Etrex Vista: Skapa waypoints ?

Hej!

Jag undrar hur man göra/om man kan skapa en waypoint i Etrex Vista utan att behövar vara på platsen.

Jag tänkte mig att man kunde t ex panorera kartan sedan lång tryck på joysticken när man ville skapa en waypoint, men det funkade ju förstås inte.

Så finns det något annat sätt som man enkelt kan uppnå detta?

Jag vill kunna göra detta i Vistan och inte behöva gå via Mapsource programmet (PC).

Mvh///Niklas

Skriva din possition

Hej

Har jag inte helt fel(har ingen vista med mig till kontoret :) )
Så kan du skriva in den possitionen du vill till.

Du går till Setup menyn, väljer Mark, sedan skriver du possitionen du vill markera..

MVH

Thomas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nikno; sa:
Jag undrar hur man göra/om man kan skapa en waypoint i Etrex Vista utan att behövar vara på platsen.

Jag tänkte mig att man kunde t ex panorera kartan sedan lång tryck på joysticken när man ville skapa en waypoint, men det funkade ju förstås inte.

Beror lite på var du har pilen men om den inte pekar på något speciellt på kartan skall det vara ett kort tryck.

Sidorna 30-31 i handboken, http://www.garmin.com/manuals/134.pdf

OK - men inte speciellt lätt använt.

Tack för ditt snabba svar. Jag testade och visst kan man göra så!!

Fast det är ju inte direkt intuitivt eller lättanvänt, man hade ju gärna velat kunna "kopiera" in dessa koordinat rätt in i en waypoint, t ex från "panorera karta" läget....

Jobbar i München för en kortare tid och det hade varit nice att t ex kunna sitta på tunnelbanan (off-GPS) och markera den plats man skall till när man kommer upp hur tunnelbanan...så slipper man joxa med turistkartan...;-)

Men man kanske inte kan få allt..kanske finns det fler idéer...? :)

Case closed!

PR; sa:
Nikno; sa:

Beror lite på var du har pilen men om den inte pekar på något speciellt på kartan skall det vara ett kort tryck.

Sidorna 30-31 i handboken, http://www.garmin.com/manuals/134.pdf

OK - nu är jag med, det funkar även om man pekar på en speciellt address, först kommer man till adressinformation (MetroGuide) sedan är det bara att välja den där optionknappen (till höger om krysset) och sedan välja "Spara som waypoint".

Pekar man inte på en speciell adress kommer man direkt till "Markera waypoint" funktionen.

Case closed! :)

Gå direkt till gå

Om du sitter nere i tunnelbanan och panorerar till någonting på kartbilden, exempelvis en gatuadress, behöver du inte spara den som en waypoint. Bara tryck till en gång, så att du får upp Nussbaumstrasse 7, eller vad det kan vara. På den bilden kan du direkt trycka på "Gå till". Då navigerar du till den adressen, men den upptar inte något av minnet för dina waypoints.
Ett annat alternativ kan vara att lägga in den adressen enbart i favoriter. Då har du den lätt åtkomlig, så länge den är aktuell. Därefter suddar du bort den från favoriter. Lättare att leta upp än i stora waypointlistan, om man nu har hundratals andra lagrade där också.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips