Clogga utan vikt längst ner på repet?

Någon som har smidigt system för att clogga en replängd om man inte vill ha någon vikt längst ner på repet?
 
De första 5-10 metrarna får du helt enkelt leva med att dra ner repet med handen lite då och då.. och ge fan i att trilla när det är slack i systemet.

men varför vill du inte ha en tyngd i änden?
 
De första 5-10 metrarna får du helt enkelt leva med att dra ner repet med handen lite då och då.. och ge fan i att trilla när det är slack i systemet.

men varför vill du inte ha en tyngd i änden?

Om man klättrar flerrepors solo och ska dra med repet upp. Har tidigare knutit av repet när jag står bra.. men tänker att det borde finnas någon liten pryl, som funkar bättre för ändamålet. Ett tråkigare alternativ är förståss att repklättra.
 
Om man klättrar flerrepors solo och ska dra med repet upp. Har tidigare knutit av repet när jag står bra.. men tänker att det borde finnas någon liten pryl, som funkar bättre för ändamålet. Ett tråkigare alternativ är förståss att repklättra.

Fattar inget nu.

Hur klättrar du flera replängder solo?

Ena änden är du inknuten i via glog eller gri gri, är den andra fri?

Jag brukar inte syssla med detta men, ena änden förankrar för att ta fall. Via punkt i berget via dig och säkring till tyngd. Typ en repsäck som du kan skaka fram mer rep om du leder.

Hur knyter du av?
 
Fattar inget nu.

Hur klättrar du flera replängder solo?

Ena änden är du inknuten i via glog eller gri gri, är den andra fri?

Jag brukar inte syssla med detta men, ena änden förankrar för att ta fall. Via punkt i berget via dig och säkring till tyngd. Typ en repsäck som du kan skaka fram mer rep om du leder.

Hur knyter du av?

Knyter av med dubbelt halvslag eller dubbelåttta, det är inte optimalt eftersom ett ev fall skulle kunna bli ganska långt beroende på hur ofta man knyter av. För att leda finns flera metoder, finns trådar på utsidan om det tidigare; Silent partner är bäst tycker jag, men det går med grigri eller atc guide också.
 
Vet inte om jag förstod frågan rätt eller om mitt svar ger dig några idéer men jag chansar.

Har tidigare cloggat med microcender, rescucender, basic och shunt men har nu testat mini traxion som jag är supernöjd med. I och med att den har ett litet kullagerblock i sig så löper repet suveränt utan att du har någon motvikt alls, redan från start. Börjar bli lite intresserad av micro traxion mest för att få en ursäkt att utöka racket med ytterligare en pryl.
 
Vet inte om jag förstod frågan rätt eller om mitt svar ger dig några idéer men jag chansar.

Har tidigare cloggat med microcender, rescucender, basic och shunt men har nu testat mini traxion som jag är supernöjd med. I och med att den har ett litet kullagerblock i sig så löper repet suveränt utan att du har någon motvikt alls, redan från start. Börjar bli lite intresserad av micro traxion mest för att få en ursäkt att utöka racket med ytterligare en pryl.

Mini traxion ska prövas, tror jag kan låna av en kompis. Skriv gärna om du får tillfälle att pröva micro traxion
 
Klättrat länge, men aldrig själv. Kan nog lista ut hur jag skulle göra det säkert.

Men jag hänger inte med när det gäller flera replängder. Hur gör man du?

Har jag reoet som en lop från mig eller...
förvirrad, hur får man loss repet..

Har jag gjort en tanke vurpa?
 
Kanske menar Kjpil att man repsolar upp, firar för att rensa, men på uppvägen mot ankaret cloggar istället för att repklättra.

När man sen ska dra med sig repet vidare, är det en fördel om repänden är helt tom.

I princip kan det ju också lösa sig genom att det rep man cloggar på är längre än vad som är nödvändigt, då hänger det ju ned förbi föregående stand, och den extra längden funkar ju också som vikt. Har en Ropeman Mk II, och en Camp Clogger (titangrej från Ryssland) samt vanliga jumars och en Schunt. Cloggern glider väldigt bra, och Ropemannen också. Troligen glider dock Traxion ännu bättre.
 
Har du testat clogga utan tyngd någon gång? Jag tycker inte att det är särskild jobbigt att dra genom repet själv de första fem metrarna, sen brukar repet löpa av sig själv, helt utan tyngder. Har kört med diverse olika varianter, inte haft problem med någon.
 
Nu vet jag inte till vem frågan är ställd, Mike, men jag har provat och det funkar ju alltid bra efter ett tag, men är ju inledningsvis lättare om man har en frihängande tyngd i repet.

Någon som också underlättare, eller minskar det potentiella slacket, är om man fäster upp bromsen med nån form av slinga så att den sitter på magen eller bröstet istället för att den släpas efter klättraren och i praktiken hänger i knähöjd.
 
Enda jag cloggat med är jumars, med tyngd i repet. Och de är lite tunga för att ha med på nån ev långtur. Får försöka låna ihop och pröva vad jag gillar innan eventuell investering :) Tack för alla bra tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.