Ett eller två spritkök på tre personer?

Jag och flickvännen har tidigare haft med oss två kök, men de senaste turerna endast med ett kök, vi äter till frukost gröt/real påse, sen är det frystorkat/steka+koka till lunch och middag, att laga i omgångar tycker jag funkar bra, nog bra för att jag inte vill ta med ett till kök på paddelturen.

Om vi ska äta köttbullar ocjh pasta så steker jag först köttbullarna sen lägger de i en bunke med lock på, sen kokar jag pastan, när den är färdig slänger jag ner köttbullarna i pannan på högvärme för att reheata dom lite, sen bon apetit

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
4dl*4pers=16dl. Alltså inga problem i vilket kök som helst. Sprit eller fotogen eller gas.
Mindre disk, mindre kånk, mindre att hålla reda på.

Kom själv nyss hem från en vecka med fyra pers. En 1,8-literskastrull på ett Optimus Crux gick hur bra som helst. Har för mig att det tog kanske 9min att koka en laddning vatten till frystorkat.

Tips: Istället för att vänta på kokhett vatten och sedan vänta meddan maten svalnar: Sjud vattnet. Är det tillräckligt varmt för att göra the´är det tillräckligt för att göra frystorkad mat.

Jag hade satsat på ett kök. Om man lagar torkad mat så kan den första kastrullen stå och vila efter ett uppkok ovanpå den andra kastrullens lock medan den andra kastrullen kokar upp. Ta med ett extra lock (alternativt skärbräda eller aluminiumpajform)

Håller med, jag tycker också att ett kök absolut borde räcka för 3 personer. Åtminstone om det är t ex Trangias stora. Metoden med uppkok och sedan stå och vila har jag också använt många gånger. Jag har dessutom köpt till en kaffepanna för enbart vattenkokning, och den är väldigt bra att ha.

Numera har jag gått över till gas, men spritvarianten fungerar fungerar fortfarande. Är man rädd att spritbrännaren skulle gå sönder (har aldrig hänt mig) kan man låna/köpa en i reserv. En extra ta-moj är ibland bra också.

Två kök är dessutom tungt att släpa på. Följ rådet att testa på en utflykt så ser ni om det räcker med ett kök. Jag skulle tro att ni kommer fram till det, om ni inte har väldigt ambitiösa matplaner ;)

Lycka till! /Hans

Körde med 3 pers. på ett Trangia 27 på den sista vandringen. Hade dock en extra 0.8 liters panna från ett Minitrangia (anm: passar perfekt i 27:ans kastrullhög).

Det fungerade bra, dock får man inte ha särskilt brått med matlagningen om man kör en sån uppsättning. Spritåtgång blev 1,3 liter för sex nätter (tre mål/dag).

Bör man ha mer än ett spritkök när det ska lagas mat för tre? Hur brukar ni göra?

"Det räcker med ett spritkök. Ni kan koka upp t.ex. macaroner först och ställa vid sidan och låta bli färdig i eftervärmen. Detta går också med potatis i mindre bitar. (Lägg något över så att värmen stannar kvar så länge som möjligt). Sedan kan ni under tiden använda en av de andra grytorna till att koka övrig mat, t.ex. något kött eller liknande. På så sätt blir det ganska mycket mat."

Jag och flickvännen har tidigare haft med oss två kök, men de senaste turerna endast med ett kök, vi äter till frukost gröt/real påse, sen är det frystorkat/steka+koka till lunch och middag, att laga i omgångar tycker jag funkar bra, nog bra för att jag inte vill ta med ett till kök på paddelturen.

Om vi ska äta köttbullar ocjh pasta så steker jag först köttbullarna sen lägger de i en bunke med lock på, sen kokar jag pastan, när den är färdig slänger jag ner köttbullarna i pannan på högvärme för att reheata dom lite, sen bon apetit

"Köttbullar kan man t.o.m. koka tillsammans med pastan som frikadeller. Släng i en buljongtärning så blir det extra mums med spadet också Då får ni samtidigt lite extra vätska i er, och slösar inte på den! "

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips