Reverso i självlåsande läge direkt i selen?

Finns det någon bra anledning till att man inte ska rigga Petzl reverso i självlåsande läge direkt i selen när man tar upp en andreman? Jag känner ofta att det inte riktigt är läge att sätta den direkt i standplatsen, t.ex. när bromsen/karbinen kan hamna mot en klippkant etc. I dessa fall använder jag alltid reverson som en vanlig ATC direkt i selen. Jag tycker dock att reverson inte har tillräckligt mycket friktion för att det ska kännas helt komfortabelt att ha en andreman hängandes.

En bra anledning som jag kan tänka mig är att man kan hamna i ett "låst läge" om andremannen inte tar sig upp. Man kanske inte har grejer för att ta sig ur systemet och man klarar inte av att sänka ner andremannen igen.

Finns det någon annan anledning?
/Mattias
 
Lite friktion?

En fråga bara: Hur gör du när du tycker att reverson inte ger nog friktion för att säkra andreman? Sätter du repet direkt i reverson utan att passera ankaret? Detta borde i såfall ge liknande effekt, dvs att du blir låst om något händer. Inte lika låst som i självlåsande läge eftersom du fortfarande har möjlighet att hissa ner på ett enkelt sätt.

Om det blir för trångt med reverson i ankaret kan du ju ta upp andreman med HMS.
 
Re: Lite friktion?

Vandrare; sa:
Sätter du repet direkt i reverson utan att passera ankaret? Detta borde i såfall ge liknande effekt, dvs att du blir låst om något händer. Inte lika låst som i självlåsande läge eftersom du fortfarande har möjlighet att hissa ner på ett enkelt sätt.
Japp, jag sätter repet direkt i reverson. Man skulle visserligen kunna dra repet via en extra karbin i ankaret likt topprep men detta borde väl medföra ökad belastning på ankaret pga utväxling?

Om jag använder reverson som ATC så blir jag visserligen låst men det är ju nästan alltid möjligt att hissa ner andremannen till föregående stand/marken.

HMS-knut har jag inte provat så mycket. Den är kanske bra men sliter/tvinnar den inte repet mer?
 
Re: Re: Lite friktion?

abel; sa:
Japp, jag sätter repet direkt i reverson. Man skulle visserligen kunna dra repet via en extra karbin i ankaret likt topprep men detta borde väl medföra ökad belastning på ankaret pga utväxling?
Ja, det blir nästan dubbla belastningen på ankaret. Dåligt om man har dåligt ankare.
HMS-knut har jag inte provat så mycket. Den är kanske bra men sliter/tvinnar den inte repet mer?
HMS tvinnar inte så mycket om in- och ut- repet löper parallellt, som när man tar in en andreman.Om man firar på HMS med den lösa repänden bakom rumpan så tvinnar det ganska duktigt. Däremot så sliter det på kanske på repet. Inte så farligt om du bara tar in rep för en andreman, men mer om du firar. Jag använder nästan alltid HMS för att ta in andreman, men så äger jag ingen alp-platta eller Reverso heller.
 
Nu spinner jag ut lite, men det här att säkra andreman direkt från selen med det aktiva repet via karbin i standplatsen - är det förkastligt? Har för mig att det rekommenderas i någon bok om man säkrar andreman med konventionell broms (sticht, hink o.dyl), för att få vettig arbetsvinkel i bromsen.

Jag förstår det där med utväxling, men det känns som om standplatsen borde ha tillräckliga marginaler för att fixa det? -annars är väl standplatsen knappast värd namnet?


/Per
 
Sammalika

Ankaret måste klara dubbla belastningen, dvs vikten av bägge klättrarna. Att belastningen blir mindre med bromsen direkt i selen stämmer bara om standplatsen medger att förstemannen kan stå stadigt på en hylla. Står han ostadigt så tappar han nog balansen när andremannen faller och belastar då ankaret, dvs ankaret belastas av bägge klättrarnas tyngd, precis som om repet löpt från försteman via ankaret.
 
abel; sa:
En bra anledning som jag kan tänka mig är att man kan hamna i ett "låst läge" om andremannen inte tar sig upp. Man kanske inte har grejer för att ta sig ur systemet och man klarar inte av att sänka ner andremannen igen.

/Mattias

Att bli fastlåst kan undvikas på följande sätt:
Istället för att sätta reverso/ATC/hink... direkt i selen, förläng ankarpunkten med en slinga så att slingans ändpunkt hamnar i närheten av det ställe på selen där du normalt monterar ATC:n. Montera nu ATC:n via en karbin direkt i denna slinga istf selen. Att ta upp andremannen funkar som om du hade ATC:n direkt i selen. Men om du behöver ta dig ur systemet, så är det bara att knyta fast bromssidan av repet i ankarpunkten.
Om du vill ha lite extra säkerhet, så klipp in selen via en extra karbin till den karbin som ATC:n sitter på.
 
lillajag; sa:
Istället för att sätta reverso/ATC/hink... direkt i selen, förläng ankarpunkten med en slinga så att slingans ändpunkt hamnar i närheten av det ställe på selen där du normalt monterar ATC:n. Montera nu ATC:n via en karbin direkt i denna slinga istf selen.
Det verkar vara en bra metod som jag skulle kunna tillämpa.

Om man bortser från denna risk, att hamna i ett låst läge om inte andremannen tar sig upp, finns det någon annan risk med att sätta reverson i självlåsande läge direkt i selen? Det är trots allt bra mycket enklare om man räknar med att andremannen kommer att ta sig upp till slut. Det går ju faktiskt att släppa ner andremannen med lite våld om denne inte är för tung!
 
Enklare?

Hur kan det bli enklare? Jag förstår inte riktigt? Det är ju mycket enklare och skönare att inte säkra i selen, speciellt om det är en lång replängd eller om man har klantat sig så att det är mycket repdrag. Jag har säkrat i selen förut, men så fort jag övergick till att säkra direkt i ankaret har jag tyckt att det är bättre. Men smaken är väl som baken...
 
Re: Enklare?

Vandrare; sa:
Hur kan det bli enklare? Jag förstår inte riktigt? Det är ju mycket enklare och skönare att inte säkra i selen, speciellt om det är en lång replängd eller om man har klantat sig så att det är mycket repdrag. Jag har säkrat i selen förut, men så fort jag övergick till att säkra direkt i ankaret har jag tyckt att det är bättre. Men smaken är väl som baken...
Där jag klättrar mest för tillfället (Ringkallen) är det enbart korta turer på en replängd. Oftast står det goda träd ovanför leden där man kan göra stand. Träden står dock ofta en bra bit från kanten vilket gör att man gärna vill förlänga standplatsen med repet för att kunna se andremannen. Med andra ord skulle det behövas väldigt långa slingor för att nå ut till positionen där man sitter.
 
Såhär brukar jag göra vid sådana tillfällen:

1. När jag kommer upp så går jag fram till trädet. Sen drar jag upp nog med rep för att räcka mellan trädet och kanten. Sen knyter jag en åtta på repet, sätter en slinga runt trädet och kopplar in mig. Nu är jag säkrad men kan röra mig. Ger kommandot "lägg av". Man kan även knyta in sig med dubbelt halvslag eller t.o.m knyta repet direkt i trädet, men det kräver att man har full koll på knutar, det är lätt att göra fel! Ibland kan trädet behöva backup, dvs att man bygger ett ankare med flera punkter. (Ofta gör jag backup ändå, man är ju svensk...)

2. Nu sätter jag en HMS-karbin i ankaret (trädet + ev backup). Sen gör jag en hms knut i karbinen. Nu kan jag stå framme vid kanten och ändå ha full koll på säkrandet, HMS-knuten är lätt att reglera även fast man står en bit ifrån.

Detta är inget jag läst mig till, utan sånt jag har sett andra göra. Om någon tycker att detta verkar farligt så skriv gärna vidare nedan.
 
Vandrare; sa:
Såhär brukar jag göra vid sådana tillfällen:

1. När jag kommer upp så går jag fram till trädet. Sen drar jag upp nog med rep för att räcka mellan trädet och kanten. Sen knyter jag en åtta på repet, sätter en slinga runt trädet och kopplar in mig. Nu är jag säkrad men kan röra mig. Ger kommandot "lägg av". Man kan även knyta in sig med dubbelt halvslag eller t.o.m knyta repet direkt i trädet, men det kräver att man har full koll på knutar, det är lätt att göra fel! Ibland kan trädet behöva backup, dvs att man bygger ett ankare med flera punkter. (Ofta gör jag backup ändå, man är ju svensk...)

2. Nu sätter jag en HMS-karbin i ankaret (trädet + ev backup). Sen gör jag en hms knut i karbinen. Nu kan jag stå framme vid kanten och ändå ha full koll på säkrandet, HMS-knuten är lätt att reglera även fast man står en bit ifrån.

Detta är inget jag läst mig till, utan sånt jag har sett andra göra. Om någon tycker att detta verkar farligt så skriv gärna vidare nedan.
Denna variant verkar vara utmärkt för mig! Man kanske ska börja använda HMS-knuten... Å andra sidan vill jag ju inte min reverso ska ligga oanvänd :). Det borde väl i och för sig inte vara något problem att rigga reverson på samma sätt?! Jag har faktiskt funderat över denna variant men tvekat lite över att inte sitta intill reverson/HMS-knuten. Det fungerar altså bra?! Jag får väl börja släpa med mig en lång slinga eller en kordelett.
Tack Björn för dina tydliga svar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.