Clogga utan vikt längst ner på repet?

Nu vet jag inte till vem frågan är ställd
Karl Johan, trådstartaren.

jag har provat och det funkar ju alltid bra efter ett tag, men är ju inledningsvis lättare om man har en frihängande tyngd i repet.
Visst är det lättare med tyngd men nu var det frågan om att clogga upp på repet utan att ha någon tyngd då det är frågan om multipitch. Att dra repet genom de första metrarna är faktist inte särskild jobbigt. Jag skulle påstå att det är lättare än att klättra en 40 meters repa med tyngd som sedan skall dras upp till standplatsen.

Får försöka låna ihop och pröva vad jag gillar innan eventuell investering
Hamnar vi på samma klippa i helgen (ser ut så) så kan jag ta med en Rescucender, min favorit när det gäller clogging.
 
Visst är det lättare med tyngd men nu var det frågan om att clogga upp på repet utan att ha någon tyngd då det är frågan om multipitch. Att dra repet genom de första metrarna är faktist inte särskild jobbigt. Jag skulle påstå att det är lättare än att klättra en 40 meters repa med tyngd som sedan skall dras upp till standplatsen.

Jop, och som sagt, på multipich (utom R1...) är det ju inget problem att låta repet hänga utan tyngd, och utan att göra ett nystan av det, bara det ärlite längre än replängden.
 
Återkopplar i tråden. Har nu prövat Rescucender, mini traxion, basic och jumar. Fick Rescucender att löpa bäst helt klart, automatiskt redan efter 2-3m utan att rigga med någon bröstslinga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.