Ett år på sadeln...

Ett år på nya Zeland
Jag håller på att planera en färd till Nya Zeland för med cyklen som ända färdmedel ta mig runt i landet. Då jag inte tidigare har gjort varken någon långfärdstur eller en ensamtur så vet jag inte riktigt vad jag ger mig in på. I min planering har jag gjort upp ett 20 tal del mål som jag ska försöka håll inom en vis tidsram. Jag räknar med 300 cykeldagar och att jag kommer att ha cyklat 2000-3000 mil. Jag kommer att ha med utrustning för vanlig haking för att på så sett kunna se de delar där det inte går att nå med cykel.

Min cykel är en mountainbike med en dämpare fram och med vissa ändringar tror jag att det ska fugera. Jag kommer att använda mig av en enhjulig cykelkärra med fjädring för att få möjlighet att cykla i litte tuffare miljöer.

Starten beräknar jag till september i år så det finns tid kvar att planera. Just nu arbetar jag bland annat med att få ihop en hemsida om projketet.

Grundmålen med min resa är nog först och främst att se Nya Zeland och finna tid till att fundera...

Jag återmommer med mer info senare...

Marcus

"Memento Mori"
"Kom ihog att vi alla ska dö"

struntprat

hur kan du vara så säker på det?
att vi alla ska dö?

ta inte ut något i förskott
[Ändrat av Johnboy 2004-02-29 kl 16:30]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett år...

Klart att man blir lite avundsjuk då man får läsa om någon som ha ett år att trampa omkring... Sen vet jag inte vad Memento Mori skulle ha att göra med en cykeltur i Nya Zeland... Är det så farligt där???
Jag skulle nog ta mig en veckotur med all packning, cykel och vagn i Sverige innan(!) för att se om du tycker om ditt eget sällskap och om din packning fungerar som den ska. Innan du ger dig iväg. Ska du iväg på en sån här tur kan det inte vara fel att testa dig själv och utrustningen innan. Det handlar ju om ett år och en hel del kapital kapital. Skulle du inte trivas kan du ju alltid välja ett annat sätt att resa på eller ett annat resmål.
Men det är kul att det finns folk som kan ge sig iväg ett år och bara få tid till att fundera.

Vill gärna se hemsidan.. Hälsningar Jürg

Memento Mori

..."Kom ihåg att vi alla ska dö!"...

Om jag kommer ihog rätt så utalades detta av en spanjor som just skulle bli avrättad och detta var hans sista ord till rommarna innan han avrättades. Innerbörden av av det kan kännas som rätt grym men detta kan liknas med "Carpe Diem" (Fånga Dagen) som är mer känt uttryck...

Marcus Boija

Det är nu fastställt!!

Det e livsfarligt att cykla!!
Alla cyklister dör förr eller senare !
Det finns det seriösa Nord Tyska undersökningar på!!
Men det är ju billigare än heroin så jag fortsätter att trampa i alla fall ,,, och är inte cyklister ändå lite fräschare än knarkare? (PS:Fast det gäller nog inte långfärds lirare som varit ute längre än 1 vecka)

Mors
Ronney Kull

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips