Everest's tält?

Jag letar efter ett prisvärt självstagande tält med plats för två personer, främst för paddling i skärgård men eventuellt också för fjällexpeditioner. Finns det någon som har erfarenhet av Everest's tält, i synnerhet deras kupoltält Hexagon och kan ge mig en recension av det? Mottar gärna tips om andra tält.
 
TNF Harrier kommer i år med PU-beläggning och där med något billigare (3495). Själv skulle jag undvika Everest. Köper man ett riktigt billigt tält blir det billigt nu men dyrare i längden. Hilleberg Staika är överlägset.
 
Jag sov i ett Everesttält (Tunnelmodell 3-mans) när jag var ute och paddlade nu i helgen.
Det funkade väl i och för sig bra, men kvalliten verkar inte vara speciellt hög på sömmar och väv.
En liten rolig detalj är att det sitter en varningslapp i innertältet där det står att man inte får laga mat inne i tältet samt att man ska ta reda på var närmaste brandsläckare finns.
Denna lapp indikerar väl att tältet främst är till för camping på campingplats.
 
Det ser ut till att man måste vara...

KAPITALIST för att kunna vara en friluftsmänniska???
Jag tror att jag har valt fel livsstil. Jag trodde att det bara var att sticka ut en vacker kväll och slå upp det tältet (everest) som jag haft på tre festivaler, Roskilde två ggr och hultsfred en gång. Den har överlevt det mycket bra.

Det som förvånar mig är att ALLA har ett Hillebergtält. Är det inte så att ni vill skryta över era otroligt hänsynslösa inköp, 6000 kr för ett tält???
Ni Hillebergare jag hoppas ni mår bra därute det ska jag göra med mitt Everest tält i alla fall. Och det roliga är att jag har 5000 kronor över.
Hm???
Jag tror nog att mitt livsstil kan kontrolleras i en nivå lite under er Kapitalister/Prylbögars nivå.
Hade.
Dan Hansen
 
Massa gnäll

Hmm, är det förbjudet för rika personer att ägna sig åt friluftsaktiviteter? De är välkomna liksom alla andra. Tänk vad folk spenderar på motorcyklar, skotrar, husvagnar och chartersemestrar som är långt över de 5000 kr du gnäller över.

Hur som helst så äger jag inget Hillebergstält. Har sovit i ett Kieron 3, men tyckte att det vägde alldeles för mycket och absiden kändes lite onödigt stor.

Hilleberg har precis som Gor-Tex arbetat upp ett varumärke som folk litar på. Det betyder att man känner sig tryggare när man ligger i tältet och det stormar ute. Kalla det snuttefilt eller vad du vill. Många tycker nog det är värt en del att slippa oroa sig för att tältet skall paja.

Att jämföra tältning i fjällen och i skärgården med camping i Roskilde tycker jag är löjligt. Självklart så tar ingen sitt Hillebergtält till Roskilde. Jag skulle nog satsa på ett tält från Rusta för den typen av camping ifall någon får för sig att sno tältet eller använda det som toalett.

Själva Everest tältet vet jag ingenting om. Jag rekommenderar att titta igenom vad Fjällräven och McKinley har för tält innan du bestämmer dig. Fjällräven Akka är t.ex. ett populärt tält bland många.

/Jonas U
 
Hade ett Berguven tält för ett antal år sedan och tältvandrade i fjällen under ett par år.Det fungerade utmärkt.När jag 3 året använde det blev vädersituatinen betydligt sämre skyfall och kraftig blåst...i dagar .Tältet häll helt klart inte måttet-vattengengenomträngning samt en mycket stor oro om tältet skulle hålla eller inte och det var inget
extermfall, under de tidigare användningarna hade det varit humanare vädermässigt. Det säldes som fjällvandringtält.Efter det köpte ett nytt och bättre och framför allt säkrare för jag kunde helt enkelt inte lita på det gamla .Visst under bra förhållanen var det inget fel på det gamla men till fjälls skulle jag aldrig mer ta med det om jag var beroende av det.Kvalitet kostat dessvärre oftast mer.
/mats
 
Kolla beg.sidan!!!

Hej igen andreas_m100 !

Det verkar finnas fina tält under säljes!

Till x-treme(?): Ditt sätt att resonera imponerar föga!
Vi som råkar ha svarat Andreas begäran om tipps gör det av vårat goda hjärtas skull! När jag köpte mitt Hilleberg Nallo3 för tio år sedan slavade jag som 2:e kocks possition och tjänade ca 7500 kr i månaden! Men jag skaffade mig ett extra jobb så att jag skulle ha råd och slippa nöta på mitt mors tält.

Idag är mitt Nallo i skick som nytt och kommer utan tvekan att hålla 25 år till. Köpte ett billigt enmans tält för 6år sedan och detta har redan fått pensioneras. Så vilket tält var det nu som var dyrt?

Var försiktig med vad du skriver. Dit lilla inlägg säger nämligen mer om dig än om de som du syftar på...!
 
kapitalist

Till X-treme

Tycker du att det är kapitalistiskt att bo i tält? Det kanske är så att de som satsar sina pengar på kvalitetstält tillbringar mer tid än dig ute i naturen och befinner sig längre från civilisationen än man gör inne på ett festivalområde. Om det är någon som köper ett Hilleberg, Marmot, Bibler, Moss eller andra liknande tält med relativt stor prislapp så är det för att de anser att de behöver detta. Om man vill skryta med sin förmögenhet så finns det nog bättre saker att handla där detta skulle framgå tydligare. Ett Everest kanske duger som festivaltält, men faktum är att jag skulle inte vilja sitta i ett copybrand-tält när det är oväder på gång.

Det kan möjligen finnas de som snobbar på ett annat sätt: Jag köper ett hilleberg så ser det ut som om jag är seriös och vet vad jag sysslar med. M.a.o märkesbögeri. Detta gör sig nog nästan alla (inlusive moi) skyldiga till någon gång, men vadådå vi får oftast bra grejor för pengarna och det lönar sig alltid i långa loppet.

Håll hårt i silvertejpen din fåne.
 
Everesttält

Hejsan Andreas för att gå tillbaka till den som ställde frågan och avsluta pajkastningen.


När man tittar på hur mycket pengar man vill lägga ned på ett tält så måste man fundera på när och till vad man ska använda det. Att betala massa pengar för tält som har varit på K2s topp ;-) är onödigt om man inte ska till K2s topp. Det säger nämligen inget om hur tältet fungerar för dig.
Dock att köpa ett tält av dålig kvalitet om du kommer att använda det mycket och där det finns risk för hårt väder är inte bra.
Eftersom du säger att du ska använda ditt tält till paddling i skärgården så tycker jag att du ska satsa på ett tält av bra kvalitet. Det kan nämligen bli väldigt dåligt väder i skärgården och man är ofta helt exponerad för både regn och vind.

Av de tält som kan bli aktuella för dig så kan man säga att Everest ligger i det lägre prisskiktet ( du bör inte köpa ngt billigare tält) och som man brukar säga uppåt finns det ingen gräns.

Jag har själv ingen erfarenhet av Everest tält men en kompis till mig har ett Everest tunneltält och han är nöjd med det.
Själv har jag använt haft en Everest softpack under ett par år och i fråga om förhållandet pris-prestanda är den oslagbar.

Utemagasinet har testat Everest tält och det är värt att kolla men jag vet inte hur de klarade sig i de testerna. Ryggsäckarna har klarat sig bra i tester.

Sammanfattningsvis:

Tältet är ett av de viktigaste sakerna för att få en behaglig tur även om vädret är förjävligt och därför tycker jag inte att man ska köpa för dålig kvalitet.
Tycker du att tält i Hillebergs prisklass är för dyra och det är där avgörandet ligger snarare än i vad du tror att du behöver för kvalitet så säger jag.

1 Försök köpa begagnat. Då får du ned priset men kan köpa högre kvalitet. dessutom ser du vad som är bra kvalitet eller inte. (Dålig kvalitet är svårt att hitta begagnat, de har redan gått sönder)

2 Spara till det tältet du verkligen känner att du vill ha, och som passar dina behov bäst ( När du står i affären och lägger upp pengarna så svider det men när du använder tältet så spelar det ingen roll vad det kostade då är det funktionen som är intressant. Under tiden du sparar så lånar du tält av någon snäll kompis eller hyr tält.

3 Köp ett billigare tält om du bedömer det som tillräckligt bra ur funktionssynpunkt och satsa pengarna där de gör störst nytta för just dig.


Själv har jag när det gäller tält använt både 1 och 2.
Det tog tre år innan jag köpte mitt första tält och under tiden så lånade jag tält när jag skulle ut. Så småningom ändrades delvis mina behov så jag köpte även ett enmanstält och då blev det ett begagnat.
Båda tälten är Hillebergs för att det passade mina krav på ett tält men alla ställer olika krav.

Hoppas det blev ngt matnyttigt av det här/ Niclas
 
Tack Niclas

Tackar för ett bra inlägg som inte bara säger "köp Hilleberg" eller säger "Hilleberg är kapitalistiskt".
Jag tror själv på kvalitet men börjar bli lite less på all gratisreklam vissa företag får här.
Fram för fler inlägg av din typ.

/Richard
 
Tältpassion...

Låt mig tacka samtliga kombattanter för en intressant diskussion som från min sida har betraktats på avstånd. Jag hade ingen aning om att en fråga om ett tält kunde riva upp så mycket känslor, men det är ju alltid kul att kunna stå till tjänst med lite debattmaterial.

För att summera era kloka inlägg verkar det som att Hilleberg har en stark förankring i äventyrarnas själar. Som x-treme hävdar, kanske detta beror på rent prylbögeri eller (det kanske något felaktiga ordvalet) kapitalism. Men det tror jag faktiskt inte. Många av er som svarar verkar ha diger erfarenhet av friluftsliv och vet förmodligen vad som verkligen håller när ovädret slår till, och då kanske man inte vill sitta i ett tält med brandvarningsskyltar och dåliga sömmar.

Men i vilket fall som helst, att betala nästan 6000 kr för ett tält som Staika är i mina ögon perverst. Kritiken går i detta fall inte till köparen, som vet att han behöver den kvalitén, utan till tillverkaren som faktiskt tar hutlöst betalt för något som inte är något annat än en sinnrik konstruktion av tyg. Jag har svårt att föreställa mig att Hillebergs marginaler ligger under 70 procent på ett sådant tält.

Ett lyckat köp ligger kanske någonstans mellan Everest och Hilleberg. Detta mellanprisskikt är dock dåligt bevakat av tillverkarna. Egentligen bara Fjällräven som spelar där, och de ligger ändå ganska långt upp mot Hilleberg. Så vi får väl helt enkelt efterlysa lite variation av utbudet på tältfronten, och under tiden stoppa våra pengar i madrassen och drömma om svåra nätter i ett ombonat Staika.

Avslutningsvis vill jag passa på att hålla med föregående talare; Ja, ett forum som Utsidans ackumulerar väldigt mycket gratisreklam. Men de saker vi sysslar med är trots allt mycket prylbetonade och det är ingen idé att gräma sig över det. En ny kajak, eller ett par nya skidor kan göra en utsidare hur lycklig som helst. Så jag tror tyvärr att vi får lära oss att leva med lite gratisreklam, även om man kunde hoppats på lite mer intressants diskussioner än tältmärken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
österdahl Tält Everest Travel Bike 2 - nybörjarfråga. Bo och sova 15
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
bergh Everest tält? Bo och sova 14
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
lingerts Everest Freestand Bo och sova 9
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
Motormannen Everest Adv Light 2 S12 Bo och sova 11
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
The Lapp EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 7
mler Everest sovsäck? Bo och sova 9
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
mickehero Sovsäck - Everest Travel -5 Bo och sova 6
xnation Everest Flexible 2-3 Bo och sova 4
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 80
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.