Petzl Reverso

Utmärkt!! Min VC (variable controller) hakade sig hela tiden när jag skulle dra ut rep...

Tröttnade på det och köpte en reverso...
Det funkar smidigt... och bra!!

Jag har inte testat själv automatsäkringen än.
Någon som vet i fall den funkar bra??

/Gustaf
 
Riktigt bra

Jag har kört med Reverson ett par månader nu och den fungerar väldigt smidigt. Det går även att repklättra med den i och med låsningsfunktionen, men då fungerar den bäst med dubbelrep. Största fördelen är att det går så lätt att mata ut mer rep då man säkrar försteman. Nackdelen är att då någon hänger och vilar i ett topprep måste man nypa åt hårdare med handen än med andra repbromsar för att hålla personen stilla, men det får man väl se som träning ;-) ....
 
Andremanssäkringen funkar bra

Automatlåsfunktionen när man säkrar upp sin andreman fungerar bra, så länge man har ett nytt eller tunt rep, helst dubbelrep. Lite tjockare enkelrep kan lätt bli trögt, då hjälper det att sätta två karbiner genom reverson. Himla bekvämt och smidigt iaf!

En nackdel med reverson, speciellt när man firar med den, är att den tycks slita något på repets mantel.
 
Skrammel, skrammel

Reverson skramlar betydligt mer än vanliga stichtar när man säkrar pga att även öglan under själva bromsen är av metall; lite besvärande först, men man vänjer sig. Sedan är det förstås många klättrare som älskar pårackningsoljud och annat ljuvt klätterskrammel, och då det förstås ingen nackdel. /Rasmus
 
Tack för infon

Tack för varningen, det är nog många som inte visste om detta. Det handlar alltså om när man säkrar två andremän på tunna rep under vissa förhållanden, repen kan då glida om man har otur. Enkelrep ska vara ok, åtminstone jag tycker att det nästan är åt andra hållet då, att repen blir tröga att dra igenom.

Så länge man använder Reverson som stitch så verkar det inte vara någon fara och de flesta säkrar nog inte två andremän på tunna rep.

Dock så verkar tipset att använda en HMS-karbin i Reverson när man säkrar andreman vara funkis och bra, ska prova det nästa gång.
 
Funkar bra

Jag tycker att Reverson funkar bra, smidig att mata ut rep till försteman etc. Vad jag inte provat är att använda den för repklättring som Daniel Hautakoski beskrev tidigare i tråden. Har någon erfarenhet av det och i såfall, hur bra funkar det?

mvh Johan
 
Jodå, repklättra går bra

Man kan repklättra med reverson t.ex. genom att sätta den i selen i den lilla öglan och sen trä repet igenom den som när man säkrar sin andreman. Repet som går upp blir då det rep som går ut vid klättrar-symbolen, och där man normalt skulle ha haft standplatsen hänger man själv. Är det flackt kan man resa sig på fötterna och dra igenom rep, annars kan man fästa en jumar eller prusiksnöre ovanför med en stege eller slinga i.

Har för mig att det står i manualen om detta.

Det går ganska segt med enkelrep, dubbelrep är nog att föredra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.