Clogga - vilken diameter rep?

Tänkte köpa 30 m statiskt för att clogga på. Är det nån som har en känsla för om 9 mm räcker? Lättare och billigare...

Kör troligen mest med Petzl Basic och nån sorts backup. Den skall klara ner till 8mm, men är det praktiskt?
 
Skall jag vara ärlig så har jag väldigt liten erfarenhet av cloggning. Jag har använt ett vanligt dynamiskt rep (gammalt avlagt) och en minitraxion. Jag tyckte det funkade bra. En kompis tipsade om att man kan hålla upp traxionen med en bit gummiband, det tror jag är smart.

Minitraxion kan man ju använda till allt möjligt. Det är bra.
 
Jepp, jag är med dig på metoden som helhet! Har också gjort så. Men det blir alltid mycket svikt i repet, och det är särskilt jobbigt på mitt nuvarande projekt som har en bouldrig start! Så jag tänkte statiskt, och det fick gärna va så billigt som möjligt!
 
Hallå hallå, institutet för teoretisk storväggsklättring här:

Kan du sätta en mellansäkring ovan kruxstarten och knyta in repet med dubbelt halvslag istället? Så slipper du köpa nya grejor (även om ett 30 meter statiskt säkert är användbart till mycket annat)
 
Ett statiskt rep är ju hyfsat användbart till lite av varje, och inte minst som ett stryktåligt firningsrep, för firning, jumarering och annat reparbete som vid borstning, för att inte tala om all bultning, John....

Nåja, ur det perspektivet är det kanske bättre med 10 eller 10,5 mm, vilket också är just mer statiskt än ett 9 mm. Eftersom jag tycker att du bör ha ett längre rep dessutom - så är det ju uppenbart att jag inte fattat att du fäster vikt vid just vikten på repet. Såtillvida kanske du bör bortse från mina råd.

9 mm bör ju funka både med avseende på repbromsen och säkerhetsmässigt. Lite mindre slittåligt än ett tjockare dock - men det vet du ju.
Jag har bara cloggat rätt lite, och då har det varit på ett gammalt 10,5 dynamiskt. Det funkar, men även ett 10,5 och gammalt rep är som du skriver i mjukaste laget innan man kommit upp en bit. Det är nog knepigt att vara välsäkrad nära marken, och behålla rörligheten, kanske nån variant med en mellansäkring kan vara bra även om det blir lite pyssel när du passerar säkringen.
 
Hallå hallå, institutet för teoretisk storväggsklättring här:

Kan du sätta en mellansäkring ovan kruxstarten och knyta in repet med dubbelt halvslag istället? Så slipper du köpa nya grejor (även om ett 30 meter statiskt säkert är användbart till mycket annat)

Hhmm, den borde jag kanske tänkt på själv... Bra tips. Men som sagt, statrep är ju användbart till en hel del annat också. Kanske inte bulta, men om några bultar behöver tas bort så ;-)

Ut och send nu för fasiken, vädret rockar ju! Glöm inte dunjacka och termos!

Trevlig helg!
 
Basic fungerar (enligt petzl) ner till 8mm vid "hängande" belastning, men vid fall (cloggning) skall du ha 10mm dynamiskt. Basic låser hyffsat ner till kanske 4-5mm repsnöre, men det är varken jag eller Petzl som rekommenderar det. Är det nära till marken kanske inte det gör något att de töjer sig, fast ett statiskt rep är aldrig riktigt statiskt.
 
Innebär Clogging någonting annat än att just bara fira sig med (repellera)? Vet inte om jag har missförstått någonting i begreppet, men är det enbart repelleringar som menas så är jag helt med. :)

Jag har varit ute en del på Canyoneering som innebär att man bland annat firar sig ned i grottor och canyons. När jag har varit med på canyoning har vi använt 8mm rep. Till detta används en så kallad Pirana som friktionsbroms (Namnet kommer helt enkelt av att formen påminner om en piraja): http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLD05

Man kan dra repet om de olika taggarna på piranan och på så vis få 4 olika nivåer på friktionen beroende på hur mycket man väger samt hur mycket friktion man vill ha på varje unik nedfirning. :)

Enligt addnature ser jag att man kan ha upp till 13mm rep till piranan, jag har dock enbart använt 8 mm och det fungerade utan problem.
 
Basic fungerar (enligt petzl) ner till 8mm vid "hängande" belastning, men vid fall (cloggning) skall du ha 10mm dynamiskt. Basic låser hyffsat ner till kanske 4-5mm repsnöre, men det är varken jag eller Petzl som rekommenderar det. Är det nära till marken kanske inte det gör något att de töjer sig, fast ett statiskt rep är aldrig riktigt statiskt.

Tack för det tipset, jag noterade bara 8mm och tyckte det lät betryggande. Nu löste det sig genom att min klätterkompis GAV mig femtio meter 10 mm rep. Det är sånt man har vänner till. Å andra sidan ledde jag mitt clog-projekt i lördags, så nu får jag leta vidare efter nåt annat kul för ensamma stunder!
 
Basic fungerar (enligt petzl) ner till 8mm vid "hängande" belastning, men vid fall (cloggning) skall du ha 10mm dynamiskt. Basic låser hyffsat ner till kanske 4-5mm repsnöre, men det är varken jag eller Petzl som rekommenderar det. Är det nära till marken kanske inte det gör något att de töjer sig, fast ett statiskt rep är aldrig riktigt statiskt.
Jag vet inte om mitt 8mm statiskta rep är nå specielt med, eller om både ascendern och crollen (en mindre basic) är slitna, men jag fick problem med att bägge gled på mitt 8mm rep, och även en av kamratens. Vi var tre nere i grottan och hittade till slut en kombination av repklämmor som fungerade på repet så vi turades om att använda dem och slapp då prusika ut.

Som sagt så vet jag inte om klämmorna var slitna eller om det bar nå speciellt med 8mm repet (helt nytt), men jag kommer aldrig att använda en petzl repklämma på något som är under 9mm tjockt, oavsett vad de rekomenderar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Clogga utan vikt längst ner på repet? Klättring allmänt 17
Yakherden Clogga med Mammut Smart alpine? Klättring allmänt 10
klätterpojken Clogga Klättring allmänt 30
highlandpark Clogga?? Klättring allmänt 3
thelleberg clogga/rep solo? Klättring allmänt 1
olaka Ok att clogga på Railey? Klättring allmänt 1
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.