Ett tokigt projekt eller inte.

Det kanske inte är så tokigt, för jag upplever att ryggsäcken är helt ok att bära. Och sen gav jag bara 100 kr för den på en loppis.
Av alla ryggsäckar jag burit på har min gamla Haglöfs Alaska ❤️ den i särklass bästa balansen och bärkomforten, när man behöver bära lite tyngre. Vilket räddade mina småbarns- och Friluftsledarår. Enda anledningen till att den blivit stående är att jag aldrig lyckas fylla den, när jag bara ska bära åt mig själv.
 
Är lite intresserad av din ryggsäck.

Hur många liter är den på?
Hur mycket sämre är bärsystemet jämfört med en modern ryggsäck?
15kg bör du klara dej på om turen är på 3-4 dagar, men skulle ryggsäcken och bärsystemet klara exvis 20-25kg med någorlunda komfort?
 
Är lite intresserad av din ryggsäck.

Hur många liter är den på?
Hur mycket sämre är bärsystemet jämfört med en modern ryggsäck?
15kg bör du klara dej på om turen är på 3-4 dagar, men skulle ryggsäcken och bärsystemet klara exvis 20-25kg med någorlunda komfort?
Den heter Haglöfs Skarja och är på 60liter. Och jag bör lätt klara mig på 15 kilo, om jag ens kommer upp i så mycket. Det är inte speciellt mycket vaddering i varken midjebälte eller axelremmarna, men det är ändå bekväm att ha på sig.
 

Bilagor

  • 20240327_135546.jpg
    20240327_135546.jpg
    208.7 KB · Visningar: 11
Den heter Haglöfs Skarja och är på 60liter. Och jag bör lätt klara mig på 15 kilo, om jag ens kommer upp i så mycket. Det är inte speciellt mycket vaddering i varken midjebälte eller axelremmarna, men det är ändå bekväm att ha på sig.
Jag tycker inte vaddering gör så mycket nytta. Kanske för att jag sällan hittar perfekt storlek så ju styvare desto sämre för mig.
Axelremmarna belastas ju inte om man har ett bra bälte och välbalanserad säck. Och bältet behöver bara vaddering om det inte är tillräckligt följsamt för att följa med kroppen.
 
Jag håller helt med Kimkim, har precis samma upplevelse. Ingen modern ryggsäck är så skön att bära tungt i som min gamla välbalanserade Alaska. Överpolstrade bärsystem är en dålig nödlösning på ett problem som inte finns hos välgjorda ramryggsäckar.

De som bär riktigt tungt skulle inte drömma om att försöka göra det utan ram
(och inte har han några stoppade axelremmar heller ;)):
1711548134068.png
 
Jag håller med om att Alaskan är väldigt bra att bära tungt med, jag har släpat mycket vikt med min Alaska innan jag snöade in på lättpackning och jag har aldrig tyckt den varit jobbig att bära med även om jag burit (enligt vad jag tycker numera) alldeles för mycket :)

Den är lite tung i sig bara, men när jag trixat med att bygga om andra ryggsäckar så har Alaskans bärsystem och ram liksom varit "the golden standard" att snegla på.
 
Det tog mig även idag 36 min på 3 kilometer, så jag håller mina 12 min per kilometer. Dock känner jag mig mindre sliten idag trots Budoträning igår.
 
Jag håller också med att en bra ramsäck är mycket bättre än moderna ryggsäckar.

Jag hade en 60 l Fjällräven ramsäck på 80-talet och den upplevde jag absolut inte som dålig men det var ju på den tiden då dom moderna softsäckarna kom ut och konkurrerade bort alla ramsäckar - alla skulle ha dom nya moderna säckarna då.

Ramsäcken tog mycket plats i tältet och den var bökig att vända runt i tältet när den låg ner och ramen fastnade och hakade fast överallt.

Trots alla nackdelar med en ramsäck så kan jag ändå tänka mej att köpa en sån eftersom en ramsäck har mycket högre ballhetsfaktor än en modern softsäck och när man vandrar med en ramsäck så blir ryggen ventilerad och inte plaskblöt av svett.

Enbart att slippa en plaskblöt svettrygg så är det i sej ett tillräckligt argument för en ramsäck, för alla vet ju hur snabbt man blir nerkyld när man tar av sej ryggsäcken med svettblöt rygg.
 
Fördelen med Alaskan där är ju den extra packpåsen nertill. Det var normalt bara den och liggunderlaget jag tog in i tältet. Resten av ryggsäcken fick stå kvar ute med regnskydd på.

Jag var väl kanske lite van vid det från när man var ute med scouterna och skulle klämma in sig 6-7 personer i ett vindskydd, då kan man inte ha med sig hela ryggsäcken också:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.