Ett problem med Petzl

Hörde idag om kopiorna och det känns inte tryggt speciellt inte nu när man ser siffrorna på vad dom klarar av. Får hoppas för vår egen säkerhet att dom får bukt på det.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Föstår inte problemet. Hur ofta jumerar man så hårt och 13kN är ju helt ok för de flesta fall. Fram för Kineserna! På tiden att någon pressar priser. ;)

Föstår inte problemet. Hur ofta jumerar man så hårt och 13kN är ju helt ok för de flesta fall. Fram för Kineserna! På tiden att någon pressar priser. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-locking_device

13kN eller inte... För det fallet det inte är ok så vill iaf inte jag hänga i en dylik. Om undertecknad inte tycker att man skall tillämpa den säkerhet som finns att tillgå så får det väl stå för den som skrivit det.

Sedan så kanske man inte kommer upp i krafterna ändå, MEN det finns något som heter materialdefekter, slitage och detta medför att man när man dimensionerar något i regel har en rejäl säkerhetsmarginal. Inte för att folk skall tro att det går för vad som helst utan för att vara mer än 100% säker på att om någon hänger upp sitt liv på din pryl och använder den rätt att det inte kan vara ditt fel att personen ev störtar ner och dör.

Kineserna kanske har börjat i smyg åtgärda jordens problem med överbefolkning :D

Allvarligt talat är det ganska skrämmande. Det som oroar mig mest är alla som tillverkar saker i Kina. Man vet aldrig vad man får och det är svårt för tillverkarna att veta vad deras produkter består av. Petzl har drabbats av plagiat men hur är det med de som har förlagt sin tillverkning i Kina? Köpte en -45 sovsäck från Nanok som var kall vid -15. Hittade även oroväckande billiga DMM dragons för ett tag sedan. Listan kan göras lång och jag blir alltid skeptisk när jag ser ”made in China.” Bara att hoppas på att man får äkta saker från sina Nordiska leverantörer.

Produktion i Kina = plagiatgaranti

Allvarligt talat är det ganska skrämmande. Det som oroar mig mest är alla som tillverkar saker i Kina. Man vet aldrig vad man får och det är svårt för tillverkarna att veta vad deras produkter består av. Petzl har drabbats av plagiat men hur är det med de som har förlagt sin tillverkning i Kina? Köpte en -45 sovsäck från Nanok som var kall vid -15. Hittade även oroväckande billiga DMM dragons för ett tag sedan. Listan kan göras lång och jag blir alltid skeptisk när jag ser ”made in China.” Bara att hoppas på att man får äkta saker från sina Nordiska leverantörer.

Har en god bekant som köper och utvecklar elektronik. Mycket går via Kina, och som han säger, det där med plagiatrisken får man helt enkelt ta med i kalkylen och gilla läget. För hans del gäller det att förnya sin produkt tillräckligt snabbt.

Men det är som du säger, det är skrämmande.

Gick iväg och ville köpa en Gerber här om året, "China" stod det på den och käftarna slöt inte tätt.
Tja, vi får väl se. Iaf kan man vara glad över att vissa tillverkare inser detta och har kvar sin vettigare produktion på platser där man inte i första taget tar 2'a, 3'e osv urvalet och skickar ut det på marknaden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips