Ett eller två spritkök på tre personer?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
för det första så skulle jag säga.. inga spritkök, välj något annat.. gas.. men för övrigt handlar om två saker, hur viktig är vikten, hur gott om tid har ni.. det går att laga mat till 5 pers på ett kök om man har gott om tid, 3 pers är inget problem.. 2 pers är normalt i det militära, stridsparsvis..

Om ni nu ska köra med sprit och inte gas så kanske inte redundans är lika viktigt med tanke på att saker (brännare) kan gå sönder. Jag skulle nog ha två kök ändå. Svårt att veta då det inte framgår om ni mest ska äta påsmat = i princip bara koka vatten. Ska det lagas i två kärl, koka nåt och steka nåt annat så kan det ju vara smidigt och snabbare med två kök.

Om ni nu ska köra med sprit och inte gas så kanske inte redundans är lika viktigt med tanke på att saker (brännare) kan gå sönder. Jag skulle nog ha två kök ändå. Svårt att veta då det inte framgår om ni mest ska äta påsmat = i princip bara koka vatten. Ska det lagas i två kärl, koka nåt och steka nåt annat så kan det ju vara smidigt och snabbare med två kök.

Har redan ett spritkök och kan eventuellt låna ett till, därav blir det inte gas. Lagar mest påsmat, möjligtvis ris. Har tidigare mestadels varit två personer på vandringar och då har ett kök räckt precis. Tänkte höra med er om ni tycker det är bökigt att laga maten i omgångar, eller om det är bökigare att använda två kök?

Ett kök oftast bränslesnålare. Inte så att det är värt att bry sig för en så kort expedition om du har ett tvåpersonerskök och inte har väldigt bråttom.

Till fyra pers funkar det ju fint att laga mat i två kök o då koka tex ris i ett kök o sås i det andra. Alltså borde det ju funka bra att koka först ris till tre pers o sen sås till tre pers.

Och handlar det om påsmat borde det ju funka fint ändå. Men som sagts tidigare handlar det ju om tid också. Naturligtvis tar det längre tid med bara ett kök o hur viktigt tiden är kan ju bara du veta.

Jag skulle helt enkelt ha gått ut o ätit middag nån kväll tillsammans o testa, då vet ni ju vad ni tycker.

Även om Tragia kommer orginal med spritbrännare så skulle jag köpa en gasolbrännare till den (inga stora pengar) . Det går snabbare att värma om det är mycket vatten som skall produceras, går att köra väldigt liten pådrag om man skall småkoka tex. ris (riktig ris, inte snabbris) och man kommer att förbruka betydligt mindre bränsle - inte bara för att man får dubbelt med värme gentemot T-sprit per vikt utan också att man inte eldar på mer pådrag och i tid än vad som precis behövs för tillfället.

Om ni har bestämt för två kök, så skulle jag i alla fall prova med gasolbrännare på den ena och sedan ut och provlaga lite mat några kvällar och se hur det fungerar.

Hittils har det nästan alltid resulterat att tidigare spritbrännaranvändare i trangia kommer med gasolbrännare nästa gång när man väl har sett och provat på hur det fungerar med gasol.

trangia blir ett helt annat och mycket mer användbart kök med gasolbrännare

På vår första fjälltur var vi sex personer och vi klarade oss finfint på två st trangiakök modell 25, handlar det om det lite mindre köket (modell 27) så kanske det blir lite knepigare.

Jag hade satsat på ett kök. Om man lagar torkad mat så kan den första kastrullen stå och vila efter ett uppkok ovanpå den andra kastrullens lock medan den andra kastrullen kokar upp. Ta med ett extra lock (alternativt skärbräda eller aluminiumpajform)

Beror på vad för mat du lagar. I höstas lagade vi mat för tre på i ett Jetboil PCS. Men det krävs att det mesta är fyll-vatten-i-påsen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips