Iställef för att gå kurs

Jag trodde det var allmänt känt att Vertical Limit är den första instruktionsfilmen du ska se om du vill börja klättra! Det är i alla fall det tipset jag ger till mina kompisar som är sugna ;)
 
Jag trodde det var allmänt känt att Vertical Limit är den första instruktionsfilmen du ska se om du vill börja klättra! Det är i alla fall det tipset jag ger till mina kompisar som är sugna ;)

Ja de allra, allra flesta klättrare hamnar ju ganska ofta i situationer som den i inledningscenen till exempel och då är det bra om det sitter i ryggmärgen!
Och det är bra att lära sig grundläggande replagskommandon också som "Amateurs at 12 o'clock, check your safety!". Använder jag i stort sett varje gång jag är på klippan.
 
Ja de allra, allra flesta klättrare hamnar ju ganska ofta i situationer som den i inledningscenen till exempel och då är det bra om det sitter i ryggmärgen!
Och det är bra att lära sig grundläggande replagskommandon också som "Amateurs at 12 o'clock, check your safety!". Använder jag i stort sett varje gång jag är på klippan.

Jag har skaffat mig som rutin att undvika amatörer i just position "12 o clock", av samma anledningar som visas i filmen. Det är ju trots allt onödigt att mista sin repkamrat för att amatörernas bultar exploderar!
 
Folk i allmänhet skulle alltså bli grymt besvikna om de insåg vad klättring verkligen innebär. Uppenbart är att det behövs rätt mycket "justering" av verkligheten för att det ska duga att visa på film.

Min sambo som inte klättrade innan vi träffades, har mycket nyktert och korrekt också konstaterat att det är en sport som attraherar nördar mest av allt, och inte alls sportiga living-on-the-edgeare...

Jag har svårt att säga emot.
 
Folk i allmänhet skulle alltså bli grymt besvikna om de insåg vad klättring verkligen innebär. Uppenbart är att det behövs rätt mycket "justering" av verkligheten för att det ska duga att visa på film.

Min sambo som inte klättrade innan vi träffades, har mycket nyktert och korrekt också konstaterat att det är en sport som attraherar nördar mest av allt, och inte alls sportiga living-on-the-edgeare...

Jag har svårt att säga emot.

Men hysssj! Sprid det för sjutton gubbar inte på internet!
 
Asså, nu uppfattar jag det som om ni raljerar över denna mock...dokumentär, men kanske är det jag som är överkänslig. Hur som helst så vet ju alla att det är precis så här det är man är ute och klättrar. ;)

Mvh /Joel
 
Fast allvarligt talat, har någon funderat mer på vilken "replagsteknik" de egentligen använder i inledningsscenen? Vem säkrar egentligen? Diagram tack.
 
Visselpipa? Hur har jag klarat mig utan sådan?

Dock tycker jag att det är beklämmande att höra hur klättrarna både skriker och använder grovt språk. Jag skulle spontant tycka att det är att be om en massa accessproblem - men eftersom Allemansrätten inte finns i Amerikat så är det förstås så att klättrarna tillika är markägarna.

Replagstekniken måste helt enkel vara så att både förste- och andramannen säkras på lead av tredjemannen - till de genom majoritetsbeslut kommer fram till att nedre standplatsen är oduglig* så att de istället låter förstemannen säkra andremannen... Förstemannen har väl tidigare bara tagit upp rep med händerna.


Han som senare hoppar med yxorna skulle prova att ta sats, och hoppa in i en vägg för att möjlgen inse vådan av att hoppa in i en bergvägg där han dessutom tillägnat sig en tämligen hög vertikal hastighet.

Är det förresten nån som räknat ut hör hög väggen är där nitroglycerinet faller, under tiden som det utspelar sig diverse händelse? Känns som om flaskan faller i 10 minuter...



*vilket senare bevisas
 
Jag har aldrig skrattat så mycket som när jag såg den här youtube-filmen (efter att jag hade sett filmen).. Youtube-filmen fick mig att ladda ner (piratkopiera) Sylvesterstallone-filmen... Också en väldigt märklig film, en "Bolt-gun" tror jag att Jens Larssen äger...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.