Att döma av det som står på andra diskussionsinlägg bör jag snarast välja 440 mm. Som ren nybörjare bör jag väl oxå ha en något kortare längd än proffs?? Jag är 180 cm och har 41 i skostorlek.
 
Jag beställde ett par 44 cmeters i höstas som jag tänkte ha som "testrigg". Skruvade på ett på sns bindningar på dem med hjälp av deras extra plattor. Har inte hunnit prova än. Tänkte även prova att modifera denna lösning så att jag kan sidoförskjuta bindningen något...
Tidigare har jag kört på almgrens snabb + läder pjäxa och sweskate BC + Salomon XA Adventure sko. Ville prova åka med mina vanliga skidpjäxor (sns) och se hur det funkar.
Tycker att skenorna verkar bra. Lite ojämn uppslipning fram, men själva åkkurvan ser bra ut...
 
Själv har jag Almgrens (som har gått sönder) men jag har flertalet skridskokompisar som har Excelsior och dom har inte haft något att klaga på. Varför är dom då billigare?

1. De har nästan inga reklamkostnader.
2. De har inga generalagenter eller återförsäljare som brukar ta 50 % av priset. T.ex. kostar de ungefär hälften av vad Lundhags/Almgrens fjärden kostar som har liknande konstruktion.
3. Finishen i materialval och tillverkning kanske inte är lika bra som andra men jag har inte träffat någon som sagt inte inte räcker.

Visst tror jag att man får en bättre skridsko om man köper ett större märke men frågan är om man vill betala det dubbla för det lilla bättre man får.

/Magnus
 
också nöjd, förutom remlängden

Sofia Svensson; sa:
Är det någon som har erfarenhet av skridskor o annat från Excelsior (www.excelsior.se)? Hur är kvaliten?

/Sofia

Hej!
Jag åker på ett par excelsior för 5 säsongen tror jag det blir. Det jag har bytt är remmarna som var i kortaste laget för mina stora telemarkskängor. Jag tog ett par vnaliga spännremmar, sydde dem dubbelt en bit på mitten (tack mamma och symaskin) och sen fick jag bocka till remfästena lite för att kllämma dit remmarna. Dock är jag skeptisk av naturen och har därför monterat små fångremmar för att inte tappa skridskon vid plurrning. Borrade ett litet hål framför främre bindningen och har satt en nyckelring på pjäxan och med en lite snörstump och små karbinklämmor säkrar jag skridskon i kängan (snörstump och klämmor är köpta som telemarksfångremmar för några tior i skidbutik och de är lagom långa för att inte hänga ner på isen vid åkning).

/Patrik, utan åkbar is i Blekinge
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.