Rehab av pulley-problem, erfarenheter?

Jag har klättrat i ett par år, men uppnåt avsevärt bättre regelbundenhet i träningen det senaste året. Det samma gäller mitt gymmande. Varannan dag gym, varannan dag klättring, en till tre vilodagar per vecka.

Efter ett kort uppehåll över jul har jag känt att fingrarna varit trötta och slitna. Min erfarenhet från annan idrott är att det brukar gå bra att ta det pyttelite lugnare i några veckor, och så går det över. Det har det inte gjort i det här fallet, och för ca en vecka sedan gick det från att kännas slitet och lite instabilt, till att göra ont. Jag slutade omedelbart att klättra krimpiga grejer, men fortsatte med juggar och slopers, och kände ingen mer smärta under det passet, utom när jag av misstag krimpade.

Självdiagnos baserat på http://www.nicros.com/training/articles/finger-tendon-pulley-injury/ ger att det är A2 på höger långfinger och vänster ringfinger som inte mår bra. De är inte helt av, men om jag klämmer på fingret gör det lite ont, och om jag belastar på fel sätt gör det också ont.

Råden på länken ovan, och det mesta man hittar här på forumet, är i princip att undvika all belastning ganska länge. Det är besvärligt av två skäl.

1) Det är snart utesäsong, och jag borde bygga uthållighet för att komplettera den styrka jag byggt under hösten/vintern. (Styrkan är väl iofs borta så länge fingrarna är trasiga, men ändå...)

2) Gymmandet, i synnerhet alla dragövningar, belastar också fingrarna lite, och jag vet inte vad jag ska göra med all fritid som uppstår om jag varken gymmar eller klättrar.

Så, nu sitter jag här och funderar på hur man rehabar detta med minsta möjliga avsteg från planen.

Kan jag klättra topprep, lätta grader, bara stora snälla grepp, så länge jag inte känner någon smärta, eller borde jag avstå från det också? Isåfall hur länge?

Ger greppremmar tillräcklig avlastning på gymmet, eller borde jag köra med hooks istället?

När är det dags att börja dra hårt i saker igen? Jag är ju smärtfri så länge jag inte belastar de berörda fingrarna på fel sätt, men hur vet jag att det kommer att vara smärtfritt när jag belastar, utan att prova hela tiden?

Och sist men inte minst, hur lång tid har det tagit för er andra innan ni varit tillbaka där ni var innan skadan?
 
Länken ovan säger 2-4 veckors vila, det är väl inte så lång tid?

Här är en till bra artikel: http://onlineclimbingcoach.blogspot.se/2010/05/pulley-injuries-article.html - den säger 1-3 veckor.

Min egen erfarenhet säger att vila 2 veckor och sedan klättra försiktigt. Det brukar fungera rätt bra att klättra, men tar flera månader innan man är tillbaka där man slutade.

Jag fick en plast-ring av SÖS handkirurg vid min senaste ganska ordentliga skada. Jag upplevde att läkningen fick fart när jag började använda den dygnet runt. En förlovningsring eller ett par varv tejp har nog liknande effekt.
 
Oj vad jag känner igen mig!

Jag har klättrat i ca 14 år och har tyvärr haft pulley-problem ända sedan start...
För mig tror jag problemet var att jag var för stark i kroppen (var väldigt vältränad, också i ryggen) när jag började klättra. Jag började först klättra utomhus (trad) men fann nästan samtidigt den effektiva inomhusklättringen också. Jag misstänker att mina senor och ligament i fingrarna inte utvecklades i samma takt som övriga kroppen vilket resulterade i dessa pulley-problem. När det var som värst hade jag smärta i A2 området i de tre större fingrarna på bägge händerna. Jag tejpade som en tok och använde både dragremmar och "dragkrokar" i alla dragövningar på gymmet. ...och jag fortsatte att klättra men försökte köra "försiktigt".

Idag kan jag tänka mig att denna skada anses vara kronisk i mitt fall (?). Har jag tur är jag smärtfri i 6-9 månader och börjar då att utvecklas på nytt och gå upp i graderna. Men sen kommer den välbekanta smärtan krypandes och smygandes. Jag har provat mkt, så mkt att jag inte ens minns allt. Det enda som hjälpt är att vara helt borta från klättringen i 6-12 månader för att läka ut det helt. Detta har jag nu gjort i regelbundna jämt återkommande perioder i 14 år...Men det kommer alltid tillbaka..

Den sista viloperioden varade i närmare 12 månader och jag klättrar nu max en gång per vecka...Jag har accepterat att min klättring kommer att ha mer fokus på glädje och upplevelser än hårda grader. Jag klättrar just nu aldrig hårdare än 6+ (Norska grader, bor i Norge) och väljer hellre leder med "snälla grepp". Känner jag minsta lilla smärta så avslutar jag träningspasset, går hem och vilar från klättringen i ett par 3 veckor. Utomhus blir det mycket trad och isklättring som inte belastar på samma sätt som sport. Bouldering har jag för länge sedan slutat med helt.
Mina råd är som följer:
- Finn en läkare/handkirurg/ortoped med lång erfarenhet av dessa skador.
- är du osäker så vila, kanske i flera månader.
- skriv ner dagbok över olika smärtor, symtom och alla typer av behandlingar som du provar.
 
...och med vila menar jag självklart inte totalt imobiliserad utan fortsätt att leva ett aktivt liv, träna osv. men avstå från allt som belastar fingrarna så extremt som klättring gör.

Och var positiv och se möjligheterna, identifiera möjligheterna. Märker nu att mitt förra inlägg framstår som lite väl negativt men dessa skador är troligtvis mkt individuella och du har alla möjligheter till att komma till rätta med dem. Jag har många bekanta som har haft fingerskador i klättringen men som inte utvecklat kroniska problem som jag.
 
Jag tror att nästan alla som klättrat mer än 5 år regelbundet har någon erfarenhet av pulleyskador. Precis som Niclas har jag vilat ca 2-4 veckor och sedan börjat lugnt efter sådan skada. Total vila är sällan en bättre lösning en bra rehab. Att bara köra på och blunda för att det gör ont funkar inte heller speciellt bra...

Den största utmaningen ligger i att lära sig att köra tillräckligt hårt för att inte få mer ont dagen efter tycker jag. Samt att lära sig att lära sig undvika vissa typer av grepp innan skadan blivit läkt.

Svaret på när man är tillbaka på samma nivå har för mig varit ungefär ett halvår.
 
Min väg tillbaka från pulleyproblem började med att jag köpte en greppbräda hemma med slopers.

Jag vilade och vilade, men första gången på en inomhusvägg så fick jag ont igen på första leden. Fy satan vad tråkigt! Så jag började träna allt jag kunde, klämde på bollar och skaffade alltså till slut en greppbräda där jag kunde träna slopers. Efter ett halvår med tränande till och från på greppbrädan så kände jag att jag kunde börja köra snälla leder på inomhusväggen. Av någon anledning så får jag inte ont av att träna slopers, så greppbräda med slopers var den mest givande träning jag kunde göra.

Mina problem höll väl i sig i 3 år ungefär, och nu är jag väl hyfsat återställd, även om jag brukar tejpa en hel del vid minsta känning.

Lycka till, träna aldrig med smärta och var inte rädd för att tejpa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.