Petzl Ascension

Hej,

Är det någon som vet hur det egentligen är med Petzl
Ascension när den används som solo säkring vid klättring (toprep).

Hörde någon som sade att den inte är 100% pålitlig och
att man därför skall knyta av repet under dig med en åtta och sedan klippa den i en skruv i selen. Problemet
med det är ju att repet inte blir viktat och man måste
hålla på att dra upp Ascension med handen hela tiden.
Detta kan ju vara lite jobbigt om man kör på en svår led.

Det bästa vore ju om det var säkert att bara se till så
att repet är viktat och sedan köra. Ascension löper då bra över repet utan att den behöver rättas till.

Tack på förhand,
Rickard
 
Jag har inte använt Petzl Ascension och vet inte om den är "100%ig". Men om den nu inte är det så kan du ju anväda 2 stycken. Sannolikheten att båda skulle haverera samtidigt, av det synnerligen bergränsade fångtryck som uppstår vid clogging, är mycket liten.

Eftersom jag inte gillar att "satsa allt på ett kort" använder jag själv 2 stycken Wild Country Ropeman då jag cloggar på topprep. De är små, billiga och glider lätt på repet.

mvh
johan
 
Beror på

Enligt Petzl ska det funka, men enligt svenska klätternormer ska man ha både hängslen och livrem, vilket nog är bra.

Jag har cloggat med min Ascension och det funkar bra, men det är klart, helst ska man nog ha en backup. Jag ska iallfall börja med det.

Läs instruktionen till din Ascension NOGA, den går att koppla in fel!
 
Det är väl snarast så att det inte finns någon ascender/clogger/repklämma som är "100%" säker lika lite som det finns någon annan klätterutrustning som är det...
rolleyes.gif


Hursomhelst, den metod du beskriver kallas rent allmänt för "tying in short" och bör alltid användas vid repklättring med jumars. Själv brukar jag vid cloggning göra så att jag klipper in en karbin med lite blandat skrot från racket mellan ascendern och den senaste öglan på repet för att tynga ner det vilket funkar hyfsat om än lite omständigt när det är dags för en ny ögla.

En annan grej man kan göra på Petzl Ascension är att sätta en karbin i översta hålet (där man normalt sätter lite skrot för att tynga ner vid säckhissning) vilket gör det närmast omöjligt för ascendern att poppa av repet.

Det finns en artikel här på utsidan (kanske har du redan läst den) under "Klättring" som beskriver olika repklämmor, om än inte så utförligt.

Clogga på
smile.gif

/M
 
Precis

SWE3171; sa:
En annan grej man kan göra på Petzl Ascension är att sätta en karbin i översta hålet (där man normalt sätter lite skrot för att tynga ner vid säckhissning) vilket gör det närmast omöjligt för ascendern att poppa av repet.

Just så! Om man läser instruktionen är det precis så man ska göra.
 
Så här gör jag...

Jag använder Petzl Basic (som är en Ascension utan handtag) när jag cloggar. Då har jag två rep, ett som jag cloggar på med en vikt längst ner och det andra som backuppsäkring. På säkringsrepet har jag med jämna mellanrum öglor att klippa in i. För att vara exakt så har jag ett semi-statiskt rep på 34m eftersom de flesta lederna runt Sthlm är kortare än 15m. Gramjägare va? ;)

Att tänka på är att cloggern bara är testad för 400kg statisk belastning och att fallet inte behöver vara speciellt långt för att resultera i detta värde för en person på 80kg. Jämför med att öva firning på en microkil, som ju tål ungefär samma belastning, så förstår man varför backupsäkring är lämpligt.

Fira från ett ankare av två microkilar skulle inte heller kännas helt övertygande... apropå att ha en extra clogger som säkring.

mvh/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.