Kurs utomhusklättring

Jag har klättrat ledklättring under ett års tid och är nu sugen på att prova utomhus. Gärna med hela familjen (barn 8 och 10 år, som har klättrat lika länge) alternativt med en vuxen. Helst i Stockholmsområdet, men Skåne/Blekinge funkar också. Tacksam för tips och gärna sällskap.
 
Jag förmodar att det inte är ledklättring barnen ägnar sig åt ...

Det du förmodligen söker är en grundkurs i klippklättring för att primärt lära dig bygga (toppreps-)ankare. Sådana kurser arrangeras av både ideella klubbar och företag. Hur situationen ser ut i STHLM vet jag inte, men de lär kunna ge dig bra svar på ditt vanliga klättergym. Annars finns det ju en och annan vänlig stockholmare härinne ...
 
Finns en kille som håller kurser i Helsingborgstrakten
Vet inte vad reglerna säger om man får posta länk här men annars kan ja PMa om det är intressant
 
Om du under ordnade former (=rött kort) klättrat ett år inomhus, och vill ut så gäller det väl bara att hitta en kompis att följa med. Det ska ju företrädesvis vara någon som har klättrat ute förr, och som du litar på.
Om du klättrar på det viset ett par gånger så kommer du ha en egen uppfattning om vad som krävs för att ta med familjen ut på lite klättring.

Du kan söka en repkamrat här på utsidan under ett av klätterforumets underavdelningar.

Skriv bara vad du har i bagaget, samt vad du ser fram emot samt var du kan tänka dig att åka, om du har bil osv, så löser det sig förhoppningsvis.
Det finns ganska många klippor i det som kan kallas storstockholm, med lite omgivningar kanske.
Se www.sverigeforaren.se samt skaffa Stockholmsföraren i bokform. Antar att du hittar den på vilket klätterbutik som helst eller via www.plonk.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.