gå ner i vikt ett par kilo

hej å hallå

jag väger 72 kg och skulle vilja gå ner 2-3 kg bara för att testa om det är någon skillnad men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mej åt.Ska man ändra kosten eler bara jogga sej ner i vikt.

tack för svar
 
Löpning är bra

Fördelen med att springa är att man mår bättre. Man blir mer medveten om vad man äter, i alla fasll jag. Visserligen kan jag svulla i mig en del del "lyxig energi" när jag tränar hårt. Jag vet att det inte sätter sig runt midjan.

Skulle jag inte göra det så skulle jag gå ned i vikt snabbare än normalt. Det beror på vad man vill. Har man som mål att gå ned ett par kilo så gör man det om man har lite koll på vad man petar i sig. Om man under löpningen blir starkare (större muskler) kan man räkna med att det inte syns så mycket på vågen att man tränat. Detta pga att muskler väger mer än fett. Dvs nya muskler uppvägs av fettförlusten.

Skall du springa för att bli av med ett par kilo så satsar du på långa lugna pass. Då förbränns förhållandevis mer fett än om du springer fort. Samtidigt bygger du inte nya stora muskler.

Jag har gått ned 3-4 kg på en månad en gång. Då åt jag nog för lite samtidigt som jag tränade hårt.

Ta det lugnt med träninngen så att du inte överanstränger leder och muskelfästen. De tar nämligen mycket längre tid på sig att bli starka än musklerna.

Hoppas att du blev lite klokare. Kolla in på http://www.paulun.com och läs om glykemiskt index om du vill veta mer om snabba och långsamma kolhydrater. De kan spela en stor roll i hur man mår under dagen/träningspasset.

Oj, det blev lite långt...

Mvh Thomas http://www.sldk.org
 
Håller med...

Det är ingen konst att gå upp eller ner i vikt. Det enda som behövs är en smula diciplin. Lade på mig 5 kg inför en klättring i juni, gick ner 7 kg i juli och upp 3 kg igen i augusti/september.

Kombinationen träning och mat är det som gäller.

Gå ner genom att äta rätt, bara kolhydrater (pasta and the rest...) Du behöver inte tänka på proteinerna, de får du tillräckligt av ändå om du inte styrketränar. Ät inget som hellst fett. Man får i sig tillräckligt ändå.

Som det står i tidigare inlägg: börja springa MYCKET försiktigt. 2 ggr i veckan max 30 minuter de första 2-3 månaderna. Låter lite? Visst. Men det funkar. Alla har kondition att springa sönder sina knän om man vill, men varför göra det? Kombindera med spinning / cykling istället.

Lycka till
/föhl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.