Ett problem med Petzl

Hörde idag om kopiorna och det känns inte tryggt speciellt inte nu när man ser siffrorna på vad dom klarar av. Får hoppas för vår egen säkerhet att dom får bukt på det.
 
Föstår inte problemet. Hur ofta jumerar man så hårt och 13kN är ju helt ok för de flesta fall. Fram för Kineserna! På tiden att någon pressar priser. ;)
 
Föstår inte problemet. Hur ofta jumerar man så hårt och 13kN är ju helt ok för de flesta fall. Fram för Kineserna! På tiden att någon pressar priser. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-locking_device

13kN eller inte... För det fallet det inte är ok så vill iaf inte jag hänga i en dylik. Om undertecknad inte tycker att man skall tillämpa den säkerhet som finns att tillgå så får det väl stå för den som skrivit det.

Sedan så kanske man inte kommer upp i krafterna ändå, MEN det finns något som heter materialdefekter, slitage och detta medför att man när man dimensionerar något i regel har en rejäl säkerhetsmarginal. Inte för att folk skall tro att det går för vad som helst utan för att vara mer än 100% säker på att om någon hänger upp sitt liv på din pryl och använder den rätt att det inte kan vara ditt fel att personen ev störtar ner och dör.

Kineserna kanske har börjat i smyg åtgärda jordens problem med överbefolkning :D
 
Allvarligt talat är det ganska skrämmande. Det som oroar mig mest är alla som tillverkar saker i Kina. Man vet aldrig vad man får och det är svårt för tillverkarna att veta vad deras produkter består av. Petzl har drabbats av plagiat men hur är det med de som har förlagt sin tillverkning i Kina? Köpte en -45 sovsäck från Nanok som var kall vid -15. Hittade även oroväckande billiga DMM dragons för ett tag sedan. Listan kan göras lång och jag blir alltid skeptisk när jag ser ”made in China.” Bara att hoppas på att man får äkta saker från sina Nordiska leverantörer.
 
Produktion i Kina = plagiatgaranti

Allvarligt talat är det ganska skrämmande. Det som oroar mig mest är alla som tillverkar saker i Kina. Man vet aldrig vad man får och det är svårt för tillverkarna att veta vad deras produkter består av. Petzl har drabbats av plagiat men hur är det med de som har förlagt sin tillverkning i Kina? Köpte en -45 sovsäck från Nanok som var kall vid -15. Hittade även oroväckande billiga DMM dragons för ett tag sedan. Listan kan göras lång och jag blir alltid skeptisk när jag ser ”made in China.” Bara att hoppas på att man får äkta saker från sina Nordiska leverantörer.

Har en god bekant som köper och utvecklar elektronik. Mycket går via Kina, och som han säger, det där med plagiatrisken får man helt enkelt ta med i kalkylen och gilla läget. För hans del gäller det att förnya sin produkt tillräckligt snabbt.

Men det är som du säger, det är skrämmande.

Gick iväg och ville köpa en Gerber här om året, "China" stod det på den och käftarna slöt inte tätt.
Tja, vi får väl se. Iaf kan man vara glad över att vissa tillverkare inser detta och har kvar sin vettigare produktion på platser där man inte i första taget tar 2'a, 3'e osv urvalet och skickar ut det på marknaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0
guhj Rehab av pulley-problem, erfarenheter? Klättring allmänt 5
takstol Lång stortå problem Klättring allmänt 14
Yakherden Problem med Dragon Cams - igen Klättring allmänt 6
klätterpojken höga problem Klättring allmänt 3
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
thelleberg problem... Klättring allmänt 1
qwert Petzl adjust connect Klättring allmänt 4
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
maaacus Klättersele petzl sama 2012 Klättring allmänt 2
Patvest Petzl återkallar vissa modeller av Grigri2 Klättring allmänt 2
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
Patvest Petzl Lanserar Grigri 2. Klättring allmänt 1
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
wima petzl katalog tipps Klättring allmänt 0
way Använda Petzl Microcender som firningsbackup? Klättring allmänt 6
petratetra Petzl Calidris? Klättring allmänt 9
Rick75 Petzl Ascension Klättring allmänt 5
hlern Petzl Reverso Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.