Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Everests nya tält!
- Trådstartare 100826
- Start datum
Re: Everest
Då lämnar vi spekulerandet bakom oss och låter spekulationen ta fart
Men du verkar vara den som har mest bedömningsunderlag av samtliga här och får nog finna dig att vara den som blir tillfrågad. Har tältet två absider eller är det en sån där krumbukt på innertältet? I bildens djup tycker jag mig skönja en absid som står öppen. Innertältets bredd?
NL; sa:Lappetter, det är detta tält jag menade. Vikt:2kg,yttertväv 3000mm,golv5000mm.
/Nicklas
Men du verkar vara den som har mest bedömningsunderlag av samtliga här och får nog finna dig att vara den som blir tillfrågad. Har tältet två absider eller är det en sån där krumbukt på innertältet? I bildens djup tycker jag mig skönja en absid som står öppen. Innertältets bredd?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Re: Everest
Höjd på innertältet? Går yttertältet ner till marken, ser ut att vara stora glipor på bilden? Är innertältet "myggnätsvariant" typ mesh? Pris?
Beroende på vad man prioriterar så är det nog ett tänkvärt alternativ då priset torde vara mer överkomligt än, hrfm, öh, tja, ni vet. Funkar säkert bra till fjällvandring.
Mvh
Peter P.
lapetter; sa:NL; sa:Lappetter, det är detta tält jag menade. Vikt:2kg,yttertväv 3000mm,golv5000mm.
/Nicklas
Höjd på innertältet? Går yttertältet ner till marken, ser ut att vara stora glipor på bilden? Är innertältet "myggnätsvariant" typ mesh? Pris?
Beroende på vad man prioriterar så är det nog ett tänkvärt alternativ då priset torde vara mer överkomligt än, hrfm, öh, tja, ni vet. Funkar säkert bra till fjällvandring.
Mvh
Peter P.
Re: Re: Everest
Instämmer med föregående talare.
Om innertältets bredd är 120 cm eller mer skulle jag helt kategoriskt utan att veta nånting mer säga: ett mycket intressant tält.
Men risken finns ju att det bara är en svullen "enbåges bivacksäck". Öppningen ser till exempel rätt trång ut.
[Ändrat av Nordesjö 2006-06-22 kl 14:30]
lapetter; sa:tältet två absider eller är det en sån där krumbukt på innertältet? Innertältets bredd?
Instämmer med föregående talare.
Om innertältets bredd är 120 cm eller mer skulle jag helt kategoriskt utan att veta nånting mer säga: ett mycket intressant tält.
Men risken finns ju att det bara är en svullen "enbåges bivacksäck". Öppningen ser till exempel rätt trång ut.
[Ändrat av Nordesjö 2006-06-22 kl 14:30]
En fullträff från Everest?
Jag glodde lite på ett (nedpackat) tält på Stadium.
Ett tält som borde vara mycket intressant för många svenska medelfriluftare!
Om jag minns rätt från deras "tältpärm" är bredden 120-140 cm, maxhöjden kring metern och längden 220 eller nåt sånt. Ett rymligt tvåmanstält, alltså.
Angiven vikt är drygt 2 kg.
Enda uppenbara nackdelen som jag kan se är att det bara är absid och ingång på ena långsidan, vilket innebär att den som ligger innerst måste klättra över den som ligger ytterst för att komma ut. Men det är ju en nackdel som det här tältet delar med många andra.
Själv skulle jag nog välja detta tält framför till exempel Marmot Earlyligt, särskilt om det visar sig att detta tält har sammankopplat inner- och yttertält.
Jag glodde lite på ett (nedpackat) tält på Stadium.
Ett tält som borde vara mycket intressant för många svenska medelfriluftare!
Om jag minns rätt från deras "tältpärm" är bredden 120-140 cm, maxhöjden kring metern och längden 220 eller nåt sånt. Ett rymligt tvåmanstält, alltså.
Angiven vikt är drygt 2 kg.
Enda uppenbara nackdelen som jag kan se är att det bara är absid och ingång på ena långsidan, vilket innebär att den som ligger innerst måste klättra över den som ligger ytterst för att komma ut. Men det är ju en nackdel som det här tältet delar med många andra.
Själv skulle jag nog välja detta tält framför till exempel Marmot Earlyligt, särskilt om det visar sig att detta tält har sammankopplat inner- och yttertält.
Det ser ut som ett Akto som nån tryckt ihop in mot bågen i mitten 
öringen; sa:Det ser ut som ett Akto som nån tryckt ihop in mot bågen i mitten![]()
Jag tycker det mer liknar Helsports Ringstind 2. Det är assymetriskt kring mittbågen på ett liknande sätt. Ser ju faktistk ut att vara ett prisvärt tält om det är hyggligt välsytt och vattentätt.
polkovodets; sa:
Ser ju faktistk ut att vara ett prisvärt tält om det är ........ vattentätt.
Till skillnad från HB eller...
Rapport förväntas
Har sett det uppsatt. Tämligen rymligt och hyfsat utrymme inne. Minus för absid på ena sidan samt att verkliga vikten var något högre än på påstående delen. Testresultatet beräknas inkomma först i mitten på september.
(Har lagt märket till att frilufts och sporthandlarna tittar snett på min egen medförda köksvåg till butiken....)
Fortsätter nog själv med HB.
God tur
Har sett det uppsatt. Tämligen rymligt och hyfsat utrymme inne. Minus för absid på ena sidan samt att verkliga vikten var något högre än på påstående delen. Testresultatet beräknas inkomma först i mitten på september.
(Har lagt märket till att frilufts och sporthandlarna tittar snett på min egen medförda köksvåg till butiken....)
God tur
Re: Rapport förväntas
Egen våg med i butiken! Det var det coolaste jag hört på länge! Faktum är att många tillverkare skojar rejält med både vikt och liters måtten på prylarna....eget litersmåt med i butiken... någon som vågar?
[Ändrat av Peifen 2006-07-04 kl 15:32]
johankse; sa:(Har lagt märket till att frilufts och sporthandlarna tittar snett på min egen medförda köksvåg till butiken....)
God tur
Egen våg med i butiken! Det var det coolaste jag hört på länge! Faktum är att många tillverkare skojar rejält med både vikt och liters måtten på prylarna....eget litersmåt med i butiken... någon som vågar?
[Ändrat av Peifen 2006-07-04 kl 15:32]
Re: Re: Rapport förväntas
Helt klart helt rätt!
Jag har funderat på samma sak, men inte riktigt vågat. Men om jag hittade en sjyst "fisk-våg" som tar vikter mellan 10 gram och några kilo så skulle det vara enklare att ta med än köksvågen...
Bara att fiska upp ur fickan och hänga grunkan på kroken!
Peifen; sa:Egen våg med i butiken! Det var det coolaste jag hört på länge!
Helt klart helt rätt!
Jag har funderat på samma sak, men inte riktigt vågat. Men om jag hittade en sjyst "fisk-våg" som tar vikter mellan 10 gram och några kilo så skulle det vara enklare att ta med än köksvågen...
Re: Re: Re: Rapport förväntas
Per
Biltema har en digital fiskvåg för 26-7892 för 299 SEK. Kapacitet 25 kg, men det där med noggrannhet på 20 g, tror jag inte på. Möjligen är upplösningen 20 g. Men för 300 spänn kan man inte få allt, inte ens på BiltemaNordesjö; sa:Peifen; sa:Egen våg med i butiken! Det var det coolaste jag hört på länge!
Helt klart helt rätt!

Per
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 433 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg