Petzl Calidris?

Ska köpa en ny sele och tänkte chansa på köp över nätet. Naturcraft har bra pris på Petzl-selar. Undrar därför om någon har erfarenhet av Petzl Calidris?

Jag vill helst ha en sele med justerbara benslingor (alternativt resår) för att kunna använda den även med lite varmare kläder under (för uteklättring vår och höst). Har annars sneglat på Petzl Ciconia (damvarianten av Aquila), men den har fasta benslingor.

Har provat Arcteryx (nån damvariant med resår för ca en tusing)och Wild Country Vision i affär.

Andra seltips?
 
Har kollat...

Jodå, jag har kollat North Star. De har lite sämre pris på Calidris...

Det är själva selen jag är intresserad av att få veta mer om.
 
Jag klättrar i Petzls Calidris. Den är helt ok, men det är precis så man får plats med utrustningen på den (utrustningsslingorna kunde ha varit lite större).
Den finns i två storlekar. Jag drar small, är 184 cm & 73 kg.
Gjorde misstaget att köpa den större storleken först, men då hamnade utrusningsslingorna för långt fram vilket fick följden att jag fick all utrustning framme på låren när jag klättrade. Mycket irriterande! Påminde mej om en frisyr som jag ständigt fick ta ur ansiktet, som jag hade när jag var ung & dum.

Sammanfattningsvis bra sele, men var noga med storleken. Prova med din utrusting innan köp!

MVH
 
Jag hade en Petzl-sele tidigare (Gouru). När den var uttjänt köpte jag en PEAK (helt justerbar, 4 utrustningsslingor)från Northstar för drygt 300 pix. Jag tycker den är helt funkis, och ser ingen som helst anledning att betala två eller tre gånger så mycket för en amerikansk dito.

/Per
 
Hej!

Har själv Calidris och är nöjd. Innan jag köpte så hängde jag i lite olika selar för att testa. (bla BD Momentum, och ngn. Arcteryx) Jag upplevde Arcteryxen som den bekvämaste. Men den var inte 500kr bekvämare än Calidrisen som jag upplever som bekväm. Det kan vara lite trångt i utrustningsslingorna, så jag gjorde en femte slinga av lite repsnöre och silvertejp längst bak på selen. Fungerar utmärkt.
 
fson; sa:
Jag hade en Petzl-sele tidigare (Gouru). När den var uttjänt köpte jag en PEAK (helt justerbar, 4 utrustningsslingor)från Northstar för drygt 300 pix. Jag tycker den är helt funkis, och ser ingen som helst anledning att betala två eller tre gånger så mycket för en amerikansk dito.

/Per

Petzl är franskt, just for the record.
 
gahne; sa:
fson; sa:
Jag hade en Petzl-sele tidigare (Gouru). När den var uttjänt köpte jag en PEAK (helt justerbar, 4 utrustningsslingor)från Northstar för drygt 300 pix. Jag tycker den är helt funkis, och ser ingen som helst anledning att betala två eller tre gånger så mycket för en amerikansk dito.

/Per

Petzl är franskt, just for the record.

Nevertheless
 
calidris

Har en C som fungerar utmärkt. Köpt på addnature som låg billigast för ett år sedan, vet ej priset nu men värt att kolla upp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.